Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: hvor mange af jer bruger sand i hønsehusene ?  (Læst 16393 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline StinneG

• Passiv bruger
Sv: hvor mange af jer bruger sand i hønsehusene ?
« Svar #15 Dato: 31 August , 2013, 21:18 »
tuuusind tak for alle jeres fantastiske inputs  /o /o /o ... har været så spændende at læse :) vi har nu fyldt sand i 2 af vores hønsehuse... og er allerede vildt glad for det. tog mig 2 min. at rengøre begge huse max ... dog er hønsene ikke enige i det valg vi har truffet :( de er lidt utrygge ved det mærkelige underlag :( dog her på 2. dag mere trygge, men der går nok nogle dage endnu :) .... må da også indrømme at jeg synes at en boks med spåner til dem er mere lækkert, dufter godt, de kan skrabe og bade i det, og ingen lugt. men der var så meget spildt og umuligt at holde rent .... min eneste bekymring er dog hvordan sand/grus bliver på gulvet til vinter om det bliver stenhårdt for dem at gå på :( ...tak igen for alle jeres inputs og tid :)  /o
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

Bedste hilsner Stine Gersby
www.silkies.dk

Offline kvb

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 01 ſeptember , 2013, 08:06 »
Hvis dit sand er tørt, bliver det ikke hårdt til vinter. Men er det bare lidt fugtigt, så bliver det stenhårdt. Jeg bruger også selv sand i bunden af mine huse. Om vinteren bruger jeg dog også noget EasyStrø at blande i. Det suger helt fantastisk. Og så har jeg en ide om inde i mit hoved, at det måske er mere rart at gå på en kold vinterdag :laugh:

Faktisk vil jeg også helst bruge noget lidt grovkornet sand, når jeg har adgang til det. Men strandsand fungerer også ok. Når det er helt tørt, plejer jeg at blande noget Diatomé Jord i (Hemexide,TØS). Det er det, som fungerer bedst for mig for at holde blodmider væk. Vær dog opmærksom på at når det er blandet i, så støver det mere under rengøring.
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Olversdottir

• Passiv bruger
    • stutterihektor.com
« Svar #17 Dato: 01 ſeptember , 2013, 08:42 »
Vi bruger spåner og easy strø .. Men har faldet over det her produkt som jeg er helt vild med og er sikker på at kan bruges med sand http://www.jorenku.dk/30_fjerkr%C3%A6.htm
MVH
Svandis
Islandske heste 2.7.4

Offline palleti

• Bruger
  • Livet er kort - spil bridge!
« Svar #18 Dato: 01 ſeptember , 2013, 09:45 »
Hm.... "Staldren".... Det lyder som om det er et yderligere navn for moler :) ?

Hos os har vi flisegulv, og bruger spåner i bunden suppleret med et toplag af halm, som skiftes jævnligt og ryger under buskene i haven. En gammel "køreplade" i kraftig plastic beregnet til kontorstole ligger under pindene og tager mod klatterne, nem at gøre ren ;)
0,1 Maran/Araucana, blå (Aura)
0,1 Araucana, guldhalset/blå (Carla)
0,3 dværg Wyandotter, blå, rød, gul columbia (Madam Blå, Brownie, Rappenskralden)
0,02 sorte Ea kyllinger
0,03 blå/kobber Maran kyllinger

Offline Olversdottir

• Passiv bruger
    • stutterihektor.com
« Svar #19 Dato: 01 ſeptember , 2013, 09:51 »
I hvert fald lugter det godt og det er ikke så dyrt :)
MVH
Svandis
Islandske heste 2.7.4

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #20 Dato: 01 ſeptember , 2013, 10:24 »

Hm.... "Staldren".... Det lyder som om det er et yderligere navn for moler :) ?

Hos os har vi flisegulv, og bruger spåner i bunden suppleret med et toplag af halm, som skiftes jævnligt og ryger under buskene i haven. En gammel "køreplade" i kraftig plastic beregnet til kontorstole ligger under pindene og tager mod klatterne, nem at gøre ren ;)

Staldren og stallosan, er stort set samme historie,,, godt at have i bunden af sit hønsehus. Staldren, er i modsætning til hemexide og TØS bakterie hæmmende, og iflg producenten ugiftigt.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline StinneG

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 01 ſeptember , 2013, 11:59 »
Kevin : tak for fiffet, hmm ...vi har blandet meget tørt sand med lidt mellemfint grus, og gruset er lidt mere fugtigt :( hvis det bliver stenhårdt til vinter så lyder det bestemt ikke så rart igen for hønsene at gå på og kommer de til at "ligge vejrfast" som man siger om sirirus patruljer i snestorm  ;D  ;D, så gør det bare ondt værre. så ender det nok med at der bliver kørt et par pakker spåner ned til dem og lagt ovenpå  ;D .
---- Hvis nu deres gødning var på str. med hestegødning, ville jeg nok fortsat benytte spåner, men det forsvinder ligesom ned i , og når der så skal gøres rigtig hovedrent, så ender det tit med vi kyler det hele ud. Da vi også bruger spåner til hestene synes vi så ikke det er helt billigt i længden :) og tager en del tid at tømme husene. Dog lugter der aldrig i husene ved brug af spåner uanset hvor lang tid der går før alt ryger ud.

Vi bruger også stalosan men især langs kanter og prioriterer især overalt i bunden af redekasserne.

Det lyder super smart med kørepladen til kontorstole  :) ... vi har desværre ikke rigtig plads til gødnings brædder under pindene, medmindre vi bare ikke lige kan se det store billede hvordan det så kan indrettes. Så dem der sidder på pinde over redekasse, ja det ryger så ned over redekassens tag.

Ina : vi bruger altid Stalosan i hestebokse, og sku vist være sikkert nok at bruge til høns også ;) men er stadigvæk liiidt nervøs ved at have stalosan liggende "fremme" så hønsene kan komme til det, om de skulle finde på at spise det "lyserøde pulver" ellers ville jeg gerne bruge det på redekassens tag,
hmm vi skal nok finde på en løsning til redekassens tag  ??? ::) så det er nemt at holde rent
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

www.silkies.dk

Offline Schliemann, Viben

• Bruger
« Svar #22 Dato: 01 ſeptember , 2013, 12:45 »
Du kan godt bruge stalusan til hønsene men husk at når det bliver vådt bliver det som cement, den røde er både bakteriedræbende og fluelarve dræbende den gule er kun bakteriedræbende mine høns smagte på det den første gang de fik det, siden lod de vær
Mvh Viben
Uva Uvam Vivendo Viria Fit ="A apple change to a grape by living with grapes"

Opdrætter af Silkehøns i gul med skæg, hvid uden skæg, stor.

Offline StinneG

• Passiv bruger
« Svar #23 Dato: 01 ſeptember , 2013, 13:01 »
 :D ;D Tak Viben :) så de blev ikke syge af at smage på stalosanen?? det vi altid har brugt er det lyserøde stalosan, har brugt det i mange år til heste. Det jeg var lidt nervøs for om der var noget af det som hønsene fik pat på om de kunne blive dårlige af det. Men ja tænker smagen må være mindre god   ;D

www.silkies.dk

Offline EMO

• Passiv bruger
« Svar #24 Dato: 01 ſeptember , 2013, 15:21 »
Jeg bruger spåner. De har en isolerende virkning i forhold til sand, der kan give et koldt underlag om vinteren.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #25 Dato: 01 ſeptember , 2013, 17:04 »
Jeg har brugt stallosan hos heste og høns i mere end 10 år og der er ingen døde på den konto,,, så jeg tænker at de ikke æder det, altså hønsene   /o
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Ladyhawk

• Passiv bruger
  • Livet er kort - spil Bridge :)
« Svar #26 Dato: 01 ſeptember , 2013, 18:59 »
Palle glemte at nævne, at jeg, sammen med halmen ovenpå spånerne, kommer lidt mynte. Det giver en dejlig duft, også når man går ind og gør rent :) Jeg håber også, at hønsene sætter pris på det, når de går i det :)
Endvidere er der i halmen også Tør Oku sug, så jeg, forhåbentligt, forhindrer utøj :)

I bunden af redekasserne også spåner med TØS og så halm ovenpå. Damerne finder ikke kasserne atraktive, hvis ikke de også er forede med halm ;))
Kærlig hilsen fra en glad mad-mor til en dejlig mellempudel: VooDoo samt 2.7: Bianca (maran), Klara (auracana/maran), Lille Pigen (dværgwyandot), Grevinden (smuk, stor dame, husker ikke racen), Røde (smuk, stor, rødbrun dame, husker ikke racen), Baronessen, (maran), frk Fin (dv. wyandot/auracan - fuldstændigt sort), Klaranetten, Klaras lillesøster, Gonzales hane, der begyndte at gale før han var 6 uger. (perlegrå auracana)  og Fagotten (tidligere frk Uheldig, til "hun begyndte at gale) (dv. wyandot/auracana