Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Betale skat af ægge salg?  (Læst 2039 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline DeeJay

• Passiv bruger
Betale skat af ægge salg?
« Dato: 23 August , 2013, 22:08 »
Hej derude!
Min kæreste er blevet undervist i noget erhvervs økonomi og fik i dag atvide at der skulle betales skat af de æg der sælges i sin bod ude ved vejen som privat person.. Kan det passe og er der nogle derude som har nogen for for dokumentation der bekræfter eller afkræver dette?

Håber der er nogle kloge hoveder derude som ved bedre end jeg :-)

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Betale skat af ægge salg?
« Svar #1 Dato: 23 August , 2013, 22:10 »
Aner det ikke, men hvis de skal sælges i en bod ved vejen, så skal de være kontrollerede for salmonella + man skal have et chr. nr.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #2 Dato: 23 August , 2013, 22:12 »
Hvis det er noget med moms, skal man så ikke sælge for over 50.000 kr. om året, før man skal være momsregistreret ?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #3 Dato: 23 August , 2013, 22:15 »
Jeg ved ikke om der er en bagatelgrænse, men i princippet så er det nok rigtigt.

Nu har hun selvfølgelig ikke en bod ude ved vejen, da det ikke er lovligt, medmindre hun opfylder forskellige regler omkring registrering. Disse regler indebærer også at hendes høns skal være fra et godkendt rugeri.

De nøjagtige regler kan du få herinde hvis du er interesseret.

Hvad der derimod netop er blevet lovligt er salg til en 'lukket' kreds af aftagere, feks familie, venner, naboer etc. Under forudsætning af at hun har max 30 høns. 
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #4 Dato: 23 August , 2013, 22:19 »
Hvis det er noget med moms, skal man så ikke sælge for over 50.000 kr. om året, før man skal være momsregistreret ?

Moms er en helt anden ting, og der er en bagatelgrænse. Det kan meget vel være 50.000 kr, jeg ved det ikke lige da det ikke er aktuelt for mig.

Skat er en anden ting - og i princippet skal man jo beskattes af al indtjening. Jeg ved ikke om der er en bagatelgrænse mht beskatning.
Mvh
Erik Andersen

Susanne

• Gæst
« Svar #5 Dato: 23 August , 2013, 23:03 »
Så vidt jeg ved har vi i Danmark et beskatningsprincip, der siger, at et evt overskud skal beskattes - altså skal ens udgifter først være dækket!

Så mon ikke man sparer alles tid og kræfter ved at bruge sin sunde fornuft og lægge æggepengene i den cigarkasse, der står "til hønsefoder" på :) ?

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #6 Dato: 23 August , 2013, 23:16 »
Det kan jeg bestemt ikke være uenig i.

Jeg tror spørgsmålet var ment 'sådan rent teoretisk'. Det er i hvert fald på den baggrund jeg har givet mine svar.
Kommer det endeligt til et egentligt skatteregnskab/afregning kan også afskrivninger på bygninger, inventar osv komme i betragtning, og det bliver sgu for meget papirnusseri for et par håndører.  :) :)
Mvh
Erik Andersen

Offline Canarche

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 24 August , 2013, 06:58 »
Susanne. I princippet har du ret såfremt det drejer sig om virksomhedsproduktion dvs. et I/S A/S APS SMBA eller AMBA. Som privatperson er det jo blot B indkomst. Derfor burde det opgives, men som Pilegaarden rigtigt fremfører, bliver det nok lige lovlig rigeligt papirnusseri for et par håndører.

Jeg agter ihvertfald at holde min bøtte og lade evt. æggepenge flyde tilbage til gokkerne i form af hønsevelfærd.
0.2 SK Marans Tykben og Tyndben
1.0 Handicappet Sumatra hane Muks

Offline DeeJay

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 24 August , 2013, 08:08 »
Vil sige både, og..  Hvis bestanden af høns overstiger 30 skal man registereres osv, men hvis under skal man ikke sørge for kontrol af salmonella osv, dog må man ikke reklamerer med at man har æg til salg - Det læste jeg på Poltikkens hjemmeside og Miljø gutten hos Lolland kommune hvor jeg bor fortalte det samme :) - Og i min dagligdag og verden har jeg altid fået fortalt at der skal betales skat af alt, men f.eks. loppedmarkeder osv skal der ikke samt hvis man har en hobby og producerer noget som sælges videre (Kunne f.eks. være smykker, papirklip osv.) og jeg tænker således at mine høns er min hobby og min hobby deaf producerer æg men ved ikke helt om det holder stik.. Ved ikke om jeg er helt forkert på den :P

Men mht til skatten så skal der betales skat af alt, men for at vende tilbage i mit indlæg her skal der jo ikke betales skat af loppedmarked effekter, da der allerede er betalt skat af dem (Nok derfor mange steder er trætte af alle de nye genstande :))

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 24 August , 2013, 09:39 »
Principielt skal man føre regnskab over sine solgte æg, er der overskud så skal man betale skat.

Grænsen på 50.000 mht. moms betyder at hvis man har en omsætning derunder er det frivilligt om man vil lade sig momsregistrere, derover så SKAL man.

Hvis man sælger fødevarer så skal man være opmærksom på at man har brug for ekstra forsikring (gårdsalgsforsikring). Hvis din køber bliver syg af din vare så er du erstatningspligtig.

Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #10 Dato: 24 August , 2013, 09:40 »
Det er rigtig at al overskud skal beskattes (ikke alle indtægter, heldigvis, da udgifter jo må fradrages).
Der er forskellige ting os alm. mennesker kan have interesse i, f.eks. har udleje af værelse/bolig en bundgrænse mht. beskatning.

Men ellers er det vigtigt at gemme alle bilag for indkøb der relaterer sig til den givne indtægt. Når det er i småtingsafdelingen kan man nemlig undertiden undgå at få udarbejdet egentlig regnskab hos revisor.

Offline DeeJay

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 24 August , 2013, 10:57 »
Det forklarer en del af det jeg tænkte på, men er der nogen der har et link til eventuelt dokumentation for det der bliver skrevet? Har søgt en del på nettet uden at finde noget konkret.

Offline Vikkelsø

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 24 August , 2013, 11:12 »
Hejsa.

Jeg er revisor, og jeg mener derfor, at jeg har baggrunden til at svare på dit spørgsmål.

Som udgangspunkt skal der betales skat af AL indtægt.

Det er rigtigt, som nogen skriver, at man kan fratrække sine udgifter i forbindelse med produktionen, men kun hvis der er tale om erhverv. Hvis der er tale om hobby, kan man ikke fratrække sine udgifter, selvom man stadig skal betale skat af indtægterne.

Som nogle er inde på, så er der undtagelser herfor. Det er i de tilfælde, hvor du sælger en privat genstand. Det kunne være din cykel. Den har en værdi, og når du sælger den, er du ikke blevet rigere. Du har blot 'udskiftet' en cykel til værdi Y med kontanter også til værdi Y.

For at komme evt. argumenter om at æg og kyllinger jo også er 'private genstande', der har en værdi, som skiftes ud med kontanter, i forkøbet, så gælder det ikke her. Med høns er der netop tale om en produktion, hvor din bestand øges, og den sælger du så ud af og bliver rigere.

Ergo: Der skal betales skat af ægge- og kyllingesalg.

Jeg håber, at min forklaring er til at forstå.

Med venlig hilsen
Christina Vikkelsø
0,6 Maran
0,1 Silke
0,2 Grønlæggere

Offline Edmond

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 24 August , 2013, 11:17 »
Man kan kun trække udgifter fra, hvis man er registreret som virksomhed. Det svar fik jeg af skat i forbindelse med vores vandværk/ egen boring. Jeg havde jo håbet på at kunne fratrække udgifterne til det, men den går ikke.
Normalt er salg af private genstande ikke skattepligtigt, men med æg taler vi om produktion. En salgsbod ved vejen betragtes som et forretningssted.

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #14 Dato: 24 August , 2013, 17:49 »
hvis en salgsbod bertraktes som en forretning, og ydbytte af en produktion kan du til enhver tid trække udgifter fra i forbindelse med produktionen, men du kan ikk overføre et underskud det ene år til det næste, men du kan altså til enhver tid fratrække de direkte produktionsomkostninger