Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: nye høns i flokken  (Læst 4880 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pernillekrohn

• Passiv bruger
nye høns i flokken
« Dato: 26 August , 2013, 19:20 »
For en uge siden købte jeg tre Isa Brown høns, som jeg satte ind til mine fire Maraner. Jeg satte dem ind om aftenen, og havde forventet noget uro de næste dage. Men det blev meget! Jeg er klar over at det kan tage tid at etablere en ny hakkeorden, men hvor længe?
De stakkels nye damer får slet ikke lov at komme ud - i samme øjeblik de stikker hovedet udenfor, får de simpelthen tæsk. Maranerne rotter sig sammen og overfalder dem simpelthen, og hakker til de skriger. >:(
Nu har jeg skilt dem ad (har mulighed for at sætte en skillevæg i gården) så de i det mindste får mad og vand - de kan stadig se hinanden. Men er det godt for integrationen, eller skal jeg hellere lade dem passe sig sig selv?
4,1 Sort Australorps

Offline TosseTina

• Passiv bruger
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
Sv: nye høns i flokken
« Svar #1 Dato: 27 August , 2013, 05:57 »
Jeg tror at det ville være godt, hvis du satte lederhønen ind til dine isaer. Når hun så opfører sig ordentligt over for de nye, (spiser og støvbader sammen med dem) kan du sætte yderligere en Maran ind, når det går godt, så de sidste to. Dette kommer til at strække sig over nogle dage og du vil høre at de står og kalder på hinanden i starten, det kan godt larme en del.

Det er ikke det sjoveste i verden at sætte høns sammen, læste her på forum at en havde sat nogle sammen og der var gået seks måneder, inden de helt havde blevet en flok.
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline Berit Linea

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 27 August , 2013, 09:35 »
God ide at lade dem gå op ad hinanden, uden at de kan nå  /o
Så kan de snakke sammen og vænne sig til hinanden, og det gir mindre hug når de blir lukket sammen. Jo længere tid jo mindre ballade  ;D. Vores plejer at gå sådan i min en uge , gerne længere tid. Og så åbner jeg , men lader de nye beholde deres eget sovested i starten. Så det nærmest er 2 huse og en hønsegård, og de selv bestemmer hvor .
Det hjælper også at give dem noget at beskæftge sig med i gården. En stor bunke græs, jord, ukrudt, noget at rode i  /o
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

0.2 dværg maran sort- kobber, 2.2 dværg maran hvedefarvet., 0.2.3 dværgsilke , 0.1 dværg engelsk Araucana, 1.3 Hollandsk dværg i guldhalset , 0.3 blandingsrace
1.0 brun labrador bl.hund ,2.0 hvide katte + skøn stor menneskefamilie
Medlem af Maranklub.dk

Offline pernillekrohn

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 28 August , 2013, 09:08 »
Tak for jeres svar - det er skønt at man altid kan få et brugbart svar herinde, når man nu er så uerfaren :).
Det der med at sætte førerhønen ind til Isaerne lyder som noget jeg gerne vil prøve, men jeg er i tvivl om hvilken der er førerhøne. Jeg synes at det er svært at se - de fire gamle høns er jo ganske rolige når de går sammen og der er ikke tydelige markeringer af hvem der bestemmer. Hvordan opfører førerhønen sig - er der specielle små ting jeg kan lægge mærke til?
4,1 Sort Australorps

Offline TosseTina

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 28 August , 2013, 18:07 »
Hvis du giver godbidder, majs eller rosiner, vil førerhønen, være den der lægger beslag på det meste. Førerhønen bliver der ikke hakket ud efter. Alle hakker undtagen den laveste, som må modtage hak fra den næstlaveste og de andre af og til.
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #5 Dato: 28 August , 2013, 18:51 »
Er der ikke noget med at førerhønen ofte har udviklet den største kam?
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline pernillekrohn

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 29 August , 2013, 21:20 »
Har siddet og kigget på vores høns i flere timer igår. Nu har jeg identificeret førerhønen - hun er helt klart den der tager de fleste godbidder og har den største kam. Så lang så godt!
Derefter satte jeg hende sammen med de tre nye høns, men hun går fuldstændigt amok. Hun udser sig den mindste af dem, jager den ud fra krogen hvor de gemmer sig, og hopper op på nakken af den og hakker, og hakker, og hakker... Jeg tvang mig til ikke at kigge på det, i håb om at det ville falde til ro, men efter nogle timer var det fortsat det samme, og så skilte vi dem ad igen.
Er det os der er for blødsødne - skal vi bare blande os udenom? Jeg er født og opvokset på landet, og er normalt ikke sart eller romantisk indstillet i forhold til dyrs adfærd  :-\
Det skal siges at de fire Maraner også sloges nogle uger da vi fik dem, men aldrig noget der ligner det her...
4,1 Sort Australorps

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #7 Dato: 29 August , 2013, 21:32 »
Nej - det du oplever, lyder ikke som normal sætten på plads adfærd. Hun er da en værre bisse, gad vide om hun slet ikke er så selvsikker som førerhøne, og føler sin status virkelig truet ???

jeg ved ikke rigtg, hvad du kan gøre, da det jo også er synd at isolere bissen for nogle dage.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline TosseTina

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 30 August , 2013, 05:33 »
Det var da skrækkeligt.  ???
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran

Offline pernillekrohn

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 01 ſeptember , 2013, 17:43 »
Nå - nu er der håb. Madammen er ikke på nakken af de nye høns mere - de får lov at sidde på en pind i et hjørne af hønsegården, men de skal ikke blande sig for meget  - de er på tålt ophold. De nye har haft gemt sig inde i hønsehuset, men der er Madammen begyndt at skubbe dem ud fra, og det er vel en slags accept af at de skal ud og være en del af flokken?
Ikke lutter idyl, men jeg er da fortrøstningsfuld  :)
4,1 Sort Australorps