Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: hvor mange af jer bruger sand i hønsehusene ?  (Læst 16382 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline StinneG

• Passiv bruger
hvor mange af jer bruger sand i hønsehusene ?
« Dato: 29 August , 2013, 12:41 »
Vi overvejer kraftigt at få sand i hønsehusene. hvor mange af jer bruger det og er i glade for det?? vi bruger p.t. spåner i store baller som vi også bruger til hestene, men er ikke nemt at rengøre synes vi og derfor meget spild Tænker også at man kunne holde det hele meget mere rent med sand i husene?? og at det måske også er en bedre forebyggelse imod utøj?? tør næsten ikke sige det højt , (banker under bordet og 7-9-13) har nemlig aldrig haft utøj, men sikke frygtelige historier om utøj man kan læse om herinde, hvor folk kæmper en næsten ulige kamp for at komme det til livs.
I tilfælde om vi køber et læs sand, er der så noget man skal tænke på her? er der typer som man ikke skal købe ? hååååber på jeres input og hjælp , da det måske ville kunne træffe den endelige beslutning for os, så vi hurtigt kan få bestilt evt. mange tak :)
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

Bedste hilsner Stine Gersby
www.silkies.dk

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: hvor mange af jer bruger sand i hønsehusene ?
« Svar #1 Dato: 29 August , 2013, 12:49 »
Vi har jo ikke længere erfaring endu men satser altså på strandsand via mange anbefalinger herinde...........
Der var rent smuld i bunden til en start, og jeg giver dig ret- svært at rense i bund og med et stort spild. Fremover bliver savsmuld kun brugt i redekasser tilsat lidt Hermexcide.............
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline MOK

• Passiv bruger
    • Odahesten.dk
« Svar #2 Dato: 29 August , 2013, 12:58 »
Jeg kan heller ikke videregive erfaring - lagde lige i går et ca. 15 cm. lag vasket grus ind som erstatning for støv og halm - hønsene nægtede at gå ind i huset bagefter men her til morgen var der hønsespor over hele huset  ;D

Jeg satser på at holde det rent med løvrive og sold men nu må vi se - skal da lige holde øje med denne tråd  :)
Mvh.

Morten

Startet med høns igen i 2013 og nu:
3,6 sølv brakel
Kyllinger fra 8. marts, 6. april og 4 maj

Samt
1,3 islænder

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
  • "Pulverheks- altid i træsko"
« Svar #3 Dato: 29 August , 2013, 13:02 »
 ;)@ Morten- det var også derfor jeg svarede............ uden faktisk erfaring- endnu............... :)
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline Schliemann, Viben

• Bruger
« Svar #4 Dato: 29 August , 2013, 13:11 »
Jeg bruger ikke sand , jorden er ikke lige just tung i Nordjylland :D jeg bruger spåner dem som hedder ÉS fra DLG de er meget grove og så renser jeg meget tit ca. Hver anden dag.
Når du bruger sand, så overvej om du ikke skal have glat underlag i hønsehuset og så køb en stald skraber de er rigtig gode til at muge ud med.
Mvh Viben
Uva Uvam Vivendo Viria Fit ="A apple change to a grape by living with grapes"

Opdrætter af Silkehøns i gul med skæg, hvid uden skæg, stor.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #5 Dato: 29 August , 2013, 13:16 »
Jeg har prøvet lidt af hvert. Sand (grus), tørvestrøelse, halm og spåner. Sand er nemmest at arbejde med, men det er tungt. Spåner er nemt at arbejde med, men dyrt og hænger i tøjet. Tørvestrøelse var et mareridt - det skal aldrig ind i mit hønsehus igen. Halm er også noget skidt synes jeg. Her hælder jeg mest til grus. Nemt og billigt, dog svært om vinteren, hvis man ikke har et sted til det, for under en pressening udenfor bliver det hårdt som sten.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Miss Julle

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 29 August , 2013, 13:26 »
Jeg har haft grus i hønsehuset siden jeg startede for 1 1/2 år siden.
Jeg syntes det er rigtig nemt at holde, og en gratis side gevinst er at selv i regn og sne kan hønsene finde en plet at støvbade i inden for.

En rive og en sold er de bedste redskaber til renholdelse.
Bruger spåner eller halm i redekasserne, da det er forskelligt hvad damerne foretrækker.

1.3 Blå kobber Maran
0,2 sort kobber Maran
0.2 New Hamphsire
0.1. Grünlægger
1,0 perlegrå EA
0.1 Guld blåbåndet Brahma
0.1 Sølv sortbåndet Brahma
0.1 Skånske blomsterhøns
0.1 sort araucaner
0,1 guldrandet orpington
0.3 Gul wyandot
0,1 sort colombia wyandot

0.1 Strid ældre skøn fremragende musefanger
0.1 Gul labrador pige
1.1 teenage børn

Offline Malena

• Passiv bruger
  • høns
« Svar #7 Dato: 29 August , 2013, 13:28 »
GRUS 04 vasket. Absolut det bedste. Jeg har skidebrædder under de fleste pinde, disse bliver rengjort hver dag, bunden er super fin lige at rive over og samle det lort som er tabt :-) ved spåner, halm og alt andet får du alt for meget med op på fejebakken. Gruset støver dog efter et stykke tid, derfor prøver jeg med hampestrøgelse i 2 bure hvor der er skidebrædder under hele pinden, her river jeg ikke bunden hver dag, det fungere men hampen ligger ude på hønsegangen så det sviner der, gruset flyver ingen vejne. Jeg har ikke mange fluer når bare jeg fjerne lort om morgene, utøj har jeg i ny og næ, det slipper man nok ikke fra. Jeg har nok omkring 40 høns og bruger 5 min på rengøring hver morgen..... Og resten af dagen på at nusse rundt :-) Jeg henter ca 1 tons grus om sommeren og smider det over i en plastikbeholder som står på en palle, som så står i mit uisoleret hønsehus.

Offline Turbomoster

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 29 August , 2013, 15:25 »
Jeg har ganske alm. sand i både hus og Voliere og syntes, at det er dejligt nemt, når der skal gøres rent og så har de græs i hønsegården samt adgang til haven  /o

Offline StinneG

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 29 August , 2013, 21:07 »
 :D :D /o tusind tak for jeres input !!! vi startede i dag i det ene hønsehus (vores tudsegamle hus) tømte det helt ud for spåner og alt andet og  rengjorde det (skal her tilføjes at mange års spindelvæv også blev taget) endte ud med et hønsehus med makeover... manden min kørte efter sand i et byggemarked... for det med at finde ud af priser og beliggenhed af evt. grusgrav ..ville tage for laaang tid når nu projekt nyt underlag og makeover af det gamle hus var i gang :) så vi fik tømt 5 sække sand ind i huset. er så spændt på det ...ku frygte at det kunne støve med tiden...men nu prøver vi det. jeg frygtede at beboerne ville være skeptiske og måske utrygge ved det, når de kom ind og så det nye underlag... og det var de også..de sidder ikke på deres sædvanelige pladser og kigger på bunden som om det kunne spise dem. de vænner sig forhåbentlig til det :) I redekasserne vil vi fortsat bruge hø. Hvis det virker godt med sand på gulvet vil vi have det i alle husene og stammerum også. men indtil det er prøvet af så fortsætter vi med de dyre kvalitets spåner hos de andre høns. havde forestillet mig en rive samt evt. en skovl som man bruger til kattebakker som rengørings redskaber, men om det virker ved jeg endnu ikke. Spekulerer lidt på om lidt grovere grus er bedre end sand. men nu prøver vi med det sand i det ene hus :) og ser an  :P . Hvor tykt et lag mon er bedst tænker i ???  :)
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

Bedste hilsner Stine Gersby
www.silkies.dk

Offline Christina ♦

• Passiv bruger
    • Naturens Gaver
« Svar #10 Dato: 29 August , 2013, 21:59 »
Jeg har sand i huset, og er super glad for det..
har en stor løvrive, og det går let med at rive lort sammen og ned i trillebøren  /o
Christina

5 dværg farverolles høner

Offline Berit Linea

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 30 August , 2013, 10:38 »
Jeg har vasket sand fra grusgraven i hele bunden. Ca 3-4 cm. Her er ingen skidebrædder, men jeg river bare lige bunden hver eller hveranden morgen. ( og gir ca3- 4 l nyt sand)  Jeg bruger en alm haverive ( 15 kr i genbrug) og bruger en alm skovl til at smide det i trillebøren, som står lige uden for indhegning. Trillebøren tømmes ca en gang pr måned.
Det fungerer rigtig godt her. I redekasser har jeg lagt aviser nederst og halm ovenpå. Så er det nemt at tømme og give nyt  /o
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

0.2 dværg maran sort- kobber, 2.2 dværg maran hvedefarvet., 0.2.3 dværgsilke , 0.1 dværg engelsk Araucana, 1.3 Hollandsk dværg i guldhalset , 0.3 blandingsrace
1.0 brun labrador bl.hund ,2.0 hvide katte + skøn stor menneskefamilie
Medlem af Maranklub.dk

Offline Hotcut

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 30 August , 2013, 11:03 »
Vi har brugt sand fra starten (maj måned i år, så ikke SÅ meget erfaring), men er super glade for det.
Har brugt sand fra Bauhaus - det der også er til sandkasser etc. Det er vådt når man køber det, så skal lige tørre nogle dage inden det er optimalt.

Men det støver ikke, og er nemt at rengørre. Vi bruger sådan en "ske" til kattebakker til at klare bunden med, når der er tabt en klat dér.

Dejligt nemt for os, og ser ikke ummidelbart nogen ulemper ved det.
Maran: 0.4.0
Isa Brown: 0.2.0
Vildtfarvede silker: 0.0.4

Offline Ilse B

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 30 August , 2013, 11:35 »
...også sand her :) en løsrive og en kattelorteskovl, det er nemt, lortene kan nærmest rulles afsted, de smides in en spand, der så tømmes i kompostbeholderen. Nemt!
Venlig hilse Ilse

0,2 silkehøns, sort og perlegrå i stor
0.1 moderne engelsk dværgkamphøne (Gurli)
1,2 dværgkochin
En tålmodig mand.

Offline Ilse B

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 30 August , 2013, 11:37 »
Løvrive naturligvis, ih altså, den stavekontrol /d
Venlig hilse Ilse

0,2 silkehøns, sort og perlegrå i stor
0.1 moderne engelsk dværgkamphøne (Gurli)
1,2 dværgkochin
En tålmodig mand.