Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Har hønsene skæl?  (Læst 6591 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
Har hønsene skæl?
« Dato: 05 Marts , 2009, 09:41 »
- Altså, egentlig ved jeg godt, at det har de ikke, men hvad er det så ???

Mine kære silkehøns, 1/2 - 2 1/2 år gamle har alle som én en lille smule "hvidt halløj" rundt om fjerene oven på hovedet. Det er som nogle tynde hvide rør, der ligger rundt om fjerene i dusken oven på hovedet.

De ældste er snart af med det, men de to unge på 1/2 år har lidt mere end de andre og deres dusk ser våd ud. De ældre er snart af med "skællet" og deres dusk ser rigtig fin ud igen.
De er alle i vældig god form, glade og velnærede, har fri adgang til haven med masser af orme og skud og befinder sig godt.

Men hvad er det for noget hvidt noget, der sidder i håret på mine madammer ???
Er der nogen der kender til fænomenet eller skal jeg komme op med nogle billeder :)
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
Sv: Har hønsene skæl?
« Svar #1 Dato: 05 Marts , 2009, 09:50 »
Hej - er det ikke bare resterne af de der hvide 'rør', som nye fjer bryder igennem med? Og som smuldrer og falder af.
Mvh Marianne

Offline Søs Jørgensen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 05 Marts , 2009, 11:23 »
Jo, det er de rør der sidder om fjerene når de gror ud.

Mine paduanere har det samme med deres frisure, men så må man jo bare hjælpe dem lidt.  ;D
Søs Jørgensen
Mange lys sussex, to damer af ubestemmelig herkomst, 1,3 kochins, 1,1 danske grå gæs og 2,2 luchs duer, 2,0 katte, og en milliard gråspurve.

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #3 Dato: 05 Marts , 2009, 15:20 »
He he, det regnede jeg egentlig også med at det var, :P men skulle da lige sikre mig at der ikke var noget galt med de kære madammer :-*

Nå, mysteriet opklaret.
Tak for hjælpen. :D
Mange hilsner
Stinne

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 05 Marts , 2009, 15:24 »
Så du må igang med friserkammen Stinne  ;)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Ramona

• Gæst
« Svar #5 Dato: 05 Marts , 2009, 19:23 »
Ahj det var godt at v lige fik det opklaret.
Min silkehøne Skævert havde nemlig den samme frisure, heldigvis var en så tam at den sad på mit skød mens jeg nulrede dem af.
Jeg havde aldrig tænkt på at skrive og spørge herinde, jeg troede det var fordi at den havde sådan noget specielt hår og at den ikke havde nogen "venner" i hønseflokken der ville hjælpe den med at nulre det..
Amatør som jeg er  ;D

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #6 Dato: 06 Marts , 2009, 16:28 »
Så er damerne blevet stylet ::) og alle har fine frisurer igen, bortset fra de store kyllinger fra efteråret. De er stadig lidt "våde" at se på i toppen både for og bag. De retter sig vel med tiden :P
Mange hilsner
Stinne

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 06 Marts , 2009, 20:00 »
Det skal du ikke tage dig af Stinne.

Det er nemlig som i allerede har opklaret der fjerene bryder igennem :D.. Her har silkerne det samme på hovedet dog kun de to vildtfarvede ;D...
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #8 Dato: 08 Marts , 2009, 15:13 »
Nå, men det er da godt at have "normale" høns. ;)

Har det nogen som helst forbindelse med fældning?
Jeg har ikke helt fattet konceptet med fældning. Altså, jeg ved godt at det er når de taber nogle fjer og der kommer nogle nye... Men fælder de afhængig af deres alder, årstiden eller er det noget de aftaler indbyrdes ("Skal vi fælde fra i morgen?", "Det kan vi godt"), så størstedelen af hønsene fælder samtidig - eller hva'?

Jeg har en enkelt høne der smed en del fjer og så noget miserabel ud for en lille måneds tid siden og hun lægger æg nu. Jeg tror i hvert fald, det er hende, der lægger nogen lunde alle de æg (stadig 1 om dagen) jeg får pt. Hun ser rigtig godt ud i fjerdragten nu og har lige tabt det sidste af skællet" oven på hovedet. Laber lady 8)
Mange hilsner
Stinne