Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Nøj. Hvor bliver de skuffet.  (Læst 857 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline TosseTina

• Passiv bruger
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
Nøj. Hvor bliver de skuffet.
« Dato: 06 ſeptember , 2013, 20:23 »
Heldigvis kom jeg tidligt hjem. Da jeg skulle samle æg ind blev min hånd helt levende. BLODMIDER  /3.
Nu har jeg fire små hønsegårde, så jeg havde en ledig til rådighed. De fik et skud chockspray de tre og deres hus blev renset og klistret til med våd hemexcide. På trods af det kunne jeg se at der efterfølgende kravlede mider rundt, men hvor bliver de skuffet når der ingen kommer og sætter sig på pind.  /o
Min mand synes dog at jeg bør gå ud i aften og give dem en undskyldning.  *g
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline Liv

• Bruger
Sv: Nøj. Hvor bliver de skuffet.
« Svar #1 Dato: 06 ſeptember , 2013, 22:16 »
Et godt råd til bekæmpelse af blodmider. Blodmider bor i hønsehuset ikke på hønsene, så det er først og fremmest huset du skal have behandlet og det skal gøres grundigt, da blodmiderne kan være meget vanskelige at komme til livs. Du kan gøre sådan her:

Fjern AL strøelse i hønsehuset. Fej alt væk. Så skal du ud over at spraye redekasse og siddepind også spraye alle revner og sprækker i både gulv, væg og loft med chokspray og til sidst ud i rummet (og giv også kosten et pift ;) ). Det er ikke nok at spraye ud i rummet, da blodmiderne sidder og presser sig sammen inde i alle de små revner og derfor ikke bliver udsat for nok gift på den måde. Deres mange og små gemmesteder er netop det, der gør det svært at komme blodmiderne til livs. (Dæk din mund godt til, chokspray er ikke rart for lungerne at indånde) Luk huset af et par timer. Luft derefter godt ud, før du lægger ny strøelse ud i rummet og lader hønsene komme ind igen. Husk at fjerne mad og vand fra huset. Vask mad og vandbeholder.

Sådan kom jeg af med blodmider i første hug, den ene gang jeg har haft dem i mit hønsehold for mange år siden. Det er tidskrævende, men det virker! Et super godt lørdag-formiddag-projekt  /o

Jeg håber du slipper af med de små kræ!  *b
Venlig hilsen
Liv

Offline TosseTina

• Passiv bruger
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
Sv: Nøj. Hvor bliver de skuffet.
« Svar #2 Dato: 07 ſeptember , 2013, 11:00 »
Hej Liv.
Tak for gode råd. Havde slet ikke tænkt på arbejdsredskaberne at de faktisk også skal have en tur. /o
 Her til morgen var der måske tusind døde mider der lå på det lyse hemexcide indsjaskede gulv. Så selv om man tror at de er væk, så dukker de op fra alverdens sprækker. Jeg tjekkede de tre andre huse idag og fandt faktiskt et par mider i en mere. Så to ud af fire huse har fået ubudne gæster. De huse der ingen havde, var dem jeg havde smurt ind med læsket kalk i foråret. Så det må have haft en gavnlig virkning.  :)
Al mit strø røg ud, selv om det var helt frisk uden klatter. Denne gang kommer der drysset hemexcide i mit easy strø, det havde jeg glemt at blande i da jeg havde skiftet.  :-[.
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race