Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Tror vi har fået blodmider på besøg  (Læst 23419 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline brexen

• Passiv bruger
Tror vi har fået blodmider på besøg
« Dato: 31 August , 2013, 21:21 »
Vi har lige været ude og lyse æg og det positive ved det var at 7 ud af 8 æg indeholder en lille kylling  :D
Nu til det rigtig sure  :'( tror vi har fået blodmider i det lille hønsehus hus hvor den skruk ligger med sine æg.
Det var små sorte punktummer der kravlede rundt på æggene.......den skruk virker ikke påvirket af dem, men tænker stadig at det er blodmider :'(
Vi har for nogle dage siden flyttet de andre høns over i det store hus, skal jeg være bange for at de er kommet med derover?
Vil jeg kunne flytte den skruk over til de andre i det store hun uden at hun tager blodmider med sig?

ØVØV håber vi kommer problemet til livs inden der kommer kyllinger

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Tror vi har fået blodmider på besøg
« Svar #1 Dato: 31 August , 2013, 21:36 »
Øv ja, de blodmider har gode kår i år. Der er så mange der er ramt af de små djævle. Der er ret stor sandsynlighed for, at du har fået blodmiderne med derhen hvor du har flyttet hønsene. Det bedste og nemmeste (for mit vedkommende - jeg måtte opgive andre metoder til sidst) var at få dråber hjem fra dyrlægen, som går i blodet på dyrene, så miderne dør når de suger blod. Du må så ikke bruge æggene i 14 dage derefter, men jeg kunne ikke få miderne ud ellers trods giftangreb, nymalet hus, flambering med gasbrænder, staldchok, afskaffelse af gammel redekasse osv. De kryb sad simpelthen over alt. Jeg har stadig blodmider, men ikke mange, og dem der suger nu, de dør jo så <B.

Mine råd: grundig rengøring, flambering af alt det du ikke kan smide ud og anskaffe på ny. Dryppelse af hønsene - især skrukken, som skal ligge på æg og snart have kyllinger.

Held og lykke med det.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline brexen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 31 August , 2013, 22:26 »
Ej håber bestemt ikke det er kommet med over i det andet hus da det er helt ny bygget  :'(
Hvordan kan jeg se på de andre høns om de har haft blodmider på besøg? skal jeg have fat i det i løbet af aftnen eller kan jeg se tegn på den om dagen også?

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #3 Dato: 31 August , 2013, 22:42 »
Hvis angrebet ikke er så voldsomt endnu er det nok lettest at finde spor af miderne under siddepindene. Et stykke køkkenrulle i hånden og så kør langs undersiden af pindene. Er der røde striber på papiret efterfølgende kan du være sikker på at der er mider.

Jeg selv har desværre lige haft en positiv test i dag, så jeg er også i gang med bekæmpelse. Der ser ikke ud til at være ret mange her, endnu, men de er her, og det skal de altså ikke være.

@Tanja - Hvis andet ikke hjælper, hvad skal man så bede doktor Dyr om at udskrive recept på? Formoder det er dråber der dryppes på hvert enkelt dyr. Det bliver lidt af et helvede når man har ca 30 høns gående sammen. 
Mvh
Erik Andersen

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #4 Dato: 01 ſeptember , 2013, 07:59 »
En tur i hønsehuset efter mørkets frembrud vil også ofte afsløre miderne. Tænd lommelygten og lav et overraskelsesangreb på blodsugerne. De kommer frem når det er mørkt, og leder efter blod <R <B >:(. Her fik en af hønsene i øvrigt en kold dukkert i badekarret i sommers, hvor en af de gamle høns døjede meget med varmen. Hele karret vrimlede med levende mider, da hønen kom op. Uf! /d

@Tanja - Hvis andet ikke hjælper, hvad skal man så bede doktor Dyr om at udskrive recept på? Formoder det er dråber der dryppes på hvert enkelt dyr. Det bliver lidt af et helvede når man har ca 30 høns gående sammen. 
Øv, så ramte det også hos dig :(. Det er jo næsten alle i år, der har de kryb på besøg. Yrk. Jeg bad om Ivermectin dråber. De tager alt. Indvoldsorme, parasitter, kalkben, lus, lopper, mider.... "alt", og det er jo sikkert også derfor, at der er tilbagehold på kød og æg i rimelig lang tid efter brug. Det er et stort arbejde at dryppe alle høns, men det er arbejdet værd. Ivermectin bruges også til små fugle, fx undulater der også kan rammes af kalkben - hos undulater angriber de blot næbbet i stedet for. Ikke noget kønt syn :( :(.
Venlig hilsen Tanja

Offline Brahmsen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 01 ſeptember , 2013, 10:14 »
Mine høns fik medicinsk behandling mod kalkbensmider i foråret. Trods dette fik hønsene et massivt angreb af blodmider i sommers :-[.
Jeg gjorde grundigt rent i husene, og kalkede ALT med hemexcide. Derudover strør jeg jævnligt hemexcide ud på jorden, hvor de primært sandbader. Så formoder jeg, de får hemexcide godt ind under fjerene.
Jeg har 7-9-13 ikke set nogle kryb siden.

Offline akmc

• Bruger
« Svar #6 Dato: 01 ſeptember , 2013, 20:02 »
Jeg havde det lede angreb af blodmider og havde prøvet ALT, men så prøvede jeg dette og det virker, jeg gav hønsene et ordenlig pulver og blande 1 del pulver med 3 dele vand og malede hele hønsehuset indvendig med blandingen.

jeg har ikke ser de små skiderikker siden  /o

http://owakemi.dk/silicum-hemexcide

Jeg gav 200 kr for en sæk som jeg selv hentede i Skanderborg.

Mvh Christian
0.4 Røde Amerikanere
0.2 Grünleger
0.4 Hvid italiener
0.2 Homo sapiens

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #7 Dato: 03 ſeptember , 2013, 22:44 »
Surfede lige lidt på nettet for at se om jeg kunne finde 'eksterne' informationer om blodmider og behandling/bekæmpelse, og der fald jeg over dette link (som også beskæftiger sig med andre sygdomme/plager):

https://www.landbrugsinfo.dk/Fjerkrae/Veterinaere-forhold/Hobbyfjerkrae/Sider/Sygdomme_hos_hobbyfjerkrae.aspx
Mvh
Erik Andersen

Offline brexen

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 04 ſeptember , 2013, 18:12 »
Kan vi virkeligt allerede være sluppet af med blodmiderne......vi har nu tjekket den skruk 2 aftner i træk og vi har ikke set nogle blodmider under hendes vinger.
Er det er forkert sted at tjekke? andre steder de kan sidde som vi også skal tjekke for at være sikker på at vi har fået den dræbt allesammen?

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #9 Dato: 05 ſeptember , 2013, 23:36 »
Jeg tror det er svært at spotte miderne på hønen (de er jo meget små). Det er nok lettere, i dagtimerne, at finde dem i omgivelserne.

At I skulle være sluppet så 'billigt' lyder ikke sandsynligt, selvom det selvfølgelig ville være dejligt.
Mvh
Erik Andersen

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #10 Dato: 06 ſeptember , 2013, 06:55 »
Giv hønen et bad i et badekar. Har hun blodmider, vil de søge væk fra hønen og ud i vandet. Sådan opdagede jeg, at jeg stadig havde blodmider trods giftangreb m.m. i selve hønsehuset.

@Erik, er du sluppet af med dine blodmider? Her kæmpes der stadigvæk, selv om det bestemt går fremad. Jeg er meget glad for den lille gasbrænder jeg har købt i et byggemarked. Handy, nem og med en meget varm flamme, der gør livet surt for blodmiderne <B.
Venlig hilsen Tanja

Offline Hoe

• Passiv bruger
    • Seriøst opdræt af Labrador Retrievere som dualhunde
« Svar #11 Dato: 06 ſeptember , 2013, 19:15 »
Vi har også lige haft en omgang blodmider. Skønt med lidt gode råd fra denne tråd. Jeg valgte at sætte alle høns i karantæne i en anden stald mens jeg mugede ud og kalkede hele hønsehuset. Det fik ikke for lidt! Nogle steder lod jeg gulv ( og redekasserne) sejle i kalkblandingen. Dagen efter fik alle høns choc-spray under hver vinge, i måsen og på rygskindet mens jeg løftede op i fjerne.
7-9-13.... Jeg har ikke set noget kryb siden.... -men jeg holder vejret endnu!
Bliver lidt paranoia når jeg læser at en voksen blodmide kan overleve i 5 mdr. uden en tår blod!
3.15(?) Maran, s/k og b/k
1.1 Maran, hvede
0.2 Grünlægger
0.1 maraucana
2.5 Stor Orpington sort, blå
1.2 Dv. orpington sort
1.4.? Paduaner, guldrandede
1.2 paduanere, chamois
+ det løse

2.2 hvide landænder
0.3katte
0.3 lækre labber
2.2.? Kaniner, dv.vædder

1.0 mand
0.3 tøsebørn

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #12 Dato: 06 ſeptember , 2013, 22:45 »
@Erik, er du sluppet af med dine blodmider?

Nej bestemt ikke. I første omgang har jeg koncentreret mig om at forsøge at holde bestanden nede. Så masser af staldchok på pindene og andre steder hvor man må forvente at angrebet er værst. Og masser af diatomejord (TØS) kastet rundt i huset så det rigtigt kan sætte sig og trænge ind på svært tilgængelige steder.

Jeg skal alligevel rense hønsehuset i denne weekend, så jeg planlægger at jeg i forbindelse med rengøringen vil sprøjtemale alt indvendigt med opslemmet diatomejord. De påstår jo at opslemmet diatomejord også tager livet af diverse kryb.

Vi får se.
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #13 Dato: 08 ſeptember , 2013, 21:48 »
Jeg skal alligevel rense hønsehuset i denne weekend, så jeg planlægger at jeg i forbindelse med rengøringen vil sprøjtemale alt indvendigt med opslemmet diatomejord. De påstår jo at opslemmet diatomejord også tager livet af diverse kryb.

Og det var så det en stor del af weekenden blev brugt på.  :)

Støvsugning for fjernelse af alle 'gardiner' og andre hilsener fra edderkopperne. Nedfejning af vægge for diverse støv osv. Og efterfølgende sprøjtemaling af hele hønsehuset med opslemmet diatomejord. Nu håber jeg sandelig at det har en effekt.

Jeg var færdig med arbejdet sidst på eftermiddagen. Ved 8-tiden hvor det meste igen virkede tørt lavede jeg lige testen for blodmider under et par af siddepindene, og den var negativ. Jeg håber virkelig at det kan få has på bæsterne. Jeg er bekendt med at nye mider klækkes over de næste 7-8 dage, men de skulle gerne gå til, fordi der er for tørt til at de kan leve.

Der burde ikke være behov for at sprøjtemale igen foreløbigt, men jeg vil vurdere det løbende. Måske man bør gentage sprøjtningen igen om en uge for at være helt sikker.

Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #14 Dato: 09 ſeptember , 2013, 21:13 »
Jeg lavede testen igen i aften.

De første to steder jeg kørte et stykke køkkenrulle mod undersiden af siddepindene var resultatet negativt. Kun spor af diatomejord. Det tredje sted var der 'fangst' af 3-4 stykker. Da jeg kiggede under siddepinden hvor 'fangsten' var opnået kunne jeg konstatere at der var en 'helligdag' af ca 15 cm's længde. Så det er en ommer.
Mvh
Erik Andersen