Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Feriepasning  (Læst 2266 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ilse B

• Passiv bruger
Feriepasning
« Dato: 12 August , 2013, 22:57 »
Hej fjervenner, :)
Hvad gør i egentlig når I er er væk nogle dage, eller ude at rejse ?
Jeg har hyret en " hønsepige" til at komme om morgenen til at lukke dem ud og fodre, og om aftenen til lidt guf og lukke igen. Hun klipper grønt og muger ud , så vi tager afsted med god samvittighed .
Hun får 100kr timen.
Jeg er ny hønseejer i år. Er det for meget- tid- penge ,for lidt?

Hvad gør I?
Venlig hilse Ilse

0,2 silkehøns, sort og perlegrå i stor
0.1 moderne engelsk dværgkamphøne (Gurli)
1,2 dværgkochin
En tålmodig mand.

Offline Bente E.

• Bruger
Sv: Feriepasning
« Svar #1 Dato: 12 August , 2013, 23:04 »
En nabo plejer at nøjes med de æg, der bliver lagt + et par flasker rødvin.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Ilse B

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 12 August , 2013, 23:13 »
Hov, emnet hører vist mere under hyggesnak, nå pyt.

Tak for svar,Bente.  :)
Er100kr for meget? Eller for lidt?

Dit emne er flyttet til "hyggesnak". Helle/admin
« Senest Redigeret: 13 August , 2013, 07:00 Fra Helle K. »
Venlig hilse Ilse

1,2 dværgkochin
En tålmodig mand.

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #3 Dato: 13 August , 2013, 05:56 »
100 kr. i timen er et fint beløb - og så ved I, at hønsene bliver passet godt, mens I er væk.

Jeg synes, at det er en genial ide at bruge sådan en betalt hønsesitter /o
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #4 Dato: 13 August , 2013, 06:50 »
Jeg synes også 100 kroner er fint /o.

Vi er så heldige, at mine svigerforældre elsker at komme lidt væk fra villakvarteret, så hvis vi skal afsted, flytter de ind hos os, tager gummistøvlerne med, og leger frie bønder for et par dage eller en uges tid. <M
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #5 Dato: 13 August , 2013, 07:03 »
om 100 er for lidt eller meget, kommer jo an på hvem der kommer, er det naboens 14 årige pode, er det fint er det venner, betaler jeg aldrig, vi hjælper hinanden, uden penge, milimeterretfærdighed

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
  • "Pulverheks- altid i træsko"
« Svar #6 Dato: 13 August , 2013, 07:19 »
Jeg ville nok betale samme timeløn om nødvendigt...... ville helt sikkert få fat i een af de ældre, allerede joberfarne teenagere blandt dregenes venner til et betroet ansvar- hellere give rigeligt og tage afsted uden bekymringer ang. dyrene. Jeg/vi har dog passet naboens høns et par gange eller tre for dagenes æg og forventer da gengæld, hvis vi for een gangs skyld skulle væk fra øen i flere dage  :angel: (det kommer vi sjældent- sømænd er generelt til at blive HJEMME i ferier, også manden min  ;) )
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 13 August , 2013, 07:52 »
jeg vil aldrig tage noget for passe naboens dyr til gengæld vil jeg tillade også at bede vedkommende at kikke til mine
det må være rimeligt, æg  eller kage har også været en del af det byttehandel. her fungerer det SÅ fint.
har været heldig at  have venner der også tager sig af hundende- helt gratis når vi er på ferie- de får så alt hø gratis til deres heste- det kan vi jo ikke bruge alligevel...
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Ilse B

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 13 August , 2013, 11:34 »
Det er en pige på 18 år som selv har en del dyr og går meget op i dyrevelfærd , så der bliver holdt øje med trivsel og klatter, så vi er meget trygge med hende.

Jeg spørger fordi nogen mener det er meget og dyrt at gøre ud af en lille flok høns. Men det er jo ikke " bare" høns, men små individer der skal passes godt på.

Hov, det er ikke 100 i timen, men om dagen. Men jeg tror ikke hun bruger mere end en time om dagen, slet ikke.

Jeg turde ikke bruge en helt ung teenager, de kan godt komme til at glemme, hvis der sker noget andet spændende.
Tak for jeres svar, så det er altså ikke helt hen i vejret med vores hønsesitter. /o
Venlig hilse Ilse

1,2 dværgkochin
En tålmodig mand.

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #9 Dato: 13 August , 2013, 11:39 »

Jeg spørger fordi nogen mener det er meget og dyrt at gøre ud af en lille flok høns. Men det er jo ikke " bare" høns, men små individer der skal passes godt på.

Det er jo "NOGEN"s eget problem, at de ikke har øje for, at høns ikke er "bare" høns for dig. Det er din omsorg for hønsene, som tæller.

Det lyder til at være alle tiders gode hønsesitter, I har fundet jer /o. Jeg vil også med glæde give 100 kroner om dagen for at vide, at mine høns har det godt, når jeg er væk for en periode.
« Senest Redigeret: 13 August , 2013, 11:41 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Hotcut

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 13 August , 2013, 11:43 »
Vi bruger en automatisk høneslem til at åbne/lukke om morgen og aften. De har fuld adgang til hele haven hele dagen. Sådan én koster omkring 1000 kroner - men vi synes det er godt givet ud.
Så hvis vi er væk en weekend vil de sagtens kunne klare sig uden opsyn (vi har dog et web-cam i hønsehuset, men det er mere hygge end nødvendigt).

I vores sommerferie havde vi nogen til at kigge til dem med et par dages mellemrum - bare for at fylde vand og mad op. Betaling == æg og "tak".

Personligt synes jeg 100 kroner om dagen lyder som voldsomt meget for at få dem passet - men er måske bare mig.
Maran: 0.4.0
Isa Brown: 0.2.0
Vildtfarvede silker: 0.0.4

Offline Ilse B

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 13 August , 2013, 12:04 »
Stk. 3. Enhver, der holder dyr, skal sørge for, at dyrene tilses mindst en gang om dagen.

Kopieret direkte fra dyreværnsloven.

Venlig hilse Ilse

1,2 dværgkochin
En tålmodig mand.

Offline Hotcut

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 13 August , 2013, 12:26 »
Se dog videre i samme paragraf Ilse. Her hele citatet:
"Stk. 3. Enhver, der holder dyr, skal sørge for, at dyret tilses mindst en gang om dagen. Dette gælder dog ikke fritgående dyr på græs eller lignende. Sådanne dyr skal dog tilses jævnligt."
Kilde: https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=145377

Så vil mene det er helt i orden - både retsligt men især dyrevelfærdsmæssigt at de bliver passet som vi gør :)
Maran: 0.4.0
Isa Brown: 0.2.0
Vildtfarvede silker: 0.0.4

Offline Ilse B

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 13 August , 2013, 12:29 »
Helt i orden, Casper  /o
Venlig hilse Ilse

1,2 dværgkochin
En tålmodig mand.

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #14 Dato: 13 August , 2013, 13:12 »
om 100kr om dagen er for meget kommer vel egentlig an på kvaliteten. Hvis i synes det er en god løsning som i er trygge ved er det jo fint og en god løsning. Hvis det viste sig at arbejdet ikke blev gjort efter de retningslinier man var kommet frem til, er det jo i sagens natur for meget. Selv har vi indtil videre kunne nøjes med naboer og en kammerat uden indblanding af penge, men jeg kunne godt finde på samme løsning som jer. Hvis det virker og mine dyr bliver passet ordentligt, er prisen sekundær. Selvfølgelig er prisen ikke uvæsentlig men jeg ville ikke lede efter noget der var billigere hvis jeg var tryg ved det jeg havde
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk