Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hane mobber unge høner, skal han have øksen?  (Læst 2582 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline alrk

• Passiv bruger
Hane mobber unge høner, skal han have øksen?
« Dato: 25 August , 2013, 20:28 »
Hej,

Vi har i dag 3 New Hampshire høns, 2 Orpington høner og 2 små Faverolles hønniker samt en Faverolles hane.

Alle er fra april i år, på nær faverolles hønsene som vist er fra juni.

Problemet er, at hanen er efter de knap 2mdr yngre Faverolles hønekyllinger. De fik egentlig ikke så meget stryg af hønsene, men hanen udvalgte netop dem til hans yndlings-parringsobjekt.

Jeg synes at de er alt for små til at få en omgang af en noget ældre hane, og de små kyllinger forsøger også at stikke af fra hanen. Med det resultat at fjer bliver plukket af dem i hanens desperate og klodsede forsøg på at parre sig med dem.

Vi er nu blevet ret trætte af hans facon, så vi har lukket de små høns ud på græsplænen på den modsatte side af hegnet. Desværre har hanen fundet ud af at komme ud til dem ved at hoppe op på kyllingeburet og derefter ud, så vores problem er nu om vi skal spærre de små kyllinger ind i kyllingeburet igen eller om hanen skal derind?

Tredje mulighed er øksen.

Til hanens forsvar skal nævnes at han ikke galer alverden, og han behandler de ældre hønniker rimeligt pænt. Han viser ikke interesse for Orpingtonerne, og New Hampshirene er for hurtige for ham så dem får han aldrig fat i.

Hvad siger panelet?
0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire
0.1 Isa Brown - Pensionist
0.2 kryds Faverolle kok på New Hampshire

Offline anneke

• Bruger
Sv: Hane mobber unge høner, skal han have øksen?
« Svar #1 Dato: 25 August , 2013, 21:39 »
Det er kun naturlig at han er efter dem. Når hanen er så ung vil den kun forsøge det med dem som han nemmest kan få fat i. Jeg vil adskille de to små fra de andre til de har vokset sig stor nok. Hanen er så nødt til at prøve sig frem med de andre og han skal nok få styr på dem. Når så de to faverolles kommer tilbage i flokken er de ikke så udsat længere fordi hanen har lært at bruge de andre også. Og du kan få racerene kyllinger til næste år hvis det er det, det er meningen med hanen.
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.

Offline alrk

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 30 August , 2013, 20:40 »
Hej Anneke, og tak for dit svar.

Vi holder dem adskilt til de små er blevet store nok.

Hanefar viser allerede lidt øget interesse for vore Orpingtons, omend det ikke er gengældt, så kunne det godt ligne at han vil begynde at gøre lidt haneben for dem nu også.

Jeg håber du får ret og han får styr på sin rolle i hønsegården med tiden. Det vil være ganske fornøjeligt at kunne avle lidt på kræene, en krydsning mellem orpington og faverolles vil jeg mene bliver velsmagende  /o så det er ikke kun rene faverolles vi kunne finde på at ruge ud.
0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire

Offline alrk

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 29 ſeptember , 2013, 19:41 »
Nu går flokken samlet, og hanefar er begyndt at falde mere til ro og går mere op i at holde ro og samling på flokken end på at parre sig med hønerne.

De små faverolles får fred og går lidt for sig selv i haven, men kommer hen og henter mad når de store er færdige (med undtagelser).

Nu er problemet selvfølgelig at jeg synes hanefar viser for lidt interesse for at parre sig med de store høns :D Det er ikke nemt at være hane i vores hønsegård!
0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #4 Dato: 29 ſeptember , 2013, 19:49 »
Min hane går altså heller ikke særlig højt op i at træde sine høner her efter det er blevet efterår.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14