Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Duer Hjæælp :)  (Læst 3091 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Skovsager

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
Duer Hjæælp :)
« Dato: 11 August , 2013, 20:51 »
Jeg vil gerne til at holde duer (med henblik på at slagte ungerne)... Men hvilken race er bedst som "spise" due? Hvilken race er bedst ynglende og nemmest at holde..

De skal bo i en stor udendørs voliere..

På forhånd tak for hjælpen :)

Offline mikkel andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 102
    • www.nfdb.dk
Sv: Duer Hjæælp :)
« Svar #1 Dato: 11 August , 2013, 21:23 »

Du skal da have brevduer  ;D ikke til at slagte med til at flyve med  /o

de laver så masser af slagte unger.
Vil se resultatet af min Avl, derfor kapflyver jeg mine brevduer den mest spændende måde at have dyr på.

At se en due lande som den første, en smuk morgen er livet.

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Duer Hjæælp :)
« Svar #2 Dato: 11 August , 2013, 22:55 »
Brevduer yngler rigtig godt og laver mange unger. Vi har en her i Hadsten der holder den lidt gamle model der er større i det og giver større slagteunger.

Ellers er rigtig mange farveduer gode til at yngle og lave mange unger og de findes i rigtig mange flotte farver og tegninger. De er dog ofte lidt nervøse af temperament og lidt flyvske i det, men nemme at holde.

Slagteracer som giver store unger og et rimeligt yngleresultat(alt efter forhold) vil nok være Mittelhäuser, Texaner, Fransk og Italiensk Sottobanca, Cauchois og den mindste af kæmpeduerne Carneau.
En opdrætter af Carneau siger at det er den man får mest kød ud af i forhold til hvor store de ser ud og kødet er nok heller ikke så ringe når den er fremstillet med det formål.

Coburger Lærkeduen er også en god kandidat, men skal ikke holdes sammen med andre racer da den er noget voldsom overfor dem og når ungerne hopper på gulvet skal man lige holde øje at der ikke sker dem noget.

Luchs, Mähriske Strassere, Prachener Kanikker, Show Racer, Belgisk Udstillingsbrevdue, Giant Homer og forskellige Wammeduer kunne også være gode muligheder.

Danske duer og Tyske Modenesere giver også rigtig mange unger, men folk synes de er for små ofte og derfor ikke tager dem som førstevalg  selvom de når at give et par unger mere end andre racer og så passer kødmængden nok nogenlunde alligevel.

Prøv at kigge inde på http://raceduen.dk/ og kig i galleriet og se hvor mange flotte racer der er at vælge imellem.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Duer Hjæælp :)
« Svar #3 Dato: 11 August , 2013, 23:02 »
Hvordan er Skønhedsbrevduer?
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Duer Hjæælp :)
« Svar #4 Dato: 11 August , 2013, 23:17 »
Har en rigtig god størrelse, men er knap så ynglevillig som før i tiden. Man kan stadig finde stammer af blå med sorte bånde og blåskimlede der yngler rigtig godt, men nok mange andre der vil klare sig bedre end de Tyske Skønhedsbrevduer.

Både de Ungarske Udstillingsduer(findes ikke i Danmark) og de Hollandske Skønhedsbrevduer(findes vidst heller ikke i danmark) skulle være gode yngleduer og have en pæn slagtestørrelse.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen