Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Rådgivning OG høns søges!  (Læst 825 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marissen24

• Passiv bruger
Rådgivning OG høns søges!
« Dato: 02 ſeptember , 2013, 12:28 »
Min mand byggede sidste år det største og smukkeste hønsehus til mig, med klinkegulv og afløb, så det kan spules rent.  Med tre store gårde tilhørende. Ville helst have haft hønsene fritgående, da vi har omtrent 8000 kvm have, men så længe vores gamle hønsehund nyder sin pension herhjemme, er det nok en dårlig idé!   ;)

Vi besluttede os for at holde blomsterhøns, som jo er en dejlig race, men nu har vi SÅ meget plads og faktisk behov for flere æg, så vil gerne udvide lidt, men gerne blande flokken lidt med nogle nye racer.

Da jeg stadig er forholdsvis nyopstartet hønseentusiast, kunne jeg godt bruge jeres rådgivning!  :)

Vi vil gerne have en race som er god æglægger og god kødhøne. Helst ingen dværgracer. Ønsker også at de har let til at skrukke. Det behøver ikke nødvendigvis alt sammen være pakket i en høne, havde forestillet mig at introducere to racer måske, hvor den ene er god kødhøne og den anden god æglægger el.lign. Men det er jo her i kommer ind i billedet, med jeres erfaring og gode råd!!!

* Forslag til gode racer?
* Vil vores hane tage de nye "damer" under hans vinge?
* Hvordan introducerer man bedst nye høns/hønniker i en i forvejen etableret flok?

* Sidst men ikke mindst;  Nogen der kender nogen her i det sønderjyske med høns/hønniker til salg på denne tid af året???

På forhånd tak og venlig hilsen Maria

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Rådgivning OG høns søges!
« Svar #1 Dato: 02 ſeptember , 2013, 13:19 »
Nu ved jeg jo ikke hvor mange høns du har, men din hane vil ikke kunne befrugte et uanet antal høner stabilt,,, en hane går bedst med max 10 høner, ellers er det godt at have en hane mere.
To haner vil dog ikke kunne enes om hønerne, men hvis du har tre hønsegårde er det måske ikke et problem, når du har en hane til hver sine høns.

Hvad racerne angår, så er der ligeså mange svar som der er høns,,, orpington er rolig stor og en fin kødrace,, det gælder også for brahma, maran og faverolles og flere andre.

æglæggere er de mere lette som dine blomsterhøns, new hampshire, italiener, og igen flere andre.

De fleste af dem lægger jo ok med æg, og har også fint med kød.

Hvis du billedsøger i google kan du se hvordan de ser ud, og om du har lyst til dem.

god fornøjelse med søgningen
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Marissen24

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 02 ſeptember , 2013, 13:50 »
Pt. har hanen kun 5 høner at tage sig af, så regnede med at kunne tilføre 5 mere.
Har hørt meget godt om Sussex..........men har jo ingen personlig erfaring med racen!?! Også faverolles, som du nævner.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #3 Dato: 02 ſeptember , 2013, 14:19 »
Det lyder som et pragtfuldt hønsehus du har fået dig /o.

Sussex er en god kødrace, god til at skrukke, god til at lægge æg. Jeg er dog mere til maran. En god æglægger (lidt mindre om vinteren), fortrineligt kød, middelgod skruk. Faverolles er også en glimrende kødrace, ligesom brahma og, som Ina nævner, orpington. La bresse er også et bud. Uha, jamen der er jo mange. Jersey kæmpe, barnevelder, australorps, amrocks, plymouth rock... ;) ;D.

Nye høns sætter du bedst sammen med nye, ved at snige dig ind i hønsehuset efter mørkets frembrud og liste de nye høner op på pinden i mørke. Næste morgen holder du øje med, at de ikke får bank. De bliver helt sikkert sat på plads, og det er også ok, det skal blot ikke ende i blodbad. Hvis din hansemand er en gentleman, vil han gå imellem de kæmpende madammer, og give den nye et los bagi, så hun lærer rangordenen. Derefter vil han charmere sig ind på hende ::). Efter nogle dage burde hakkeordenen være på plads og freden genskabt i hønsegården. 
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Marissen24

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 02 ſeptember , 2013, 15:41 »
Tusind tak for det gode svar Tanja.
Det er jo ikke alt man kan læse sig til og somme tider er et godt råd fra en "ekspert" bare meget bedre!   ;)

Jeg har læst en del om Sussex og Australorps. Også faverolles har været på banen, men kunne de racer evt. forenes under 1 hane (blomsterhøns)??? Naturligvis ikke flere end de max. 10 høns!

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
« Svar #5 Dato: 02 ſeptember , 2013, 15:47 »
Ja de kan fint gå sammen de tre=Sussex , Australorps og  faverolles  med din blomster hane  /o
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk