Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: A.  (Læst 1797 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

lugovets

• Gæst
A.
« Dato: 09 Marts , 2009, 16:39 »
A.
« Senest Redigeret: 08 December , 2010, 18:25 Fra lugovets »

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
Sv: Nye annerkendelses regler for race fjerkræ i Danmark.
« Svar #1 Dato: 09 Marts , 2009, 16:49 »
Jo det ville da være en kanon idé :D... Nu ved jeg ikke så meget om tingene, men tror helt klart det ville skaffe flere nye og spændene racer til DK :D!
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 09 Marts , 2009, 16:51 »
Hej Lugovets,

Uden at have noget at 'have det i' synes jeg det lyder som en rigtig fin ide - og det kan formentlig også være med til at udvide kredsen af interesserede i denne 'sport', som formentlig med tiden er i aftagende, ikke mindst pga. diverse besværlige regler m.m.

Nytænkning er altid godt!! Og der findes så mange smukke racer derude.

Håber du får/I får dette igennem.

Mvh Marianne

Mvh Marianne

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #3 Dato: 09 Marts , 2009, 17:33 »
Jeg kan kun tilslutte mig koret.
Jeg ved intet om udstillinger og standartkrav til kræ på disse, men udfra tidligere debatter her på Forum vedr. DFfR lyder det som om foreningen godt kunne trænge til et mere gennemskueligt regelsæt og -med al respekt - en friskere "tone".
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #4 Dato: 10 Marts , 2009, 09:05 »
Disse regler har været med til at ødelægge og nedbryde interessen, for nytænkning og import af racer samt varianter, som man har set udstillet på de årlige stor udstillinger i Tysland og Holland samt i det øvrige Europa rundt omkring os,

Jo, men som du skriver kan traditionen for det relativt tunge regelsæt være medvirkende at ovennævnte fald af interesse.
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Nye anerkendelses regler for race fjerkræ i Danmark.
« Svar #5 Dato: 10 Marts , 2009, 09:27 »
Hvis en race er godkendt i et andet EU Land med en tilhørende standard så burde den også kunne anerkendes i Danmark.

Dog synes jeg at den stadig skulle fremvises på LU, så der er en mulighed for andre at se og lære om den. Og for at opdrætteren kan vise den frem for evt. nye avlere af den.

Det skal heller ikke være for "nemt" bare at blive ved med at hente nye racer til, når der er så mange anerkendte og dejlige racer i forvejen i Skandinavien, der meget savner nye avlere og som måske er på vej ud igen i kulden.

Med hensyn til anerkendelse af nye farver i allerede anerkendte racer, synes jeg at systemet er godt nok.

Hvis en race findes i f.eks 10 forskellige anerkendte farver, men der kun avles og vises de 5, hvorfor så anerkende en 11. farve !! Det er da der absolut ingen grund til.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Svend Erik

• Bruger
    • Team Dråby
« Svar #6 Dato: 10 Marts , 2009, 18:41 »
Der har igennem rigtigt mange år været utilfredshed med de regler som D.F.F.R. har benyttet sig af, ved at kræve forevisning af en race eller en variant, som ikke var optaget i Nordisk race fjerkræ standart i forvejen, men som var annerkendt i et andet land i vores nærmeste samarbejds kreds af race fjerkræ organitationer.

Disse regler har været med til at ødelægge og nedbryde interessen, for nytænkning og import af racer samt varianter, som man har set udstillet på de årlige stor udstillinger i Tysland og Holland samt i det øvrige Europa rundt omkring os, Så mit spørgsmål til jer er derfor følgende ?, Ville det ikke være en god ide at indføre lignende regler for optagelse af nye racer og varianter, som i Danmarks race due forening, hvor man ubetinget annerkender en ny race eller variant på baggrund af oprindelses landets standart beskrivelse, uden indblanding af de højere magter i D.F.F.R.

Med sportslig hilsen Lugovets.

Til Lugovets
Jeg synes sådan set at de fremvisnings regler der er i DFfR er meget lempelige, men du kunne måske uddybe hvordan reglerne er for anderkendelse i vore nabolande Tyskland og Holland.
hilsen
Svend Erik
Racefjerkræ på Djursland, Kolind og Omegns Fjerkræklub
www.djursracefjerkrae.dk
Faverolles den hyggeligste høne
www.faverolles.dk
Racefjerkræ i Danmark
www.racefjerkrae.dk
Faverolles i Dråby
www.TeamDraaby.dk

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #7 Dato: 11 Marts , 2009, 13:33 »
Jeg er enig. Jeg kender intet til systemet, men jeg synes at det er mærkeligt at en race skal godkendes flere gange. F.eks. i katteverdenen har hver katterace et racenr. og et farvenr.

I alle lande i verden, hvor man udstiller og udsteder stamtavler, så står den samme race og farvekode på killingen, og racestandarden er ens over hele verden. Jeg forstår ikke helt hvorfor det er så forskelligt indenfor høns?

Lene siger, at hvis der kun bliver avlet på 5 farvevarianter af en race, hvorfor så godkende en 11? Her tænker jeg bare, hvis nu man gerne vil arbejde med den 11, burde man så ikke have lov til det? Hvis man holdes ude af fjerkrækredsene netop fordi man ikke må avle på sin drømmerace? Ja sådan tænker jeg altså, men jeg er jo som nævnt ganske uerfaren.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 11 Marts , 2009, 16:56 »
Syntes da det lyder ganske godt Johanne, er enig med dig ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.