Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Flækket næb  (Læst 4323 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Frederik D. Almar

• Passiv bruger
Flækket næb
« Dato: 25 August , 2013, 22:15 »
Hej

Det ser sku desværre ud til at min ene hønes næb er flækket (Måske jeg får det til at lyde mere voldsomt end det er?)

(Jeg smider lige et billede ind)

Jeg prøvede med "Rør og se om dyret viger"-metoden.
Ved simpel berøring, var der ingen tydelig reaktion.
Bøjer man derimod(Uden at ligge kræfter i selvfølgelig) lige det stykke som jeg mener er flækket, så ser det ud til at gøre meget ondt.

Den går og hakker i jorden og æder, men jeg skal jo ikke kunne sige om det er smertfuldt for den.

Skal den aflives? Vokser det sammen? Klippe det af? Hvad kan/skal der gøres?

Det er desværre OGSÅ en af hønsene fra Nyborg-manden - Stakkels dyr i hans have siger jeg bare :-\

Offline ØkoErna

• Passiv bruger
Sv: Flækket næb
« Svar #1 Dato: 25 August , 2013, 22:22 »
Pu ha lille pus.
Hilsen Mette

1,0 Mand
1,0 Søn fra 2007
0,2 Bielefelder
0,3 Farverolles hvide
0,6 Isa Brown
0,1 American Bulldog

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #2 Dato: 25 August , 2013, 22:22 »
Jeg ville tænke 'flækket negl' og prøve at behandle det som sådan - korte det så meget ned som muligt og så se om ikke hønen klarer at leve med det til det er vokset passende ud igen.

En tanke - der findes ikke noget lim man evt. kunne bruge? Jeg så en gang i fjernsynet at de havde tætnet næbbet på en træskonæb med plastisk træ eller et lignenede produkt. Det var måske en overvejelse værd?
Nogle maraner, nogle araucana.

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 25 August , 2013, 22:28 »
Så det gør ikke ondt på den hvis jeg klipper et lille stykke af, så der ikke sætter sig skidt, sten, jord osv.?

Det bøvler lidt med billedet, men det er nede på siden af "øverste næb".

Cirka 5 millimeter op af næbet, og så er det "flækket" på langs, ca. 1-1,5centimeter
Vurderet ud fra et billede, som jeg sidder og kigger på, måske mit forskruede hoved får mig til at overdrive lidt, men det er hvad det ligner for mig.

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #4 Dato: 25 August , 2013, 22:37 »
Et hønsenæb er horn, akkurat som dine egne negle. Inderst ved hovedet i vækstzonen er der en blodforsyning, som man ikke må skære/slibe i, mens resten af næbbet ud mod spidsen er præcis som en negl. Jeg tror jeg ville forsøge at 'slice' et smalt bånd af, så trykket tages af lige der hvor bruddet er - og så se hvordan hønen gør efter det. Hvis det ser ud til stadig at være smertefuldt - ja, så kunen man jo overveje øksen. Sørg for at have foder der er nemt at tage - søde majs i løs vægt, fint hakket foder af kartofler og kød osv. som ikek kræver at hønen hakker i det selv.

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 25 August , 2013, 22:49 »
Hvad med at jeg bare hurtigt klipper det lille stykke af med en helt alm. bidetang. Og så står jeg klar med øksen hvis der skulle ske noget helt sygt..?

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #6 Dato: 25 August , 2013, 23:52 »
Jeg ved ikke om din bidetang er god til næb, den skal være ok skarp. Jeg har kun prøvet at skære en smule af et 'underbid' med en hobbykniv, det virkede ok. Hønen hadede mig resten af hendes liv for det.
Pas på ikke at tage for meget - tag hellere for lidt og så af flere omgange. Ellers synes jeg din plan virker 100% fornuftig.

Offline TosseTina

• Passiv bruger
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
« Svar #7 Dato: 05 Januar , 2014, 08:40 »
Hvordan gik det med hønen med det flækkede næb, har nemlig nu en hane med det samme problem?
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race