Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Er haners galen racebestemt?  (Læst 1129 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Leni

• Bruger
Er haners galen racebestemt?
« Dato: 27 August , 2013, 15:52 »
Jeg overvejer at forny bestanden lidt og tilføre Kochin til samlingen. Men er i tvivl om jeg skal skifte hanen også. Wyandothanen jeg har pt galer en del og befrugter ikke ret mange af æggene, så måske skal han også skiftes ud. Ved nogen om alle Kochin haner galer meget og evt. hvor gode de er til at føre en flok i ro og fred?
Venlig hilsen Leni

Laksefarvet dværg Faverolles 0.2 - Dværg New Hampshire 1.3 - Diverse koi-karper.

Offline Bente E.

• Bruger
Sv: Er haners galen racebestemt?
« Svar #1 Dato: 27 August , 2013, 19:24 »
Jeg synes det er meget forskelligt fra hane til hane hvor meget han gør opmærksom på sig selv. Det betyder meget om han kan høre andre haner - eller bare støj, mere støj i omgivelserne får hanen til at markere sig mere - det kan være alt fra maskiner der kører til råbende børn. Men små haner har tit lidt skingre stemmer, som skærer lige ind og rammer tinnitus-punktet hos mig - hvor større haner med lidt dybere og 'rundere' stemmer slet ikke er så irriterende at høre på.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Ilse B

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 27 August , 2013, 21:14 »
Er det stor eller dværg kochin du tænker på?
Venlig hilse Ilse

0,2 silkehøns, sort og perlegrå i stor
0.1 moderne engelsk dværgkamphøne (Gurli)
1,2 dværgkochin
En tålmodig mand.

Offline Leni

• Bruger
« Svar #3 Dato: 28 August , 2013, 20:00 »
Tak Bente. Ja, det kunne være det er det, der gør det. Hans galen nemlig ret skinger og meget langtrukken, så det næsten lyder som om han ikke kan trække vejret i den sidste del af lyden. :-\

Til Ilse: Det er dværg Kochin jeg overvejer.  :)
Venlig hilsen Leni

Laksefarvet dværg Faverolles 0.2 - Dværg New Hampshire 1.3 - Diverse koi-karper.

Offline Ilse B

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 28 August , 2013, 22:45 »
Jeg har en dværg kochin hane (kylling) på 3 med. Han begyndte at gale for godt en uge siden. Han galer mange gange, men ikke så højt, måske bliver det værre når han bliver ældre. Til gengæld går han ikke og galer i løbet af dagen, heller ikke aften.

Han er allerede en god hane, han finder mad og siger de der " her er der mad lyde" , og finder egnede redesteder og viser hønerne. Jeg har også set ham plukke ribs og smide foran en høne, og han er kun tre måneder, så jeg synes jo han er helt fantastisk  *b
Venlig hilse Ilse

1,2 dværgkochin
En tålmodig mand.

Offline Ilse B

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 29 August , 2013, 10:27 »
Nu lagde jeg lige mærke til hvor længe min hane galer. I morges startede det kl. 7 , da han blev lukket ud.  Han har travlt i de første 5 min, så med nogen interval, og kvart over 7 er han færdig, og jeg hører ikke mere til ham før i morgen.

Det ved jeg ikke om det så er meget?
Venlig hilse Ilse

1,2 dværgkochin
En tålmodig mand.

Offline Leni

• Bruger
« Svar #6 Dato: 29 August , 2013, 15:13 »
Tak for svaret, Ilse. Jeg tror det er helt som det bør være. Min hane galer også mest om morgenen og ja, også sommetider et kvarter ad gangen. Men han lyder højt, så derfor troede jeg måske det var noget med racen. Men derudover er jo ro og fred i gården, så det er nok også som det skal være her. Det var rart at høre det også er sådan hos andre, så jeg må jo nok bare affinde mig med at han galer så længe ad gangen. Kunne bare være rart det kun var 2-3 min ad gangen.  ;). Men pyt, jeg bøjer mig for naturen, Åbenbart ikke racebestemt lyder det som. Jeg blev klogere. Tak for det. /o
Venlig hilsen Leni

Offline Steen S. Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 31 August , 2013, 11:19 »
.....og der går 3 hanekyllinger, sort og blå, her i Lundby på Djævleøen, hvis du kom forbi....
 <S
Vild med store tværstribede Plymouth rock og dværgkochin

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #8 Dato: 31 August , 2013, 11:55 »
Her til morgen sov vi over os - så hønsene blev først lukket ud af det ret mørke hus klokken 8:30. Jeg har ikke hørt en lyd fra Hansemand, som ellers, når de lukkes ud kl. 7:10 basker med vingerne et par gange og så giver en serie på måske 6-10 fine hanegal. Jeg må have forpasset hans galetid :-) Eller han var blevet så sulten, at gryden var vigtigere en hans territoriemarkering.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Leni

• Bruger
« Svar #9 Dato: 02 ſeptember , 2013, 21:26 »
Til Stenn: Tak for tilbudet, Steen. Kommer desværre ikke lige forbi.
Til alle: Tak for svarene. Jeg blev klogere og venter til foråret og ser med hensyn til en stamme af dværgKochin.
Venlig hilsen Leni