Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Orpington der skrukker konstant.  (Læst 7364 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marcella

• Passiv bruger
Orpington der skrukker konstant.
« Dato: 03 ſeptember , 2013, 16:58 »
Så må jeg igen ty til alle i kloge forumgenier, for jeg er træt af skrukke høns.
Jeg fik i 1912 fire orpehønniker som lage pænt med æg hele vinteren.
Den 12 jan. 1913 lagde 1. høne sig skruk. Hun fik kyller i feb, og alle klarede kulden. Siden har alle hønsene skrukket 4- 5 gange med ingen æg til følge.
Findes der stammer af gule store orpingtonner der ikke skrukker så voldsomt, og hvor skal jeg lede?
Jeg knuselsker mine orpington Men føj hvor er jeg ked af ikke at få æg  :-[.
Kh. Marcella.

Offline Helle Enevoldsen (josefineamanda)

• Passiv bruger
Sv: Orpington der skrukker konstant.
« Svar #1 Dato: 03 ſeptember , 2013, 17:33 »
1912? ;) Mine sorte Orpington skrukker ikke så nemt som de gule
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
Store sorte Australorps, Gule Orpington, MEDK, 1.2 gæs,
4 hunde, 2 katte.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #2 Dato: 03 ſeptember , 2013, 21:04 »
Ja mine de gule skrukker også rigtig meget,, det er derfor jeg har andre racer, der kan lægge æg til mig, så jeg ikke bliver sur på mine søde orper  :)
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Bjerrehøjgaard

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 03 ſeptember , 2013, 21:30 »
Hej. Vi har også gule opper som skrukker meget. Jeg plejer når en af dem skrukker igen og igen at flytte den/dem til et andet sted - ved mig er det ind i et bur i stalden kontra hønsegården. Der får hønen/hønerne en uges tid. Husk godt med lys i dagtimerne. Mørket får dem til at skrukke igen.

/ Jes
1,5 Gul Orpington (stor)
1,1 Splash Orpington (stor)
2,2 Tverstribet Orpington (stor)
2,7 Hvid Sussex
1,2 Tværstribet Plymuth Rock
3,5 Guldrandet Wyandotter
2,4 Moskus ænder (hvide og brogede)
1,1 Hest (New forest)
1,2,12 Californian kaniner (store race)
0,1 Australian Shepard (hund)
2,8,4 Gårdkatte
26 koi karper
                           - Har næsten altid rugemaskinen kørende -

Offline leneelle

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 03 ſeptember , 2013, 23:01 »
En garvet hønseavler, der bla havde dværg wyandotter, har sagt at fede høns er dovne høns = de lægger sig, de skrukker. Overvej om du kan regulere på foderet. Samtidig er det en god idé at fjerne æg fra rederne næsten inden de er lagt. /o

Jeg har både orpington og dværg wyandotter - der skrukker rimelig "styret" af mig. Hvis jeg ikke fjerner æg hver dag ved dværg wyandotterne går de skruk stort set med det samme. Mine orpington har forsvindingsreder.

mvh Lene
Orpington, Dværg Wyandot, Araucana

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #5 Dato: 04 ſeptember , 2013, 09:15 »
En garvet hønseavler, der bla havde dværg wyandotter, har sagt at fede høns er dovne høns = de lægger sig, de skrukker. Overvej om du kan regulere på foderet. Samtidig er det en god idé at fjerne æg fra rederne næsten inden de er lagt. /o

Jeg har både orpington og dværg wyandotter - der skrukker rimelig "styret" af mig. Hvis jeg ikke fjerner æg hver dag ved dværg wyandotterne går de skruk stort set med det samme. Mine orpington har forsvindingsreder.

mvh Lene

Godt forslag men det holder ikke her,,
Jeg samler æg hver dag, der er lyst i stalden, der er ikke huler,,, mine orpington ruger alle, på absolut ingenting, men bliver liggende i ca 5 uger, og det meste af sommeren er der ikke meget korn i forhold til antallet af høns, de må selv lede deres foder op i haven og skovbunden, og da grunden er stor, kommer de langt omkring... før hen da jeg havde en anden stamme orpington, skrukkede de mindre, og de lagde væsentlig flere æg.

Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Marcella

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 04 ſeptember , 2013, 13:39 »
Tak for jeres interesse, men her holder den heller ikke.
Alle æg bliver samlet ind stadig varme, altså hvis de lægger nogen :-\, hvilket de jo ikke gør. Smutvejen til huset bliver lukket efter alle er smidt ud, og mad må de hovedsagelig finde i haven. Aligevel går der hver gang 3-4 uger til et æg lægges, og efter 4-5 æg skrukker de igen.

Nu overvejer jeg at finde en anden rase, der ligner orper, men ikke gider skrukke. Da Min plads er meget begrænset har jeg ikke plads til flere raser, så føler nu det er pæst eller kolera ;).

Hvis i har et alternativt bud vil jeg blive glad, og læse på lektien.
Kh. Marcella.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #7 Dato: 04 ſeptember , 2013, 13:46 »
Du skulle måske overveje New Hampshire Marcella. De er gule som de fleste orpingtoner, skulle ikke skrukke (rugede mit første hold ud i foråret, så jeg kan ikke skrive under på det, men som race skulle de nærmest ikke skrukke). Mine helt unge høner er så småt begyndt at lægge æg. De er fra slutningen af marts, så jeg regner faktisk med at de kan holde mig med æg i løbet af vinteren.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #8 Dato: 04 ſeptember , 2013, 13:49 »
Jeg har også problemer med mine Brahma at de skrukker ustandseligt, men 7-9-13 så har der ikke været nogle som har skrukket siden jeg lavede menu planen om. Og de nu får ½ fuld af pep (æglægningsfoder) og ½ korn som består af 2/3 byg og 1/3 hvede.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #9 Dato: 04 ſeptember , 2013, 14:13 »
De blå orper jeg har pt. skrukker aldrig. Jeg forærede dog naboen et par kyllinger sidste år, hvoraf den ene er skruk ligenu.

Det kommer meget an på stammen, prøv at se om du kan finde en stamme gule, der ikke skrukker og få æg fra dem (dem kan du jo passende få dine nuværende orper til at ruge :P)
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 04 ſeptember , 2013, 18:16 »
De gule Orper, jeg har skrukker stort set ikke. Der er en som har ligget i en uge, og en i lidt længere tid.

Som Tanja siger, så kommer det meget an på stammen, men også farven kan spille en rolle.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Marcella

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 04 ſeptember , 2013, 19:10 »
Mere tak herfra ;D

Jeg har luret på New Hampchire Henriette, da de også har lide af det bamsede jeg elsker så højt. Jeg vil læse mig "klog" i vinter på New Hampchire og lignende.
Kan rugeæg komme på tale fra dig Martin?, så vil jeg prøve igen til foråret, hvis jeg ikke forelsker mig i noget andet i vinter.
For du har ganske ret Tanja, mine orper ruger gladeligt på alt, og det er nu nemt at integrere kyller der har deres "mor"
Vi ses jo nok til landsudstillingen, så må jeg rundt med luppen /o.
Kh Marcella.

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #12 Dato: 05 ſeptember , 2013, 01:13 »
Jeg kan se at du er fra Fyn lige som mig Marcella, så hvis du skal bruge NH-rugeæg til foråret, burde jeg kunne levere. Mine er fra en avler her på Fyn, som bl.a udstillede på LU med gode resultater, så det er fine høns. ;)
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Marcella

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 05 ſeptember , 2013, 15:26 »
Tak Henriette, Det vil jeg bestemt tage med i mine overvejelser.
Kan du fortælle mig hvordan de er at spise?
Ikke at det er mad jeg skal bruge, men rugeæg kan jo sagtens være mange haner, og dem spiser jeg hellere, end at levere til andre, jeg ikke er helt sikre på.
I min verden har alle dyr ret til et godt liv, især de dyr vi giver begrænsede muligheder ved et kalde os ejere.
Kh. Marcella.

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #14 Dato: 05 ſeptember , 2013, 16:06 »
Jeg har ikke slagtet af dem endnu, men om en måned eller to kan jeg give dig en melding. Vil lige se om de ikke sætter en anelse mere brystkød. De er kun ca 5½ måned gamle, men de første hønniker er begyndt at lægge æg! Jeg plejer at vente med at slagte hanerne til de er 6-7 måneder gamle, og da de ikke generer hinanden (slås eller træder damerne) får de lige lov til at leve lidt længere.
1 Dansk Landhøne. Stor.