Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Dværgvagtler i udendørs voliere  (Læst 3550 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline KevinDurant

• Passiv bruger
Dværgvagtler i udendørs voliere
« Dato: 20 August , 2013, 16:04 »
Hej alle

Jeg har en udendørs voliere med 6 undulater og 2 kinesiske dværgvagtler. Vagtlerne kan ikke gå indenfor i et isoleret rum endnu, som undulaterne kan, men til efteråret gør jeg det muligt for dem.

Vagtlerne bruger hele dagen på at sidde inde i en lille kasse jeg har bygget til dem, og kommer meget sjældent ud. Jeg har ikke set dem spise noget overhovedet, selvom der altid er undulatblanding, masser af grønt og forskellige slags ukrudt og græs i bunden af volieren. Jeg har haft dem i ca 8 dage, og jeg ville høre om det er en normal opførsel hos de små fugle?

Er der i øvrigt en anden form for føde jeg bør tilbyde dem? Og er der mulighed for, at der med tiden vil komme æg? Det er en høne og en kok.

Jeg er ikke helt sikker på, om det er kinesiske dværgvagtler, da de begge er sølvfarvede. Men hvad jeg har læst mig til, kunne kineserne også fåes i sølv?

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Dværgvagtler i udendørs voliere
« Svar #1 Dato: 20 August , 2013, 17:02 »
Det skal nok være kinesiske. De fås i mange farver efterhånden :) Jeg har bl.a. haft dem i natur, sort, sølvgrå og broget.

Kinesere er meget individuelle og det virker til at ha stor betydning om de er maskinudrugede eller naturudrugede. De naturudrugede har den sundeste adfærd, og der er som regel ikke så mange problemer med dem. De er også nemmere at få til at yngle med succes.

Det lyder lidt vildt at dine har siddet i en kasse i 8 dage, men måske er de ude, når du ikke ser det.

Prøv evt at lokke med melorm eller lign. Det elsker de. De har generelt brug for animalsk tilskud for at komme i ynglehumør, og hvis du får unger, så kan du bruge små hirsefrø og blå valmuefrø.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline KevinDurant

• Passiv bruger
Sv: Dværgvagtler i udendørs voliere
« Svar #2 Dato: 20 August , 2013, 21:33 »
Om hvorvidt vagtlerne er natur- eller maskinudrugede kan jeg ikke sige, men jeg tror der er størst sandsynlighed for at de er maskinudrugede, desværre...

Jeg tror du har ret i, at de er ude af kassen, når jeg ikke er der. For sommetider når jeg kommer ud, når jeg lige at se, at de løber ind i kassen. Desuden har de gravet et lille hul inde i kassen, som hunnen ofte ligger i. Måske skal det bruges til rede senere hen? Jeg håber.

Jeg har lige bestilt melorme hjem, så de burde komme her i ugen, så vil jeg håbe der sker lidt, og de måske vil blive mindre sky.

Mange tak for hjælpen  :)