Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Anbefaling rugehøne  (Læst 8845 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Birgitte

• Passiv bruger
    • bmregnskab.dk
Anbefaling rugehøne
« Dato: 05 Marts , 2009, 09:36 »
Hej Alle. Jeg har orp'er. De prøvede at ruge æg ud for nyligt. Missionen mislykkedes og de blev trætte af at ligge på æggene. Faktisk skubbede de dem også bare ud uden at opdage det og så lå de der og blev kolde. Jeg har hørt at man kan bruge en anden type høne som rugemor. Nu kommer så udfordringen: Hvilken en skal jeg vælge:

1. Jeg har kat. Den kunne vist godt tænke sig at tygge lidt i hønsene hvis ikke det var fordi de er så store. Så den skal altså have lidt størrelse. Sådan en lille dværgtype ville den æde til morgenmad <B

2. Hakker de andre høns den ikke til plukfisk når man sætter dem sammen. Ville det være bedre at anskaffe sig to på en gang.

3. Jeg kunne godt tænke mig (men det er ikke så vigtigt) at den var mørk - sort eller brun.

Er der nogen der har et bud. Hej fra Birgitte
De bedste hilsner...Birgitte

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
Sv: Anbefaling rugehøne
« Svar #1 Dato: 05 Marts , 2009, 15:28 »
Silkehøns skulle være ret gode rugere, men om de er store nok ved jeg ikke. Og jeg vil også mene at du skal sætte to eller flere ind i flokken, hvis det bare er én får den tæsk.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Magnus

• Bruger
  • magnusfundal@gmail.com
« Svar #2 Dato: 05 Marts , 2009, 15:43 »
Det siges, at Luttehøns er ekstragode hønemødre, og de findes også i sort.

Selvom de er mindre end Orpington, er de omtrent lige så bevægelseshæmmede af de korte ben, som Orpington er af deres vægt. Det vil sige cirkus ligeså rolige. Kunne det være en mulighed?
I standarden står, at en Luttehøne skal veje 2 kg.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

sussie

• Gæst
« Svar #3 Dato: 05 Marts , 2009, 16:24 »
Jeg har før haft æglæggere, der absolut ikke havde den ringeste ide om hvordan man rugede... ???
Men det var ikke det store problem, da vi havde to silkehøns, der ikke kun var flittige til at ruge, men også var flittige til at passe på de kyllinger vi havde udruget i maskine... :)
De var lige så arrige og dygtige mødre som de var små..Og katten fik aldrig et ben til jorden heller, han måtte enda afgive sin kattefoder, hvis hønen bestemte sig for at spise dette..gnæk gnæk

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 05 Marts , 2009, 16:58 »
Enig med både Lisbeth og Magnus ;)...

Skulle den ikke være stor havde jeg sagt dværg kochin.. De er altså bare super! :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline mathias christensen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 05 Marts , 2009, 17:53 »
hvad med landhøns i brun?
mathias-3,3 rouen ænder, 1,1 grå landgæs, 2, 6 landhøns + det løse

Offline Magnus

• Bruger
  • magnusfundal@gmail.com
« Svar #6 Dato: 06 Marts , 2009, 18:34 »
Luttehøns og Landhøns er egentlig samme race. De kan krydses fuldstændig uhæmmet med hinanden og stadig være renavlede; i standarden står anført en lidt anden vægt og type, men i virkeligheden er den eneste egentlige forskel er de korte ben.

De korte ben gør, at flugt er mere anstrengende, så det er nemmere at gøre dem tamme. Om det også gør dem til bedre hønemødre ved jeg ikke, men det er ikke utænkeligt...
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 07 Marts , 2009, 10:57 »
Uanset hvilken race man vælger så er der jo altid sandsynlighed for at den pågældende høne netop ikke bliver skruk.
Men et par andre muligheder indenfor de store racer kunne være store Kochin eller brahma. Nogen sussex stammer ruger også og de er også forholdsvis store dyr.

De gange jeg har haft en skruk orpington har den/de klaret opgaven til UG.
Var dine æg måske ubefrugtede?
Hvor længe lå de på rederne?
Hvis de lå på samme rede så er det muligvis derfor at æggene ikke blev til noget. Da de kan risikere at ligge mellem hønerne, på skift, og på denne måde blive kolde og dø.

Danny
« Senest Redigeret: 07 Marts , 2009, 11:00 Fra Danny Westh »
Himlen bør altid være blå!

Offline Birgitte

• Passiv bruger
    • bmregnskab.dk
« Svar #8 Dato: 09 Marts , 2009, 08:58 »
Hej Alle. Tak for svarene. Danny har måske ret - jeg skal give orp'erne en chance. De er fra sidste sommer. Hvis det ikke lykkes næste gang vil jeg kigge på de racer I anbefaler. ;)
De bedste hilsner...Birgitte

Offline Lone

• Bruger
« Svar #9 Dato: 09 Marts , 2009, 09:27 »
Utøj kan også gøre, at skrukhønen ligge uroligt på reden (tror da pokker, det må klø af h.. til!)
Vend bunden i vejret på madammerne og kig i fjerene rundt om numsehullet. Fiser der små, rødbrune knappenålshoveder rundt, kan det være årsagen.
Hvis alle 3 høns har rodet rundt i den samme rede, kan de også lave uorden i systemet, fordi de kæmper om rugeæggene. Og resultatet bliver æg spredt ud og ingen kyllinger.
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)