Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hane-udvælgning  (Læst 1106 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Hane-udvælgning
« Dato: 22 August , 2013, 17:08 »
Nu er det jo første år med New Hampshire-høns, så jeg skal lige høre om det er den rigtige hane jeg har udvalgt mig til kommende avlshane.
Er der nogen der kan bedømme plusser og minusser ved den unge herre på billedet?
Jeg har andre haner fra kuldet, men et par af dem har kamfejl, og de andre er mindre og har mindre hoveddele. Ham her er den største og i mine øjne faktisk også den flotteste, men det ville jo være dumt at vælge ham som avlsdyr, hvis han har graverende fejl.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Hane-udvælgning
« Svar #1 Dato: 22 August , 2013, 18:46 »
Det bedste var hvis du kunne få et billede helt fra siden af ham og hvor han holder halen rigtigt så denne også kan bedømmes.

Ud fra det jeg kan se synes jeg bestemt ikke han ser så ringe ud igen. Hans hagelapper kommer nok til at folde lidt med alderen og hans løb har brunt på sig hvor jeg faktisk ikke ved hvad man siger til dette. Det må du spørge en avler af racen eller en dommer om.

Halestigningen og brystfylde og -dybde er svært at bedømme ud fra billedet pluds tegningen i vingerne når denne ikke er udfoldet.

Synes ikke han ser værst ud igen.

Fordi han har store hoveddele er det ikke ensbetydende med at det er en god ting. Det fortæller at han højst sandsynlig er den der bestemmer og hvis der ikke er en ældre hane til at holde ham nede vil den øverste hanekylling i hakkeordenen også skynde sig at blive voksen for at overtage pladsen. Imens dem mindre nede i hiakiet vil bruge tiden på at vokse sig større inden de udfolder sig og hoveddelene bliver større. Så de andre kan måske nå at vokse sig større og få fine hoveddele alligevel, men sammentidigt er en kylling øverst i hiakiet heller ikke et dårligt valg.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #2 Dato: 22 August , 2013, 19:46 »
Jeg har jagtet rundt for at tage billeder af de tossede NH-høns og haner den halve eftermiddag. De er bare totalt sky i forhold til barnevelderne. Aner ikke hvorfor, for de er vokset op under de samme betingelser. Men jeg kan da se om jeg kan få kræet til at posere lidt pænere. Det her foto er taget efter en halv times lokken med ribs og solbær som de ikke kunne nå på buskene. ;)
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline hønehuset

• Bruger
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
« Svar #3 Dato: 22 August , 2013, 20:25 »
@Henriette jeg kan ikke se fotoet??
iøvrigt tror jeg nu ikke nw i virkligheden sky, men blot snu. De har da lurret der kommer godter når man smutter  *f *g

@Frank gælder det med heraki og udvikling alle hanedrenge uanset race? 
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder

O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #4 Dato: 22 August , 2013, 20:35 »
Ja det gør det og de rigtig store racer, som Malay, Shamo, Brahma, Indiske Kamphøns, Koeyoeshi gør man meget ud af at hanekyllingerne vokser op med en ældre hane for at de bruger tiden på at vokse sig endnu større før de lader sig kønsmodne og derfor når at udvikle sig til fulde med hensyn til størrelse. Det er der mange udlandske opdrættere jeg har læst om der går op i og også nogle i de lande hvor man stadig må lave hanekampe.

Vil også sige at det kan ses på vores Dværg Wyandotter om de har gået med gammel hane eller ej. Både med størrelse og brede samt udvikling af hoveddele faktisk.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline hønehuset

• Bruger
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
« Svar #5 Dato: 22 August , 2013, 20:57 »
Tak Frank. Sikke spændende viden. Det var jeg overhovedet ikke klar over, men nu er jeg da ekstra glad for hanefar passer så fint på hanedrengene. Faktisk går hanefar også sammen med dværgdrengene, bare de så ikke tager ved lære af størrelsen :o

Kan man bruge det hos fx ænder og gæs også eller er det blot hos hønsene?

Og undskyld Henriette for at dreje emnet lidt væk, men kan det skyldes racen Brahma er så rolige at hanerne ugeneret fint kan gå sammen (også med høns) uden der sker hanekamp? Hanefar går nemlig med haner fra sidste år, men de er selvfølgelig dværge, det ved jeg ikke om ændre billedet? (dværgene ligger både æg og hanerne befrugter)

Jeg synes nemlig det går noget skidt ved Orpingtonerne når de begynder at blive kønsmodne, og her har vi som regl været nødt til at slagte eller skille hanerne helt fra uden høner.
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder

O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #6 Dato: 22 August , 2013, 21:35 »
Da avlssæsonen jo for længst er overstået, så har mine høns, gæs og Eddie the edderfugl gået frit rundt i haven i en pærevælling hele sommeren. Derfor har de unge NH-høns og haner været under behørig hane-indflydelse, da jeg har 2 voksne barnevelderhaner gående. Den ene af dem er dog så lille, dum og underudviklet at han knap nok har fattet han er en hane. Han var ellers udset som reserve-hane hvis den gamle ikke magtede jobbet på andet år, men han ender som coq au vin snart, for han blev aldrig stor nok til at jeg vil avle på ham. Så undertrykt har han måske været?
1 Dansk Landhøne. Stor.