Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Der lægges ingen æg, hvorfor?  (Læst 3222 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Familien Hornauer

• Passiv bruger
Der lægges ingen æg, hvorfor?
« Dato: 19 August , 2013, 19:50 »
Vores skønne Loman høns som vi fik da de var 22 uger gamle er næsten helt holdt op med at lægge æg.
Forrige uge fik vi 27 stk, herefter 12 og denne mandag lå et enkelt i rugekassen; skidt start for ny uge. Vi kontaktede Maxsøø, som vi købte dem hos. Han sagde at vi gav det rigtige foder og foreslog at vi gav hønsene 2 hættefulde saltsyre i 10 ltr. vand i 14 dage, da det evt kunne være mider i maven... Hønsene ser ud som om de trives og derfor undrer det os at de alle stort set er holdt op.
Nogen der har et bud på hvad vi kan gøre??

Offline Rudy

• Bruger
Sv: Der lægges ingen æg, hvorfor?
« Svar #1 Dato: 19 August , 2013, 19:55 »
Alle ændringer såsom flytning, andet foder osv. giver oftest æglægningsstop i en periode, som kan variere fra få uger til mange uger. Især hvis det er sent efterår eller vinter, så kan stoppet være ret langvarig.

Offline Anja Østedgaard

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 19 August , 2013, 21:21 »
Mine forældre har haft mine høns i pleje i et år pga. flytning og dertil nyt hønsehus. For en måned siden fik jeg halvdelen af mine ud til mig selv. Af dem fra sidste år var der 4 høner. Jeg fik 2, de beholdt 2. (Og så har vi en del fra i år).. Mine to damer lægger æg hver dag, det er super dejligt! Men mine forældres to damer er holdt op. En sjælden gang imellem er der et æg at hente, men vi snakker én gang om ugen ca? Vi undrer os meget over hvad der er galt med deres!? De trives fint, men ingen æg. Og mine har, på trods af at de er blevet flyttet, fortsat flittigt med at lægge æg. Det er da besynderligt?
Anja Østedgaard

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #3 Dato: 19 August , 2013, 22:49 »
Vores skønne Loman høns som vi fik da de var 22 uger gamle er næsten helt holdt op med at lægge æg.
Forrige uge fik vi 27 stk, herefter 12 og denne mandag lå et enkelt i rugekassen; skidt start for ny uge. Vi kontaktede Maxsøø, som vi købte dem hos. Han sagde at vi gav det rigtige foder og foreslog at vi gav hønsene 2 hættefulde saltsyre i 10 ltr. vand i 14 dage, da det evt kunne være mider i maven... Hønsene ser ud som om de trives og derfor undrer det os at de alle stort set er holdt op.
Nogen der har et bud på hvad vi kan gøre??

Det virker lidt besynderligt at stort set alle høns stopper samtidigt. Hvornår fik du dem som 22 ugers? Dvs hvor gamle er de nu?
Der kan være flere grunde til nedgang i antal lagte æg:

Foder - Maxsø siger foderet er godt nok - men hvad fodrer du med?
Fældning - høns skifter fjer med jævne mellemrum og stopper æglægning i denne periode da al energi bruges på at danne nye fjer. Hvis det er dette der er årsagen vil dit hønsehus være fyldt med tabte fjer.
Sygdom - som kan være flere ting. Maxsøes forslag om en saltsyrekur (mod indvoldsorm og ikke mider, da mider vil være udvendigt på dyrene) skader ikke. Blandingsforholdet er ikke to hættefulde til 10 liter vand, men 20 ml til 10 liter vand. Min badehætte kan vist snildt rumme ½ liter.  ;D - Jeg er mere tilbøjelig til at hælde til et angreb af utøj (hvis det altså ikke er fældning). Svære angreb af utøj som lus eller blodmider tror jeg også vil reducere ægmængden ganske alvorligt. Dyrene bruger energien på at overleve.

I første omgang - check om der er rigtigt mange løse fjer i hønsehuset. Er dette ikke tilfældet skal du nok checke hønsehuset for blodmider. De synes at være et alvorligt problem i år. Du kan finde flere nylige tråde om blodmider, hvor og hvordan du finder dem, samt hvad du kan/skal gøre for at komme dem til livs.   
Mvh
Erik Andersen

Offline Familien Hornauer

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 24 August , 2013, 11:38 »
vi fik hønsene 15.juli i år 22 uger gamle.
Foderet er et flerkorns produkt, derudover har de æglægningspiller og sten og skaller til rådighed.
Så får de opblødt"restemad" hver morgen og diverse grønt. De kommer ud i haven dagligt ca 1 time.
Der ligger fjer i hønsehuset, så måske er svaret der...? I så fald; hvor længe varer det?? vi var jo glade for vores ægproduktion ;)
De virker jo alle glade og tilfredse, ville de ikke være mere "medtagne", hvis det var blodmider?
I hvert fald tusind tak for svaret :)