Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: hjælp hvorfor bliver hviden ikke ordentlig stiv når ægget bliver kogt  (Læst 1084 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline anja1000

• Passiv bruger
Hej som det frem går af min overskrift har jeg et problem med at nogle af mine høns´s æg ikke bliver ordentlig kogt (i hviden). Er der nogen her inden der har en forklaring på dette ??? mvh Anja :-\
Bor med mand to børn- 1 hund- 3 heste- 2 hankatte- barhma1.2 - og  4 hanekyllinger (april) og 7 hønniker ( april) og to dværg høns 1 dværg hane og 6 kyllinger

Offline kristiank

• Bruger
friske , æg er hviden to delt som du ser ved spejlæg, en tyk og en tynd, , æg købt i butikker er min en uge gamle, så der opstår problemet ikk, , kog altig de gamle æg, og slå de friske ud , sådan gør vi, har også bemærket at har de fri adgang til skaller bliver problemet lidt størrer

Offline Helle

• Passiv bruger
  • 1,10 lys columbiafarvede dværg sussex
Kan godt kende beskrivelsen med spejlæg, men jeg har ikke været ude for problemer ved at koge HELT friske æg. Vi gør så at sige intet andet når nu de er ved hånden. Også gerne så friske at de stadig er varme.
Det skal dog siges at vi koger dem "smilende" eller hårdkogte.

Vi køber i nødsituationer æg på en nærliggende økologisk gård, hvor der også er ægge salg til fast kundekreds. På disse æg er der markant forskel på hviden, også i klarhed/ farve med 2-deling.
Er det udelukkende foder og æggets alder, der giver denne deling eller kan det også være racebestemt?
Helle
Begejstret ejer af gode ægproducenter :-)

Offline anja1000

• Passiv bruger
Mit problem er med mine egne æg som er friske og alligevel bliver nogle af dem ikke hård kogte i hviden selv om alle de andre æg er fine nok??? det er lige som om at hviden ikke er kogt og  virker "mattet". dog er blommen kogt..??? kan det være noget med at hønen der ligger disse æg er for gammel eller for ung??. De har fri adgang både til fuldfoder æglægnings foder og skalle. mvh anja

Bor med mand to børn- 1 hund- 3 heste- 2 hankatte- barhma1.2 - og  4 hanekyllinger (april) og 7 hønniker ( april) og to dværg høns 1 dværg hane og 6 kyllinger

Offline kristiank

• Bruger
hmm opbevarer du dine æg i køleskab,bagerst, så har de måske fået frost

Offline anja1000

• Passiv bruger
nej det gør jeg ikke de står i bunden og det er jo ikke alle mine æg det er galt med feks er der ikke noget galt med mine dværg hønse æg

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
Jeg kan godt genkende problemet med smattede hvider. Det sker af og til med de æg, jeg får fra naboens høns. De er helt friske.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.