Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: nyt hønsehus for 10000 gang  (Læst 8838 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jakobø

• Passiv bruger
nyt hønsehus for 10000 gang
« Dato: 11 August , 2013, 19:20 »
ja så er der endnu en der spørger om råd til at bygge hønsehus.
min ide er at bygge et hus der er hævet op så der bliver tørvejr neden under, og sammen bygget med en fast hønsegård, dog med den option at hønsene kan lukkes ud i et fri areal.

målet er at få plads til 3-4 dværghøns.
jeg har overvejet at bruge en kvart tagkrydsfiner plade som bund i selve huset altså bundareal 61x122
men det er lige om det er i underkanten.
ydermere er min tanke at lave en "hylde" over indgangehullet, og lade pinden side der over, hvilket jo vil give noget mere gulv areal.
men er det ikke for lidt plads til 4 høns?
grundlaget for at bruge det plade mål er at begrænse materiale spild og få plade målene til at gå op.

Offline Rudy

• Bruger
Sv: nyt hønsehus for 10000 gang
« Svar #1 Dato: 11 August , 2013, 19:23 »
Ganske fornuftigt at lave huset i mål efter standard plader  /o   Og til 3-4 dværghøns kan arealet gå an, især hvis der laves nogle få m2 udenfor der er overdækket. Og huset kan også hæves lidt så hønsene kan gå ind under.

Offline jakobø

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 11 August , 2013, 19:26 »
planen er netop at hæve huset sådan at de kan gå ind under huset. så der også bliver samme mål neden under.
størrelsen på den faste hønsegård bliver afhængig af den placering den får. men den bliver nok 122cm bred.
kan jeg godt have redekasserne inden for det mål, eller skal de hænges uden på?

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #3 Dato: 11 August , 2013, 19:31 »
Her kommer det an på hvilken race af dværghøns du vil have. F.eks. Charbo, Kochin, Silkehøns og til dels Orpington bør have redekassen så lavt at der næsten er direkte indgang, hvilket jo bevirker at de ikke kan gå ind under. Her ville jeg hænge rede uden på huset. Hvis det er en let dværgrace som har let ved at flyve op, så kan redekasserne hæves så meget inde i huset at hønsene kan bruge arealet under rederne.

Offline jakobø

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 11 August , 2013, 19:34 »
tanken er egentlig danske dværglandhøns, men det ender nok med at blive defineret af hvad jeg kan få fat i af trofaste æglæggere

men dværg orpingtoner har også været i tankerne.
« Senest Redigeret: 11 August , 2013, 19:36 Fra jakobø »

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #5 Dato: 11 August , 2013, 19:37 »
tanken er egentlig danske dværglandhøns, men det ender nok med at blive defineret af hvad jeg kan få fat i af trofaste æglæggere

Danske Landhøns i såvel stor som dværg, er nogle høns som ynder at placere sig højt for at sove, hvis de har muligheden. Så bare rederne op i højden til dem :)

Offline jakobø

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 11 August , 2013, 20:00 »
hvor højt kan jeg med fordel sætte pinden, redekasserne og den ekstra "etage"?

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #7 Dato: 11 August , 2013, 20:05 »
hvor højt kan jeg med fordel sætte pinden, redekasserne og den ekstra "etage"?

Når huset bliver lavet af plader i standard mål, så gætter jeg på at højden bliver beskeden. Jeg ville selv lave huset i 121 i den eene side og lidt lavere i den anden side, så regnvand løber af. Ved denne højde op til "loft" så ville jeg sætte sidde pind i 30-40 cm under loft. Reder skal kan være oppe under loft med pind foran, eller under sidde pind, så er der vel ca. omkring ½ meter under reden til gulvareal.

Offline jakobø

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 11 August , 2013, 20:13 »
det er selvfølgelig tarveligt ikke at definere mine tanker lidt bedre og så stadig spørge ud fra dem. som sagt 61x122 i grundmål, indgang i den ene ende i den lange side, hen over indgangen et "loft" på 40x61 og over denne pinden og så rede kasser i den anden ende.altså modsatte ende af huset som indgangen.
jeg prøver lige at lave en tegning på computeren.
højden er jeg lidt mere åben over for, da den nok bliver klinkbeklædt.
men i store hele sigter jeg efter et endeligt udvendigt mål på 180cm indeholdende plads under huset+ gulv+ huset+tag.

på tegningen er følgende farver.
Gul= indgang
Rød= "1. sal"
Brun= siddepind
Blå= redekasser

spørgsmålet er i store hele, hvor højt skal "1. sal" være for at de kan gå under? , hvor højt kan jeg sætte pinden over denne? hvor højt skal redekasserne sættes? hvis ikke direkte på gulvet.
 og sidst men ikke mindst, er der en god højde at have på selve huset? altså over jorden.
« Senest Redigeret: 11 August , 2013, 20:26 Fra jakobø »

Offline mcquolle

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 11 August , 2013, 22:29 »
Jeg har bygget et hønsehus og holdt det i standard mål (pladerne er købt i tyskland og er større end danske). Huset måler 2,5 x 2,5 m og er i den ene side 2,5 m høj og i den anden side 1,2 m høj (skråt tag). Der er monteret 6 redekasser udvendigt på den lave side. Den høje side vender ud mod overdækket hønsegård. Huset er hævet godt 70 cm. Det passer nemlig med at trillebøren går under gulvet, så man kan skrabe direkte deri når man gør rent. Skal forsøge at finde et link til den tråd hvor der er billeder af det.

Forstår ikke helt hvorfor hønsehuset altid skal være så lille som muligt til x-antal høns.
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline jakobø

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 11 August , 2013, 22:34 »
Jeg kan ikke have 10kvm hønsehus på grunden, så mindre må gøre det. Og ærligt talt så ser jeg ingen grund til at have et kæmpe hus til 3 høns. De skal ha det godt. Men huset skal jo stå mål med det behov der er.

Offline mcquolle

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 11 August , 2013, 22:40 »
MvH
Morten

0,1 Hustru

Offline mcquolle

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 11 August , 2013, 22:42 »
Det var også mere byggeprincippet jeg vil vise.
Det med pladsen er mere set i lyset af at det tit griber lidt om sig. Pludselig har man måske kyllinger eller noget og så har man bygget for småt...
MvH
Morten

0,1 Hustru

Offline jakobø

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 11 August , 2013, 22:53 »
Jeg kan godt se hvad du mener.  Men der kommer ikke til at være en  hane flokken.

Offline jakobø

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 12 August , 2013, 15:50 »
så er min endelige grundplan vist på plads.
bund arealet i huset bliver 122x61 cm
den orange del bliver en plade under siddepinden, som kommer til at befinde sig over indgangshullet.
Den gule del i den anden ende skulle gerne blive til 2 redekasser som kan tømmes ude fra.
redekasserne bliver også hævet over bunden.
selve huset bliver løftet 50cm over jorden, så huset har mulighed for at blive 130cm, da jeg ikke vil over 180cm med hele konstruktionen.
spørgsmålet er så bare hvor højt jeg ender med at løfte redekasserne, pladen over indgangehullet og siddepinden.
selve hønsegården ender så med at blive 122x?