Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Udrugning af kyllinger, hvor langt hen på året ruger i ??  (Læst 741 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline lulu

• Passiv bruger
Udrugning af kyllinger, hvor langt hen på året ruger i ??
« Dato: 09 ſeptember , 2013, 22:35 »
Hej
En lille tanke om hvornår i stopper med at ruge kyllinger. ::)
Jeg ser stadigvæk at der er nogle som søger rugeæg, og kom til at tænke på hvor lang tid i bliver ved.....  *e
Bare en tanke, håber i vil skrive jeres viden om det.  ;)
Vh Dorte Doktor  /o

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Udrugning af kyllinger, hvor langt hen på året ruger i ??
« Svar #1 Dato: 09 ſeptember , 2013, 22:59 »
Det naturlige for fugle er at ruge forår og sommer. Men høns er jo så domesticerede at de kan ruge stort set hele året, sååå.

Dem der avler for at udstille, ruger primært først på året, for at kyllingerne kan nå at blive store nok til at deltage i udstillingerne over vintermånederne.

Rugning sensommer/efterår kan sagtens lade sig gøre/burde ikke være et problem, men efterårets typiske ruskvejr giver lidt udfordringer mht at beskytte kyllinger mod træk og deraf følgende sygdomme. Men har man de rette forhold, burde der i princippet ikke være noget i vejen for at ruge på et hvilket som helst tidspunkt af året.   
Mvh
Erik Andersen

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 10 ſeptember , 2013, 08:08 »
Jeg har før ruget ud sidst på sommeren og i starten af efteråret. Men er stoppet da jeg synes det ofte giver problemer og lige så ofte bliver kyllingerne noget skravl. Men det er så også bla. fordi at jeg ikke gider at have dem gående i stalden hele vinteren. De sene kyllinger jeg har ruget ud i maskine kommer typisk under en lampe i stalden men de bliver svære at få "aflkimatiseret" og sat ud i hønsegården hvis vi kommer hen i september og ofte med en efterfølgende forkølelse.
Sommetider har jeg også haft skrukhøner til at ruge kyllinger ud i efteråret men flere gange har de ikke kunne varme dem godt nok i regn og vind. Men igen, hvis man kan have dem inde i en stald vil succes´en nok være meget større.
Jeg vil hellere ruge kyllinger ud i februar end i eks. september/oktober.

Jeg har ikke nogen nøjagtig skæringsdato men i år rugede jeg de sidste kyllinger ud, sidst i juni måned. Fremover vil jeg ikke ruge kyllinger ud senere end ca. d. 15/7.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Simbeta

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 10 ſeptember , 2013, 10:37 »
Min ene brahma ruger lige nu og skal være færdig ca. den 22.sept.  ::) Jeg tænker også at det er lidt sent, men vil gerne prøve det alligevel. Så må jeg se om det lykkes godt nok  :angel:
Brahmaer, et par Sussex og et par fine Silke :)