Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Klækkede kyllinger i rugemaskinen  (Læst 11403 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Metteoskov

• Passiv bruger
Klækkede kyllinger i rugemaskinen
« Dato: 11 Marts , 2009, 10:00 »
Hej jeg har lige et spørgsmål, jeg håber der er en som kan svare på. Jeg har "den blå" rugemaskine fra Harald nyborg og har to gange udruget kyllinger i den. Det er gået fint, men jeg undrer mig dog over at kyllingerne skal blive i når maskinen de er kommet ud af ægget. De kyllinger jeg har haft, kravler rundt oven i de æg som er ved at klække, æggene ruller derfor rundt i maskinen. Det kan da ikke gøre det nemmere for de kyller der er i æggene at komme ud :-\. Hvad er jeres erfaring med det ???
3 ponyer, 1,2 1,4 spelsaufår og sidst men ikke mindst 0,2 shetland sheepdog Tric. og zobel 1,0 australorps og 0,1 gul orpington

Offline Kurt Jensen

• Passiv bruger
Sv: Klækkede kyllinger i rugemaskinen
« Svar #1 Dato: 11 Marts , 2009, 11:30 »
Jeg har selv sådan en fra Harald Nyborg som også virker perfekt.

Kyllingerne skal blive i maskinen får at blive helt gennem tøre det er ikke nok de er tøre på ydersiden men tøre helt ned i dunene.Hvis du tager dem ud for tidligt og selv om du sætter dem under en varmelampe skal de bruge så meget af deres kropsvarme at du risikere at de bliver for kolde.
Samtidig er deres pippen med til at stimmulere de andre kyllinger til at bryde ud af ægene.

Ja det er rigtig at de kravler rundt og vænner de adre æg, det gør tilsyneladen ikke noget, jeg har set kyllinger skyde sig ud på ryggen men de er hutigt kommet på benene.
« Senest Redigeret: 11 Marts , 2009, 11:34 Fra Kurt Jensen »
Kurt Jensen

Faverolles
Wyandotter Dværg

Offline Lisa

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 11 Marts , 2009, 12:13 »
Hej Mette og Kurt
Jeg kobler mig lige på denne tråd, da jeg selv netop har startet min Harald Nyborg-maskine for første gang. Der bliver talt meget her på forum om fugtighed - hvad er jeres erfaring med dette? Jeg har prøvet at få en fugtighed på omkring de 30%, men er i tvivl. Jeg har en enkelt af de små ventiler (en af de yderste) stående åben. Derudover synes jeg at når jeg har 25 æg i maskinen (som jeg prøver med nu), så ligger de meget tæt og rører ved hinanden, - er det OK?
Har I ellers nogle gode råd vedr. denne maskine (jeg kan jo læse at I plejer at have succes med maskinen, så det er jo med at suge til sig af jeres erfaringer ;))
Mange hilsner
Lisa
0.4 gul-sortsømmede orpingtoner og 2 Isa-Brown

Offline Kurt Jensen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 11 Marts , 2009, 14:10 »
Hej Lisa
Jeg har kørt med 35 % fugtighed men syntes det er lidt meget da æggene klækker over 3 dage så næste gang vil jeg prøve at ruge med 20-25 % fugtighed ved klækning på 18 dagen hæver jeg fugtig heden til 65 %. Jeg køre med 2 vintiler åben. Klækningen startede alerede på 19 dag og sluttede på 21 dag. Jeg må ind rømme at jeg stadig expermentere med den. For da jeg kørte med min hjemmelavede rugemaskine startede klækningen om morgenen på 21 dagen og om aftenen var alle klækket det håber jeg også at kunne få den blå til.

Det gør ikke noget at æggene ligger tæt barre du passer på når du vender, Jeg har selv prøvet med 30 æg hvor æggene stod lidt op af hinanden men det er kun de første 7 dage så lyser jeg nogle af ægene fra så bliver der som regel plad nok, sidste gang var der kun 16 tilbage ud af 21 og så er der rigelig plads, der kom 13 kyllinger som nu er en uge.

Jeg har læst en tråd her inde hvor man ruger uden vand med en fugtighed på 18 - 20 % det har jeg også tænkt på om jeg skulle prøve for at få lidt større luftlomme i ægget. Jeg skal nok mælde tilbage når jeg har prøvet. Men mangler æg for tiden venter på at Danny's Farverolles skal komme i forårs humør.
« Senest Redigeret: 11 Marts , 2009, 14:13 Fra Kurt Jensen »
Kurt Jensen

Faverolles
Wyandotter Dværg

Offline Lisa

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 12 Marts , 2009, 12:06 »
Kurt, tusind tak for din vejledning :).
Jeg har netop skrevet den ud og vil lægge den ved min maskine. Der er altså tusind ting, som man er i tvivl om, når det er første gang at man ruger - så tak!
Den blå rugemaskines indbyggede termometer viser de 37,8 grader som er anbefalet i brugsanvisningen. Er det også præcis den temperatur der skal være i det niveau hvor æggene befinder sig? For mit eget digitale termometer viser nemlig ca 37,5 i niveau med æggene.
Mange hilsner
Lisa

Offline Kurt Jensen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 12 Marts , 2009, 12:16 »

Den blå rugemaskines indbyggede termometer viser de 37,8 grader som er anbefalet i brugsanvisningen. Er det også præcis den temperatur der skal være i det niveau hvor æggene befinder sig? For mit eget digitale termometer viser nemlig ca 37,5 i niveau med æggene.

Var det samme med min jeg stiller den ind efter mit digitale termometer, så står det medfølgene rugetermometer en streg højre en det de anbefaler
« Senest Redigeret: 12 Marts , 2009, 12:18 Fra Kurt Jensen »
Kurt Jensen

Faverolles
Wyandotter Dværg

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 12 Marts , 2009, 13:12 »
Det termometer der fulgte med min maskine står også en grad højere end det digitale. Jeg vælger at tro på det digitale, det har trods alt kostet 300 kr. Så noget må det være værd  :)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Lisa

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 12 Marts , 2009, 14:40 »
Lisbeth, mener du en grad eller 0,1 grad? Og hvad er den helt optimale temperatur, det er jeg stadig lidt i tvivl om.
Mange hilsner
Lisa

Offline Kurt Jensen

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 12 Marts , 2009, 14:49 »
Hej Lisa
Hvis du lægger dit digitale termometer ned hvor æggene skal ligge og stiller på rugemaskinen til det digitale termometer står på 37,8 så kan du se på det termometer som følger med maskinen hvor det skal stå næste gang du skal ruge
Kurt Jensen

Faverolles
Wyandotter Dværg

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 12 Marts , 2009, 14:58 »
Jeg mener en grad på en fahrenheit skala. I stedet for at stå på 100 står den på 101. Så i celcius er det vel kun en halv grad...
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Tommy Andersen

• silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
« Svar #10 Dato: 12 Marts , 2009, 16:43 »
Hej

Med hensyn til vand i rugemaskinen så kan man de føste 10 dage god undlade vand, så vil ma få en større luft lomme og har jeg erfaret at det giver bedre klækning.

Nu kender jeg ikke den rugemaksine i har, hvordan vender den æggene.
Hvordan med cirkulationen er den med blæser eller varmer den bare.

Hvis kyllinger begynder at klække på 19 dagen, så er der for varm i maskine og det kan godt være 1-3 grader fahrenheit der gør det, så det er de små ting der gør at tinge fungere godt.

Håber i får mange kyllinger ud af det.

Tommy

Offline Kurt Jensen

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 12 Marts , 2009, 16:59 »
Hej

Med hensyn til vand i rugemaskinen så kan man de føste 10 dage god undlade vand, så vil ma få en større luft lomme og har jeg erfaret at det giver bedre klækning.

Nu kender jeg ikke den rugemaksine i har, hvordan vender den æggene.
Hvordan med cirkulationen er den med blæser eller varmer den bare.

Hvis kyllinger begynder at klække på 19 dagen, så er der for varm i maskine og det kan godt være 1-3 grader fahrenheit der gør det, så det er de små ting der gør at tinge fungere godt.

Håber i får mange kyllinger ud af det.

Tommy

Min er halv automatisk med skub og trækstang, den er med blæser

Den kan ses her  http://www.america-thisted.dk/showpage.asp?id=849&profileid=1000&siteid=1&pagetype=produtpage&vid=1148
Kurt Jensen

Faverolles
Wyandotter Dværg