Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Legehus lavet om til hønsehus?  (Læst 8986 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Vejs4180

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Legehus lavet om til hønsehus?
« Dato: 11 August , 2013, 14:37 »
Har inddraget ungernes legehus (som de ikke længere bruger) og vil forsøge mig med høns :) Jeg har skruet gipsplader på alle vægge og planen er følgende:

Indenfor:
Save et hul til ovenlysvindue i taget
Lægge gennemsigtigt trapezplader ovenpå trætaget.
Lave en hylde under vinduet som går hen til endevæggen.
Påsætte en "æggestopper" på hylden.
Påsætte hønsenet for vinduet.

Udenfor:
Grave stolper ned så de er solide, banke hønsenet på rundt om (til hønsegård)
Lægge nogle fliser
Lægter skrues fast i bunden.

Mangler jeg noget eller gør jeg det helt forkert? Jeg kommer oprindelig fra Københavns Stenbro og aner ikke en dyt om at holde høns ;)

Offline LEgaa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 113
Sv: Legehus lavet om til hønsehus?
« Svar #1 Dato: 11 August , 2013, 15:03 »
Velkommen til en skøn verden med høns.

Mine høns skider en del på væggen ved deres siddepind, der ville jeg hvis jeg var dig, sætte noget andet end gibs, noget der kan renses lidt af. Og så har jeg en stor plade på gulvet, den kan man ved hovedrengøring skrabe ren en eller to gange om året.

Vil du lægge fliser i bunden af deres gård?
høns elsker at skrabe i jord efter orme, rødder og kravl. Grav volierenet eks fra jem og fix ca 30 cm ned under hele gården, ellers er der fare for en ræv eller mår smutter ind og spiser dine høns.

Redekasser er et must så er der en chance for at du kan finde de æg hønsene lægger til dig. Man kan købe færdige eller bygge selv. Jeg har tre redekasser til mine 14 høns og de bruger kun de to. Nogle gange skændtes de om en, fordi den åbenbart er bedst.

Hvilke høns drømmer du om at fylde dit hønsehus med?

Kh Lotte

Offline Lomo

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 263
    • www.123hjemmeside.dk/Lones-Ark
Sv: Legehus lavet om til hønsehus?
« Svar #2 Dato: 11 August , 2013, 15:58 »
Har også legehuse som hønsehuse. Alle mine står på stålplader for at forhindre, at div møgdyr kan gnave sig igennem gulvet.

Offline RandiL

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 200
Legehus lavet om til hønsehus?
« Svar #3 Dato: 11 August , 2013, 19:19 »
Jeg vil anbefale dig at gå på biblioteketog låne fx den store hønsebog el. Der står alt muligt om høns og om hønsehus og hønsegård. Jeg blev meget klogere af at have læst den da jeg startede op - viste heller ikke en dyt om høns inden :-)

Offline Kokholm

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 167
Sv: Legehus lavet om til hønsehus?
« Svar #4 Dato: 11 August , 2013, 22:32 »
Skær et lille hul - hønselem som de kan gå ud og ind af og sæt døren på en krog så den ikke står åbent om dagen. Du risikerer ellers at skaderne tager dine æg.
Væk med fliserne - høns skal have græs og jord at skrabe/søge i. Det giver meget bedre æg at de spiser alverdens småkryb, græs og hvad de ellers kan finde. Det sparer i øvrigt også på foderet.

Offline Christina ♦

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 590
    • Naturens Gaver
Sv: Legehus lavet om til hønsehus?
« Svar #5 Dato: 11 August , 2013, 22:37 »
Vinyl på gulvet, og sand ovenpå det, så er rengøring MEGET let ordnet med en løvrive..

vinyl går jo så også at du kan spule det hvis det bliver nødvendigt.. (vores vinyl er sat 30 cm op af alle vægge)
Christina

5 dværg farverolles høner

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Legehus lavet om til hønsehus?
« Svar #6 Dato: 11 August , 2013, 22:55 »
Man skal selvfølgelig sikre sine dyr mod rovdyr, både for dyrenes skyld, men også for at undgå ærgrelser over mistede/dræbte dyr. Men man kan også gå for vidt.

@Michael
Nu ved jeg ikke hvor i Sorø du bor, og hvilke rovdyr der derfor kan være aktuelle på din matrikel. Så hvor meget Fort Knox du skal lave må du selv vurdere. Men jeg ser ikke nogen grund til at grave volierenet ned under hønsegården. Vil du være meget sikker på at ingen graver sig ind til dine dyr vil det normalt være nok at grave lidt net ned på ydersiden af hegnet til gården (30-40 cm ud fra hegnet). Når 'graveren' støder på nettet opgives forsøget på at komme ind.

De fleste af rovdyrene er iøvrigt primært aktive efter vi har lukket hønsene ind om aftenen (byræve undtaget).
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Legehus lavet om til hønsehus?
« Svar #7 Dato: 12 August , 2013, 07:37 »
Kan desuden anbefale, at du hæver huset f.ex. 30 cm over jorden, så du ikke får gæster med pels og lang hale til at bosætte sig under huset. Desuden bliver pladsen under huset god til at give skygge og ly for regn for hønsene.
Mvh Marianne

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Legehus lavet om til hønsehus?
« Svar #8 Dato: 12 August , 2013, 08:59 »
Jeg har selv lavet pigernes legehus om til hønsehus her i foråret. Du kan evt. kigge i mit billedalbum for inspiration.

Det griber om sig ... bare vent  ;)   Jeg har i hvert fald opdaget, at høns ikke "bare" er høns  ::)
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Vejs4180

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Sv: Legehus lavet om til hønsehus?
« Svar #9 Dato: 12 August , 2013, 16:30 »
1000 tak for Jeres svar :)

@LEgaa, 1000 tak :)
Jeg tænker at opsætte en tynd finerplade på gipspladerne, gipsen var mere til isolering.
På gulvet tænker jeg at jeg vil lægge det gamle tagpap og en krydsfinerplade ovenpå.
Ikke i hele gården, kun en lille del af den da jeg tænkte at de så kunne få slebet deres "negle"
Jeg tror ikke at ræve eller mår her? Har ihvertfald ikke set nogen. Men har dog overvejet at nedgrave volierenet 20-30 cm ned rundt om hele huset og gården.
Som du kan se på min nye tegning, så har jeg gjort plads til 3 redekasser hvilket burde være mere end rigeligt da vi til at starte med kun overvejer 4 dværghøns.

@RandiL.
Takker.. Den er nu lånt og er igang med at læse den :)

@Kokholm,
Jeg har planer om at lave en overdækning af gården så døren i huset kan stå åbent hele dagen :)

@pilegaarden,
Du har helt ret :) Og det vildeste jeg har set endnu er et kid på den anden side i skoven ;)

@Marianne M. N.
Legehuset er flyttet og orker ikke at skille det ad igen, så de må nøjes med de cm jeg har hævet det for at få det i vatter :) Har lagt en ukrudtsdug under huset og meningen er at grave voilerenet ned rundt om i håb om at det er nok til at holde dem væk.

********
Har planlagt 3 redekasser (da der er plads til dem) samt hønsestiger derop.
Har planlagt et gødningebræt 46 cm over gulvet samt hønsestige og en siddestang 30 cm overbrættet. De 46 cm er pga vinduet (som jeg også vil beklæde med voilierenet dog så jeg stadig kan åbne vinduet)
I toppen af huset, (i begge ender) vil jeg skabe gennemtræk når det kræves.
Foder og vandtrug placeres udenfor jf. tegningen.
6 Fliser placeres for sig i et hjørne.
Vores store hyldeblomst giver skygge og overvejer at placere en badekasse under træet. Alt efter race (som jeg dog tror bliver dværghøns) og om de kan flyve/er god til børn så overvejer jeg voilierenet som overdækning eller trapez.

Offline LEgaa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 113
Sv: Legehus lavet om til hønsehus?
« Svar #10 Dato: 12 August , 2013, 16:51 »
Hold da op det ser fint ud.

Må sige du ikke ved om der er ræv og mår før de slår til.
En jeg kender har haft besøg af ræven og han havde gravet net ned rundt om gården.

Jeg vil sige når du gør så stort et arbejde ud af det. Ville jeg grave net under gården. Hele gården. På den måde er du sikret.

Kan se du har tænkt dig at lave stiger til redekasserne, hvis ikke du sætter dem højt op, er det dog godt for hønsene med lidt motion  ;D

Du får et super flot hønsehus med gård og nogle glade høns.

Kh Lotte

Offline Vejs4180

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Sv: Legehus lavet om til hønsehus?
« Svar #11 Dato: 12 August , 2013, 17:17 »
Takker :) Stort arbejde? Synes nu ikke det er så stort arbejde. Det kan jo gøres billigt og på en dags tid :) Hønsene går "tidligt i seng og er lukket inde så hverken ræv eller mår kan komme ind. Jeg regner stærkt med at det bliver dværghøns af den art som ikke flyver så de skal jo kunne komme op :)

Hold da op det ser fint ud.

Må sige du ikke ved om der er ræv og mår før de slår til.
En jeg kender har haft besøg af ræven og han havde gravet net ned rundt om gården.

Jeg vil sige når du gør så stort et arbejde ud af det. Ville jeg grave net under gården. Hele gården. På den måde er du sikret.

Kan se du har tænkt dig at lave stiger til redekasserne, hvis ikke du sætter dem højt op, er det dog godt for hønsene med lidt motion  ;D

Du får et super flot hønsehus med gård og nogle glade høns.

Kh Lotte