Dejligt, der er rimeligt styr på dem, men utroligt at høre om så nervøse maraner, det har jeg aldrig oplevet før.
Jeg købte for en del år siden 4 maran kyllinger,, 2-3 uger gamle, de var fuldstændig ufremkommelige, og hang i hegnet når jeg kom i hønsegården, men de gik med en lille flok rolige orpington kyllinger, og deres rolighed, og opsøgende adfærd smittede af, så den ene høne der var af de 4 blev i min flok til hun døde 6 år gammel, som en rolig og velafbalanceret høne.
Det er kun et spørgsmål om tid, så går de roligt med mine øvrige høns, og tigger mad.
Det er jo et spørgsmål om avler har håndteret dem, og vendet dem til det.
Jeg fik en enkelt maran høne sidste år, og den var heller ikke til at komme til, men den går nu også roligt omkring, men den flipper helt ud, hvis jeg tager den ned af pinden, så det er bare om at holde fat..
Udstillingsavlere har jo deres høns i hånden hele tiden, for at sorterer, og det vender dem jo til at blive båret og rørt og undersøgt, mens mine egne kyllinger nu ikke er rædselslagne, men dog ikke ligeså håndtamme.
Jeg betragter maranen som en lidt mere naturfugl og derfor lidt mere flyvsk som udgangspunkt.