Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Høns i stuerne  (Læst 3327 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Høns i stuerne
« Svar #30 Dato: 07 August , 2013, 10:12 »
Løfter I andre aldrig rundt med jeres høns? Bare lidt? Sådan en silkehøne er altså lækker at røre ved, og de hopper selv op på skødet når vi sidder i haven, så de må da ikke have noget imod det ?
Jo, dem der vil, får lov til at komme op engang imellem. Mine store maranhønniker og et par af ISA hønnikerne, synes stadigvæk, at det er hyggeligt at blive puttet om aftenen, hvor de får lov til at ligge i skødet i nogle minutter og hygge. Min gamle hane, Frede, som døde i maj, elskede at ligge på skødet og få nusset kam. Der er også mange der ikke ka' li' at man rører ved dem, og de får selvfølgelig lov til at gå i fred ;).
« Senest Redigeret: 07 August , 2013, 13:13 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Karensminde

• Passiv bruger
  • Udstillinger: lokal 4, LU 2 og 1 dyrskue
« Svar #31 Dato: 07 August , 2013, 11:03 »
Jeg må nok tilstå at jeg er så gammeldags så høns med bleer tiltaler mig virkelig ikke. Det er ligesom når folk klæder deres hunde og katte ud i kjoler osv. og tror at de er deres børn og bærer rundt på dem hele dagen og stopper "godbidder" ned i halsen på dem.  /d
Helt enig Lene  /o
Vh Simon :)
Jeg er avler sereriøst med:
Stor wyandot i Sølv sort/randet, tværsribet & guld sort/randet
Hollandske dværg ogko shamo i sort
Scahsen, cyaoga, og dansk and.
Cellegæs i brun
Danske gæs i gråbroget
Frankiske gæs i blå
Samt en masse fugle :D
Medlem af:
http://www.racefjerkrae.dk/
http://www.vendsysselfjerkraeklub.dk/
http://www.hjfugl.dk/
http://www.123hjemmeside.dk/DGAK/
Specialklubben for hollandske dværg.

Offline Ilse B

• Passiv bruger
« Svar #32 Dato: 07 August , 2013, 12:51 »
Åh gudskelov Tanja, så er det ikke kun mig der er så fjollet. Jeg løfter heller ikke nogen op der ikke vil, men at sidde på skødet og få fetaost og kigge ned på de andre, det er altså lykken for især min førerhøne, maggi.

Min lille kamphøne, gurli, har fundet en smutvej ind i huset, gennem et kontorvindue /1 *f....hun kommer nu hurtig ud samme vej. Desværre ser det ud til at hun tror det er en leg vi leger!! Jeg må vist til at være mere konsekvent!
Venlig hilse Ilse

0,2 silkehøns, sort og perlegrå i stor
0.1 moderne engelsk dværgkamphøne (Gurli)
1,2 dværgkochin
En tålmodig mand.

Offline Ilse B

• Passiv bruger
« Svar #33 Dato: 07 August , 2013, 13:02 »
Lene, forøvrigt synes jeg også at det er meget synd for de små stakkels hunde, der ikke får lov at løbe rundt, men bliver løftet rundt med tøj på  og bliver fodret med ulødigt skodmad, helt enig.
Venlig hilse Ilse

1,2 dværgkochin
En tålmodig mand.

Offline Schliemann, Viben

• Bruger
« Svar #34 Dato: 07 August , 2013, 21:59 »
Det med klatterne er jo et spørgsmål om fodring, hvis hønsene klatter ligesom ænderne ville jeg skynde mig at ændre foder.
Jeg har også haft høns i min stue engang imellem men det har kun været fordi de har være kolde eller syge og så har de stået i kasser om natten.
Jeg bor nu i campingvogn sammen med nogle høns og deres kyllinger og to hunde :) det har jeg gjordt siden maj 2013 det er utroligt hyggeligt og hønsene som har voliere i bagenden, bliver båret i seng hver dag efter deres tur i kravlegårde som bliver sat hvor der er græs.
Mvh Viben
Uva Uvam Vivendo Viria Fit ="A apple change to a grape by living with grapes"

Opdrætter af Silkehøns i gul med skæg, hvid uden skæg, stor.

Offline Hundstrup

• Passiv bruger
« Svar #35 Dato: 07 August , 2013, 22:27 »
Mine høns bor i baghaven, udenfor hegnet går 2 rottweilerdamer, hvoraf den ene har snuppet 2 store hanekyllinger, samt alle solsorteunger sidste år - desværre. Men huskede lige dengang at vi liiige købte 8 daggamle kyllinger på et marked, det var før man havde pc, så der blev ringet rundt til kyndige. Resultat blev at de boede i stuen i en bogreol som blev lagt ned, en pære blev rigget til i et hjørne og afskærmet. Utroligt nok overlevede de 7. Og der var dømt hygge om aftenen når man fra sin lænestol lige kunne tage en op og kæle med den mens man så tv. Fandt dog hurtigt ud af at det krævede megen rengøring. En dag kom jeg hjem og så gennem glasdøren at de alle var hoppet ud af kassen og løb/fløj rundt på gulvet under stor jubel. Bagest lå vores nu afdøde rottweiler i sin kurv og lignede en som fulgte en tenniskamp. ;D
Huset på 30 m2 rummede altså far, mor, datter, hund og 7 kyller for 24 år siden ;)

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #36 Dato: 07 August , 2013, 22:39 »
Jeg elsker at ae fjer, fuglenes halsfjer er så utroligt bløde og lækre at røre ved - og nogle af mine høns (2 faverolleshaner og en enkelt høne) synes også det er hygge at blive nusset. Men alle fugle bliver taget op og følt på - det er nødvedigt for at vurdere deres foderstand, synes jeg, og for at få en ide om deres fjerstatus - er der pigge, eller er fjerenne vokset færdige. Der er ingen af de, der er decideret bange for det, men nogle holder af det og de fleste gør ikke. Men de er så tillidsfulde, så de trods alt er ret nemme at fange/samle op.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Ilse B

• Passiv bruger
« Svar #37 Dato: 07 August , 2013, 22:59 »
Jeg har en hanekylling på 8 uger, når jeg stryger ham på ryggen, lægger han sig ned på maven, strækker hals og lukker øjnene. Så må der godt aes i  laaang tid!
Hvad skal der dog blive af ham? Vi skulle IKKE have hane, og ham kan man da ikke bare aflive- spise?
Hvis der er nogen der har lyst til at have sådan en lille ae-prins, så sig til. Han hedder tykke Bertha ::)
Venlig hilse Ilse

1,2 dværgkochin
En tålmodig mand.

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #38 Dato: 08 August , 2013, 09:52 »
Hvilken race er din kælepot?
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Ilse B

• Passiv bruger
« Svar #39 Dato: 08 August , 2013, 10:26 »
Dværg kochin
Venlig hilse Ilse

1,2 dværgkochin
En tålmodig mand.

Offline Ilse B

• Passiv bruger
« Svar #40 Dato: 08 August , 2013, 10:31 »
Han er næsten helt kuglerund, fjer og dun og en lille bitte krop.  Raceren, men blandet sort brun
Venlig hilse Ilse

1,2 dværgkochin
En tålmodig mand.

Offline Gåsepigen

• Bruger
« Svar #41 Dato: 08 August , 2013, 13:39 »
Jeg må nok tilstå at jeg er så gammeldags så høns med bleer tiltaler mig virkelig ikke. Det er ligesom når folk klæder deres hunde og katte ud i kjoler osv. og tror at de er deres børn og bærer rundt på dem hele dagen og stopper "godbidder" ned i halsen på dem.  /d

Nah, det er nu ikke helt det samme. Bleen tjener - modsat kjoler mv. - et praktisk formål.

Jeg er selvfølgelig en anelse forudindtaget, da jeg startede dette indlæg med en bleklædt gås på skødet. Faster Anna elsker at sidde og få sig en skraber, mens hun bliver nusset i nakken. Hvis jeg havde et par meget tamme høns i stedet for en gås, kunne jeg nok godt forestille mig at smække en ble på dem ind imellem, så de kunne komme ind i udestuen til lidt aftenhygge. Man sidder lidt roligere med dem, når man ikke risikerer at få en "ladning" på tøj eller sofa.

Til gengæld synes jeg ikke, at hverken børn, katte, hunde eller fjerkræ skal klædes ud i kjoler, bæres rundt på hele dagen eller fodres med ulødig mad.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat