Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: overnæb længere end undernæb  (Læst 7790 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christina ♦

• Passiv bruger
    • Naturens Gaver
overnæb længere end undernæb
« Dato: 02 ſeptember , 2013, 20:04 »
Jeg har søgt her inde og fundet flere steder hvor der blvier omtalt at nogle klipper næb og klør..

Jeg har en lille Batman fra 4 Juni i år, som har noget længere overnæb end undernæb..
hun roder fint rundt i jorden og små sten efter insekter, så det kan hun sagtens, men nu har jeg jo fået søsteren hjem til hende, og søster er ½ gang større, sååå tænker om hun egentligt "misser" noget mad på bekostning af overnæbet?

bør jeg klippe det?
jeg har sådan en til hunde klør, kan jeg bruge den eller ???
Christina

5 dværg farverolles høner

Offline LEgaa

• Passiv bruger
Sv: overnæb længere end undernæb
« Svar #1 Dato: 02 ſeptember , 2013, 20:53 »
Har selv et par høns med kuperede næb og de var tydeligt ikke vant til at spise andet end korn. De har haft problemer med at spise ting som blade og lign. der kræver at man kan nappe det i stykker.
De er åbenbart meget tålmodige og så smager det friske grønt også godt, så de har lært det.

Tror du måske bare skal vente og se evt kaste fodret ud på jorden så den kan plukke op. Og hold øje med at den tager på eller i hvertfald ikke taber sig.
Har hørt at det der næbkupering før ondt, så det ville være sidste løsning for mig.

Kh Lotte

Offline Endjinn

• Passiv bruger
overnæb længere end undernæb
« Svar #2 Dato: 02 ſeptember , 2013, 21:21 »
Nu er jeg ikke helt med på hvad racen "batman" dækker over, men jeg har set meget velfungerende høner med lettere deformiteter af næbbene, og de har sagtens kunne æde sig store nok til at blive rødvinskendere. ;D
Avl kan der jo selvfølgelig så aldrig blive tale om.
Ej heller at benytte fuglen som æglægger selvklart. :D
Sorte Araucana. Lækre sorte Araucana. :D

Offline Christina ♦

• Passiv bruger
    • Naturens Gaver
« Svar #3 Dato: 02 ſeptember , 2013, 21:40 »
Det er heller ikke til avl, da det er en hybrid  :)

men som jeg skrev, såå er hun noget mindre end søsteren som er klækket på samme tid, såå jeg tænker OM hun ikke får mad nok ??

men jeg syntes hun spiser fint..
Christina

Offline LEgaa

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 02 ſeptember , 2013, 22:26 »
Hun er sikkert helt ok. Måske vokser hun bare ikke så hurtigt. Hvis du syntes hun spiser fint og ser ud til at trives, så skal det nok gå. Har selv en Grünleger der er meget langbenet og tynd og minder om professorens hjælper fra moppetshow. Men hun spiser fint. Så jeg regner med hun klare den, med mindre hun går hen og får forhøjet blodtryk af at fise bekymret rundt hele tiden.

Hybrider er nogle sjove høns og de har ofte nogle skævheder.

Kh Lotte

Offline Christina ♦

• Passiv bruger
    • Naturens Gaver
« Svar #5 Dato: 02 ſeptember , 2013, 22:48 »
jeg må se hende lidt an...

så må jeg se om der er andre der vil byde ind på "problemet"  :)
Christina

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #6 Dato: 02 ſeptember , 2013, 23:08 »
så må jeg se om der er andre der vil byde ind på "problemet"  :)

Tag et nærbillede af hoved/næb og læg det herind. Billeder siger meget mere end ord. ;)

Høns har normalt 'overbid' hvis de ikke har fået kuperet overdelen af næbbet, men i enkelte tilfælde kan 'overbiddet' selvfølgelig blive så stort at det bliver en hæmsko for indtagelse af føde.

Størrelsesforskellen mellem 'søstrene' kan der være flere grunde til. Har de samme mor/far feks? Det er muligt at de er klækket i samme kuld med hvad er deres ophav? Ofte svært at svare på med mindre man kun har én hane og én høne.
Mvh
Erik Andersen

Offline Christina ♦

• Passiv bruger
    • Naturens Gaver
« Svar #7 Dato: 03 ſeptember , 2013, 08:47 »
Tag et nærbillede af hoved/næb og læg det herind. Billeder siger meget mere end ord. ;)

Høns har normalt 'overbid' hvis de ikke har fået kuperet overdelen af næbbet, men i enkelte tilfælde kan 'overbiddet' selvfølgelig blive så stort at det bliver en hæmsko for indtagelse af føde.

Størrelsesforskellen mellem 'søstrene' kan der være flere grunde til. Har de samme mor/far feks? Det er muligt at de er klækket i samme kuld med hvad er deres ophav? Ofte svært at svare på med mindre man kun har én hane og én høne.

Ja, det kan jeg selvfølgelig godt se du har ret i mht str. af dem  /o
Det eneste jeg ved om dem, er det Yvonne har fortalt, (de er oprindeligt fra noget der hedder maxsø, og de er klækket samme dag), men jeg har aldrig være i maxsø, så kan ikke lige vurdere om de har mange eller få høns) og om der kunne være forskellige forældre til dem ??

Jeg prøver at tage billede(r) senere af den lille sveske  :)
Christina

Offline Christina ♦

• Passiv bruger
    • Naturens Gaver
« Svar #8 Dato: 03 ſeptember , 2013, 14:40 »
billeder
Christina

Offline Christina ♦

• Passiv bruger
    • Naturens Gaver
« Svar #9 Dato: 03 ſeptember , 2013, 14:40 »
2
Christina

Offline Christina ♦

• Passiv bruger
    • Naturens Gaver
« Svar #10 Dato: 03 ſeptember , 2013, 14:40 »
3
Christina

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #11 Dato: 03 ſeptember , 2013, 22:38 »
(de er oprindeligt fra noget der hedder maxsø, og de er klækket samme dag), men jeg har aldrig være i maxsø, så kan ikke lige vurdere om de har mange eller få høns) og om der kunne være forskellige forældre til dem ??

Der er ingen høns i Maxsø's forretning, kun kyllinger. Om han selv laver kyllinger på bopælen og sælger dem i forretningen ved jeg ikke. Det er mit indtryk at han køber daggamle fra forskellige 'leverandører', som så sælges i forretningen.

Der er noget overbid på kyllingens næb, men om det er så udtalt at man bør klippe lidt af, kan jeg ikke vurdere. Er den sund og rask og i stand til at tage foder burde der ikke være grund til at gøre noget ved næbbet.
Mvh
Erik Andersen

Offline Christina ♦

• Passiv bruger
    • Naturens Gaver
« Svar #12 Dato: 03 ſeptember , 2013, 22:45 »
okay, så det er ikke mig der er helt pivet her  /o
jeg syntes også det er lidt voldsomt  :)

Jeg syntes hun klare det fint med mad og drikke  :)
hun spiser lige så meget som søsteren, såå der helter hun ikke.
men hun er længere om at smide de sidste dun, søster har ikke dun mere, men hun har + at hun jo så er en ½ gang mindre :)

Christina

Offline Christina ♦

• Passiv bruger
    • Naturens Gaver
« Svar #13 Dato: 03 ſeptember , 2013, 22:46 »
vokser næb egentlig ligesom klør?

Christina

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #14 Dato: 03 ſeptember , 2013, 22:56 »
Næb er et hornlag, lige som negle, klør, hove, klove.

At hun er længere tilbage i udvikling og størrelse end 'søsteren' tyder på at hun har andre gener. Hvis hun spiser som 'søsteren' ville jeg ikke tillægge det megen betydning.
Mvh
Erik Andersen