Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ufødt kylle død :(  (Læst 2101 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hotcut

• Passiv bruger
Ufødt kylle død :(
« Dato: 12 August , 2013, 17:34 »
Hej,

Vi har haft 2 høner til at ligge på rugeæg i 20 dage nu.
De har rede ved siden af hinanden, sammen med de 2 andre høner.
Her til eftermiddag kommer vi så hjem, og ser at der midt på gulvet i hønsehuset ligger et dødt kyllingefoster (færdigudviklet), med skaller rundt om!
Vores tanke er at ægget har siddet fast under bugen på skruk-mutter mens hun forlod reden, og at det derfor er gået i stykker. Giver det mening?
Vi har et billede af kyllingen hvis det kan hjælpe.

Vi ser så at samme skrukke høne har skidt i rede kassen, så vi valgte at give hendes æg til den anden dame, og tage hende af reden - hun gjorde allerede tegn til at rejse sig da vi kom ind. Æggene pippede lystigt. Den anden dame tog glad imod æggene, så hun nu gerne skulle få 5 kyllinger i morgen.

Har vi gjort det hele rigtigt, og er det andet vi kan gøre nu?
Skal vi stille mad og vand frem til de små i morgen så de har det når de kommer ud?

På forhånd tak og med venlig hilsen
Casper
Maran: 0.4.0
Isa Brown: 0.2.0
Vildtfarvede silker: 0.0.4

Offline maja1981

• Bruger
Sv: Ufødt kylle død :(
« Svar #1 Dato: 12 August , 2013, 18:07 »
var det min skrukhøne ville jeg isolere hende så hun kan ruge sine kyllinger ud uden forstyrrelser. men der skal være plads så hun kan ligge sin klat fra reden.

jeg tror næppe det er muligt kyllingen/æget er klistret fast under maven. det må næsten være hønen/hønerne der selv har hevet det ud. men det er svært at sige hvad der er sket. men to høner eller flere der ruger sammen giver ofte problemer.

kyllingerne behøver ikke mad og vand det første døgn eller to.  men hønemor skal ihvertfald have adgang til det. man kan ofte gøre det værre ved at tilbyde vand og mad lige når  kyllingerne er kommet. så vil hønemor måske gå fra reden for tidligt for at spise med de første kyllinger.

Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline RandiL

• Passiv bruger
Ufødt kylle død :(
« Svar #2 Dato: 12 August , 2013, 18:26 »
Jeg har med egne øjne set et æg være klistret fast under min skrukhøne da hun gik af reden for at spise. Det skyldes i dette tilfælde at et æg var blevet smadret og derfor var der æggerester på de andre æg som så var klistret fast til fjerene på hønen - så ja det kan lade sig gøre.
« Senest Redigeret: 12 August , 2013, 18:27 Fra RandiL »

Offline Hotcut

• Passiv bruger
Sv: Ufødt kylle død :(
« Svar #3 Dato: 13 August , 2013, 09:35 »
Hej,

Tak for svaret Maja og Randil.
Vi er desværre stadig i tvivl om hvad der helt præcist var sket, men vi satser på at det har været en fejl - vi kan ikke se hvordan ægget ellers skulle kunne komme hele vejen ud over kanten af redekassen, og en halv meter væk.

Det lykkedes at "afskrukke" hende der havde gjort det - utroligt nemt faktisk. Sendte hende ud af huset, lukkede det af til hun skulle i seng - hun gik tilbage til sin redekasse. Da det blev mørkt løftede vi hende op på pinden, som hun så sov på. Her til morgen var hun sammen med de andre ude i haven.

Vi har læst mange gode historier om kyllinger og mødre der går sammen med resten af flokken, så vi giver det forsøget, og sætter dem for sig hvis der går noget galt.

Vi håber meget på at de klækker i løbet af dagen, og vi ser forhåbentligt 5 sunde kyllinger.
Hvor lang tid går der normalt fra de klækkes til de begiver sig ud af reden? Vi har lavet en lille "trappe" ud af redekassen og ned, så de burde kunne komme ud.

Meget spændende :-)

Casper
Maran: 0.4.0
Isa Brown: 0.2.0
Vildtfarvede silker: 0.0.4