Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kyllingers adfærd og køn  (Læst 4540 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Gitte12345

• Passiv bruger
Kyllingers adfærd og køn
« Dato: 06 ſeptember , 2013, 10:46 »
Hej Jeg er helt ny med høns og har lige købt hvad jeg fik at vide var 4 wandot høne-kyllinger (stor størrelse) på ca. 15 uger og fik en ekstra med i købet som sælger var i tvivl om var en høne eller en hane.
Vi har nu et par gange set den der måske er en hane og en af de såkaldte høner stå bryst mod bryst som jeg forestiller mig en slags begyndende hanekamp (ikke voldsom, men allligevel).
Er derfor blevet godt i tvivl om hønen egentlig er en hane og jeg så at sige har købt "katten i sækken", da jeg ikke kan have haner og hønerne ikke var helt billige... Mit spørgsmål til jer erfarne hønseavlere: kan denne opførsel ses af en ca. 15 uger gammel høne og en "måske" hane kylling?
Købte kyllingerne af en meget erfaren hønseavler og dommer og regner derfor med at han har helt styr på kønnene...

Hvor gamle er Wyandot hanerne før de begynder at gale (så jeg er sikker på forskellen) og hønerne før de begynder at lægge æg?
Mvh. Gitte
0,5 Stor Wyandot
Malawi Cichlider
1, 1 børn
1, 0 mand

Offline JNTS

• Passiv bruger
Sv: Kyllingers adfærd og køn
« Svar #1 Dato: 06 ſeptember , 2013, 11:06 »
Tillykke med hønsene :)

Vores hønekyllinger spiller lige så tit op mod hinanden som hanekyllingerne gør - som du beskriver med bryst mod bryst, så det behøver bestemt ikke at betyde du har fået en hane med :)

Men nu havde sælger jo oplyst om han/hun ikke var helt sikker på kønnet, og du fik den med ekstra, så man kan vel dårligt sige du har købt "katten i sækken" med den ene? :)

Jeg ved ikke hvor gamle Wyandotter er når de begynder at gale, men her på matriklen starter hanerne når de ca. er mellem 3 - 4 måneder gamle.

Æggene kommer nok omkring de 6 måneder, måske før måske lidt senere.

Held og lykke med dem :)
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Gitte12345

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 06 ſeptember , 2013, 11:11 »
Mange tak for hjælpen. Jeg tænkte nu også kun på den der formodes at være en høne da jeg omtalte "katten i sækken" og ja jeg ved godt at der ingen garenti fulgte med, er bare allerede blevet så glad for hønsene at jeg var ærgerlig over hvis "hun var en han", det var derfor jeg fik omtalt det lidt for negativt - kommer jo til at holde af dem  :)
0,5 Stor Wyandot
Malawi Cichlider
1, 1 børn
1, 0 mand

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 06 ſeptember , 2013, 11:36 »
He He ja de "kryber" hurtigt under huden på én, de små fjer  *b

Jeg krydser fingre for den sidste også er en høne  *k
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #4 Dato: 06 ſeptember , 2013, 17:04 »
jeg har også store wyandotter. skønne dyr  /o

og jeg kan oftest allerede se køn når de er 4-6 uger gamle. faktisk allerede når de begynder at sætte fjer som få uger gamle, kan det som regel ses.

så 15 uger gamle kyllinger burde være nemme at se køn på. enkelte kan være lidt svære og man kan være lidt i tvivl. men ved 15 uger burde det være til at se vil jeg mene.

ja hønerne kan lave samme "slås" lege som hanerne så her ser jeg ikke forskel.

på 15 uger kyllinger ville jeg kigge på især hoveddelene. hagelapper og kam. hanernes burde være en del større og mere rød.

ellers smid billeder herind, så kan vi hjælpe.

mine haner galer ret tidligt. jeg har bla. nogle på 5 måneder nu og de har galet i omkring 2 måneder.

de begyndte så småt uge 26-27. ( husker det, for det var nemlig lige før min ferie, hvor de var mere i gang i uge 28)
hønerne på samme alder er begyndt at blive ret røde i hovedet. hvilket betyder det ikke varer længe før de begynder æglægning.
som normalt sker når de er omkring 6 måneder, alt efter alder i forhold til årstid.

hvilken farve variant har du fået?
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Gitte12345

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 06 ſeptember , 2013, 22:58 »
Mange tak for de gode svar... Den der måske er en han er så småt begyndt at få hageklapper og kammen er en anelse større end de andres men ikke meget. De siger alle på nær en enkelt kyllinge-pip-lyde endnu, mens den ene (en kyllinge høne) siger "gog" hvilket nok også siger lidt om alderen.
Farverne er: en rød (hannen), to blå, en lys og en sort med brune aftegninger i midten af fjerne. Absolut hyggelige dyr.
Kunne godt tænke mig sortrandet sølv og guld næste gang (måske nogle æg eller kyllinger til foråret hvis en af hønerne bliver skruk).
0,5 Stor Wyandot
Malawi Cichlider
1, 1 børn
1, 0 mand