Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hønsene vil ikke gå ind selv  (Læst 4419 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Nybegynder

• Passiv bruger
Hønsene vil ikke gå ind selv
« Dato: 09 ſeptember , 2013, 21:36 »
Er der nogen, der har et tip til at få høns til selv at gå ind om aftenen eller måske et bud på, hvor længe vi skal vente, før det sker af sig selv?

Jeg fik dem hjem i torsdags og de har endnu ikke formået selv at gå ind. Den første aften blev de sat i huset og tilbragte natten der, men siden har de foretrukket at lægge sig under huset, når sengetid nærmede sig.

I går spærrede vi lidt af, så de ikke kunne ligge der, hvilket udløste en kollektiv klage fra madammerne og de endte med at blive båret i seng igen.

Der er tale om tre silkehøns (store kyllinger). Vi har to andre høns, som selv går ind. Det er helt klart dem, der bestemmer, men der er ikke noget ballade imellem dem i dagens løb og når først de alle er i huset, er der stort set ro med det samme

Offline Nybegynder

• Passiv bruger
Sv: Hønsene vil ikke gå ind selv
« Svar #1 Dato: 09 ſeptember , 2013, 21:38 »
Vi har forresten lagt noget på trappen, så de ikke skal glide og desuden forsøgt med at lægge rosiner hele vejen op i håb om, at det ville virke tillokkende

Offline LEgaa

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 09 ſeptember , 2013, 21:57 »
Jeg kan ikke sige hvor længe de vil være om at lære det. Men værd tålmodig det skal nok komme. Om ikke andet når det bliver koldt.
Mine høns går selv ind også fra dag 1. Så jeg tænker på om det er de gamle det bestemmer over huset. Er de nye "flyttet" ind i et hus med brugt strøelse? Tænker at de gamle høns måske har "sat deres navn derinde" så de nye ikke selv tør gå ind. Hvis så i tager dem søvndrukne ind gør de ikke modstand men skal de selv i vågen tilstand går de ikke derind.

Tænker på i enten kan skifte strøelse eller lave lokke spor med majs om dagen. Mine høns gør alt for majs. Tænker på en dag at forsøge med klikkertræning.

Held og lykke med projektet.

Kh Lotte med de nemme høns.

Offline Nybegynder

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 09 ſeptember , 2013, 22:20 »
Tak for svar Lotte :). Ja det er helt klart de "gamle", der bestemmer. De har godt nok kun boet der tre-fire dage før de nye kom, men der er ingen tvivl om, at hvis de gamle kommer gående og gokker lidt, så smutter de nye og giver plads. Jeg kan dog se for hver dag, at de opholder sig mere i nærheden af hinanden og der har aldrig været slåskamp eller noget.

Vi skiftede ikke strøelse, den dag, de nye kom, så det kan vi da prøve. Tror du så, vi skulle prøve at sætte de nye ind først, når vi har skiftet? Majs vil jeg også prøve med. Det kunne være, vi kunne lokke dem til at gå ind om dagen efter majs, så de vænner sig til det

Offline LEgaa

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 10 ſeptember , 2013, 07:02 »
Hvis i skifter strøelse ville jeg lukke alle ind på én gang. Så de selv skal finde ud af hvor de er. Hvis i lukker dem ud i haven imens eller lign og så lader dem selv finde ud af hvad der er sket. Lugten af det nye vil undre dem alle. Og hvis i så lokker alle ind med majs kan det være at ingen bestemmer med det samme. Og at de kun går op i majsene.

Jeg smuttede det andet hold jeg fik ind om natten og på den måde viste de hvir de skulle sove. De fik til gengæld det slet ikke nemt. De er trods lang tid ikke helt integreret og sover væk fra de andre.

De nye jeg fik for lidt over en uge siden har gået i deres egen lille gård med eget hus op af de andre i den første uge. Derefter lukkede jeg alle ud i haven hvir eller kun de gamle kom imens de nye så på fra deres gård. De nye beklagede sig og ville gerne ud. Så for tre dage siden kom de ud med de andre. Den første nat sov de i deres eget lille hus. Næste nat gik de med de gamle i seng og sidder blandet med de andre. Kun vores lille hane sidder alene og han sidder ved døren. Regner med han allerede trods sin unge alder, kender sit ansvar.

Majs er klart vejen frem. Mine høns ÆLSKER det og jeg giver det som belønning og hygge. Og når jeg skal lokke dem steder hen de ikke vil eller ikke tør.

Kh Lotte

Offline Nybegynder

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 10 ſeptember , 2013, 07:22 »
Jeg må forsøge mig i weekenden. Hønsene bor i mine forældres have, men her i weekenden skal jeg passe dem, så der vil jeg bevæbne mig med frisk strøelse, masser af majs og frisk strøelse :)

Årh, jeg får helt ondt af din hane, der sover alene, men sådan er det vel at være hane - der er fordele og ulemper :D

1000 tak for hjælpen :)

Offline LEgaa

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 10 ſeptember , 2013, 07:36 »
Tror han selv vælger at sidde der. Han sidder nær døren så han kan passe på sine piger. Han er en rolig og modig dreng. Tror han har det fint med at sove lidt for sig selv. Han kan jo bare rykke tættere på hvis han vil.

Da han boede i det lille hus sammen med sine to små damer sov han også ved døren. Så han kunne være klar. Tror det er hans instinkt. Mange hunde og mænd gør det samme ( min mand blandt andet hæ hæ )

Masser af god fornøjelse og held og lykke med hønsene.

Kh Lotte