Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hønsene sover ude  (Læst 8213 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Anja Jensen

• Passiv bruger
  • 3 høns i haven :)
Hønsene sover ude
« Dato: 31 August , 2013, 02:29 »
Jeg har liiige fået høns, så bær over med mig  ;)

Jeg troede, at hønsene ville gå i hønsehuset og sove. Men næ nej, damerne er jo så priviligerede at have "overdækket terrasse" i hønsegården - og der sover de åbenbart... Ligger store og mægtige derinde i halmen.

De sov også bare i sådan nogle frilandshytter, hvor jeg købte dem, så måske er det logisk nok...
Men kan jeg regne med, at de går ind, hvis de fryser?

Deres mad og vand er i hønsehuset, og de har lagt 2 æg til os... Så de bruger huset. Bare ikke om natten åbenbart, hvilket jeg ellers havde regnet med...
0,1 rød Italiener, 0,1 Königsberger, 0,1 Sølvhals.
Kyllinger klækker lystigt under Kønigsbergeren lige nu...
Cocker spaniel, 4 år, Goldenmix, 11 år, 2 kastrerede huskatte, 30 guldfisk i havedammen.

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Hønsene sover ude
« Svar #1 Dato: 31 August , 2013, 08:10 »
Min ene Maranhøne vil helst overnatte på en gren i buske eller de mindre træer  8) Vi har endnu ikke lukket gård- har bare en del af haven indhegnet til høns........ så jeg tager hende altså ned og ind til de andre hver aften.......  :) Hun er lynhurtig, dog ikke særligt menneskesky, men det lykkes kun i tusmørke  ;)
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #2 Dato: 31 August , 2013, 09:08 »
Mange høns skal lære at gå i hønsehuet for natten, når de får et nyt hjem.

Bær dem ind i huset nogle aftener, så finder de hurtigt ud af det selv.

Jeg har gennem tiden også haft nogle ganske få høns, som har valgt alternative sovesteder, men her er der ingen pardon -alle SKAL i hus for natten. Det gælder også min araucana, som har vagt at ligge skruk i en busk i haven.

Vind og vejr kan de måske godt klare, men der er altid risiko for rovdyr, så at lære dem at man sover i et om natten lukket hønehus, det skylder man sine høns.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline kiboje

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 31 August , 2013, 09:46 »
Hej Anja.
Jeg havde 5 høner. Så fandt den ene pludselig ud af, at hun hellere, ville sove, på en gren i vores brede hæk. :( Hækken er ca. 1- 1,5 meter tyk, så hun var umulig at finde. Det gik også godt, de første par nætter :D. Men så kom Mikkel forbi, og ja, nu har vi kun 4 tilbage >:( /d. Hun overlevede ikke, den pludselige udlængsel. >:(

Mvh Kiboje
Med venlig hilsen

kiboje

Offline StinneG

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 31 August , 2013, 09:55 »
tillykke med dine høns :) ja mange ting at tænke på når man er ny med høns :) det har været sådan for alle engang. Ja om du bærer dem ind for natten nogle gange vil de fleste hurtigt lære det. Hvis de nu har været vant til det hvor de kom fra er det nok også derfor :) hvis der ellers er mulighed for det så kunne du også lade dem være i huset en dag til 2 dage uden at komme ud, så lærer de det hurtigt. åhh ja om du ikke får dem ind om natten risikerer du at alle bliver slået ihjel af rovdyr, medmindre du har et fort knox af en hønsegård. stort tillykke med dem. og herinde er der så mange behjælpelige mennesker som kan give dig råd når du er nybegynder. håber du bliver en lykkelig hønseejer :) Stine
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

Bedste hilsner Stine Gersby
www.silkies.dk

Offline Malene V

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 31 August , 2013, 11:15 »
Jeg kender det  ;)! Jeg fik for 2 måneder siden 2 orpington-piger på 4 måneder, som til en start gik i en lille gård alene med eget legehus - de gik IKKE ind til aften, men blev "skubbet" ind  :D.
Da de så kom ind til de andre, fik de heller ikke ind! For det første går de andre i seng cirka kl. 19.30, og de 2 sorte fjerbolde holdte fest til kl. 21.30-22.00... Jeg har en stor hønsegård med hgen om, og så en mindre med overdækning, hvor jeg så lokkede dem ind, og så sov de rævesikkert og overdækket i nogle uger... En dag tænkte jeg: NU må det holde, i SKAL altså ind! Så nogle aftener i træk, bar vi dem ind i hønsehuset, uden at det ligesom virkede.... Så ændrede jeg strategi, og satte dem ind igennem hullet, da jeg tænkte at de ligesom skulle lære, at det jo er den vej man skal  ;D.... 2 dage med den model, og de gik i seng og på pind sammen med de andre - altså blev deres sengetid lige flyttet 2 timer - dygtige piger  :-* 8)....

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #6 Dato: 31 August , 2013, 12:18 »
Hej,
Jeg fik mine Orpington sidst i maj. De var kun store kyllinger og de kunne heller ikke finde ud af selv at komme ind om aftenen. Nok i virkeligheden ikke så sært, når de (vistnok) aldrig havde gået sammen med voksne høns. De lagde sig til ro i et hjørne af hønsegården og var meget forskræmte, når jeg gennede dem ind. Heldigvis havde jeg indhegnet en lille løbegård i hønsegården, så jeg kunne indkredse dem. Jeg fandt ud af, at det var nemmere at få dem ind, og at de var mindre forskræmte, hvis de ikke nåede at lægge sig til ro udendørs først.
 Jeg troede, jeg var smart, så de fik et stykke brød, når de var kommet ind, og jeg havde lukket af. Det satte de stor pris på - med det resultat at de begyndte at stå udendørs og vente på mig, når de vidste, at det snart var tid til godbid! :)

Offline Anja Jensen

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 31 August , 2013, 13:00 »
Hi hi hi  :D jeg er ikke den eneste så!
Nå, men så må jeg jo ud at bære på høns om aftenen...  /o

Problemet er, at jeg ikke har planer om at lukke til huset om natten, for gården er overdækket.
Jeg kunne se, at den tidligere ejer af huset havde gjort ligesådan med sine høns.

Jeg ønsker, de skal have så meget frihed som muligt, men jeg vil også gerne passe rigtig godt på dem.
Jeg er nemlig lidt forelsket i dem. De er så skønne <3
Cocker spaniel, 4 år, Goldenmix, 11 år, 2 kastrerede huskatte, 30 guldfisk i havedammen.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #8 Dato: 31 August , 2013, 14:09 »
Så længe gården er sikker og lukket af om natten, så kan du roligt lade dine høns sove ude. Mine høns har i flere år fordelt sig både udenfor og indenfor også i den koldeste vinter. Det har de ikke taget skade af. Jeg har aldrig fundet en høne der er død af kulde. En kylling i en våd sommer ja, men ikke en voksen høne om vinteren.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Anja Jensen

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 31 August , 2013, 15:24 »
Det lyder godt  /o
Det er jo, alt andet lige, det nemmeste for både mennesker og høns, at de bare klarer det selv.

Jeg skal nok bare lige have sikret overdækningen lidt bedre, så jeg er HELT sikker på, at ingen uvelkomne gæster kan komme ind.

Og jeg har tænkt mig at sørge for, at der altid er halm i den overdækkede terrasse, for det isolerer jo godt!
Men jeg kan da godt se, at mine damer derude har deres egen mening om indretningen af det nye hjem. Der ligger nemlig halm i hele hønsegården nu  ;)

De er så fulde af personlighed  8)
OG de har allerede lagt 7 æg til os, og vi har ikke engang haft dem i 2 hele døgn  ??? De er da ret seje!

Miss Christina

• Gæst
« Svar #10 Dato: 31 August , 2013, 16:06 »
Husk beskyt mod rotter også
kan en rottes Hoved komme ind kommer kroppen også med
og en rotte kan tage selv store Høns  :(

Offline Anja Jensen

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 31 August , 2013, 16:25 »
Hmmm Grrrr  :police:
De rovdyr. Troede ikke, de kunne tage mine store høns. Ih  >:(

Heldigvis patruljerer kattene grundigt, meeen...

Nå, så er det måske ikke godt nok med det hønsenet, der er over, da det kan give sig lidt i maskerne. Så må jeg overveje "ægte" galvaniseret hønsenet, selvom det koster lidt.