Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: kylling sidder fast i skallen  (Læst 6468 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline skralde6

• Passiv bruger
kylling sidder fast i skallen
« Dato: 06 ſeptember , 2013, 09:57 »
jeg har en kylling der ikke kan komme fri af skallen den har været længe undervejs,
tror den lavede hul i skallen for 1½ døgn siden jeg har givet den lidt ekstra fugt men er der andet jeg kan gøre for at hjælpe den ?

Erik

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: kylling sidder fast i skallen
« Svar #1 Dato: 06 ſeptember , 2013, 11:38 »
Uh - det har jeg desværre ikke nogen erfaring med, men du kan prøve at søge på "hjælpe en kylling ud af skallen" i søgefeltet - der kommer i hvert fald en del tråde frem, som måske kan hjælpe dig ....og især kyllingen.

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?action=search
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline jeanette lund

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 06 ſeptember , 2013, 11:51 »
Vi havde samme problem for 4uger siden. Jeg tog ægget op og meget forsigtigt løsnede/brækkede lidt i skallen, det gjorde jeg flere steder hvor der i forvejen var revne. Det virkede som om den hvide hinde har helt tør og ikke ville give efter. Den lille kylling stortrives og er i dag både ligeså fræk, stor og hurtig som de andre 8. Vi forventede måske lidt at hønemor ville hjælpe, men nej. Håber du kan bruge det til noget. Held og lykke med kyllingerne.

Offline skralde6

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 06 ſeptember , 2013, 11:59 »
den er faktisk ude af ægget men skallerne sidder fast så den ikke magter at rejse sig op, måske fordi hinden er for tør ?

Erik

Offline jeanette lund

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 06 ſeptember , 2013, 12:06 »
Jeg ville prøve at tage det væk evt. Med lidt vand på den ene finger, det er ikke sikkert der skal så meget til. Derefter vil jeg skynde mig at give kyllingen noget vand, den er måske lidt afkræftet efter det store arbejde med at komme ud

Offline skralde6

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 06 ſeptember , 2013, 12:22 »
skallen sidder fast på ryggen og bagsiden af hovedet, har nu prøvet at fugte skallen en smule men jeg tør ikke rigtigt gøre noget ved den  :'(

Erik

Offline skralde6

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 06 ſeptember , 2013, 18:49 »
er der nogen måde jeg kan opløse æghinden på uden at skade kyllingen, jeg tænker på olie eller lignende, jeg har forsigtigt fjernet det meste af skallen med lidt fugt den ser godt nok sølle ud det stakkels kræ

Erik

Offline Hoe

• Passiv bruger
    • Seriøst opdræt af Labrador Retrievere som dualhunde
« Svar #7 Dato: 06 ſeptember , 2013, 19:07 »
Jeg har også oplevet det før. Det er jo fordi fugtigheden har været for lav. Og sidder skallen først og tørrer sig fast på fjerene er der altså ikke andet at gøre end at bruge mere vand til at løsne dem med. Dyp fingeren i vand og lad dråben fra din finger glide ind under skallen. Prøv evt langsom at brække skallen istykker når du har fugtet den, uden at skade den lille. Bliver kyllen for våd så tørrer den jo rimeligt hurtigt under hønen eller varmelampen.
Held og lykke
3.15(?) Maran, s/k og b/k
1.1 Maran, hvede
0.2 Grünlægger
0.1 maraucana
2.5 Stor Orpington sort, blå
1.2 Dv. orpington sort
1.4.? Paduaner, guldrandede
1.2 paduanere, chamois
+ det løse

2.2 hvide landænder
0.3katte
0.3 lækre labber
2.2.? Kaniner, dv.vædder

1.0 mand
0.3 tøsebørn

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #8 Dato: 07 ſeptember , 2013, 09:39 »
Hvordan er det gået med kyllingen?
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline skralde6

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 07 ſeptember , 2013, 09:44 »
jeg måtte aflive den her til morgen,den var for sølle det stakkels kræ :(
de andre ville ikke have noget med den at gøre så den sad i hjørnet og pippede ynkeligt

Erik

Offline skralde6

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 07 ſeptember , 2013, 09:51 »
har været lidt uheldig, jeg har aflivet 2 og katten har stjålet 1 så 4 ud af 8 er det foreløbige resultat, men de er til gengæld også nuttede og er idag begyndt at spise ;)

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #11 Dato: 07 ſeptember , 2013, 10:21 »
jeg måtte aflive den her til morgen,den var for sølle det stakkels kræ :(
de andre ville ikke have noget med den at gøre så den sad i hjørnet og pippede ynkeligt

Erik

Sådan er det desværre nogle gange :(. den var nok også kommet til at kæmpe alt for meget i livet, til at den ville have haft det godt.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline skralde6

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 07 ſeptember , 2013, 10:32 »
jeg er ret ny med høns og det er første gang jeg ruger ud,så alt i alt er jeg godt tilfreds med resultatet, sjovt at et æg fra den ene dag til den anden ændrer sig fra mad til at være noget dyrebart der skal kikkes til hver dag og ender med at være små nuttede skrøbelige kæledyr  ;D

Erik

Offline jeanette lund

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 07 ſeptember , 2013, 11:22 »
Sådan har vi det også endnu selvom vores kyllinger nu er 4,5 uge, det var også vores første omgang kyllinger og vi fik rigtig meget hjælp til alle de spørgsmål vi har haft indtil nu.  Pøj pøj med dine kyllinger