Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Mine høns vil ikke gå i huset  (Læst 2328 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline ØkoErna

• Passiv bruger
Mine høns vil ikke gå i huset
« Dato: 03 August , 2013, 21:28 »
Vores to høns vil ikke gå ind i deres hus for natten. Jeg har sand på gulvet, en kasse med halm og en siddepind, de har wt stort vindue. Vi skal fange dem, og proppe dem igenne hønselemmen. De basker som gale og vil IKKE ind, de hopper så selv efterfølgende op på pinden. Er det grundet sandet eller?

I nat sov de i vores ligusterhæk. Vi kunne ikke finde dem, da vi kom hjem i går aftes, vi troede ræven havde taget dem, men i morges så manden dem i hækken ind til naboen, hmmm.

Glemte lige det er Bielefelder, og de skulle da ikke kunne flyve.
Hilsen Mette

1,0 Mand
1,0 Søn fra 2007
0,2 Bielefelder
0,3 Farverolles hvide
0,6 Isa Brown
0,1 American Bulldog

Offline Christina ♦

• Passiv bruger
    • Naturens Gaver
Sv: Mine høns vil ikke gå i huset
« Svar #1 Dato: 03 August , 2013, 21:36 »
Mon ikk der er noget andet der "driller" dem end sandet ?
Hvordan ser huset ud indvendigt?
Christina

5 dværg farverolles høner

Offline ØkoErna

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 03 August , 2013, 21:39 »
Jamen huset er i vores garage, det er lukket hus, men direkte udgang til haven via en altid, i dagtimerne, åben lem. De har et kæmpe vindue, som er vasket helt rent. Døren til deres hus er en halvdør altså så der også kunne luft ind.
Hilsen Mette

1,0 Mand
1,0 Søn fra 2007
0,2 Bielefelder
0,3 Farverolles hvide
0,6 Isa Brown
0,1 American Bulldog

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #3 Dato: 03 August , 2013, 21:52 »
Hej Mette,

Har I haft hønsene i lang tid? Hvis ikke, så kan det være derfor. Så er det hele ukendt, og der er mørkt i huset, når solen går ned udenfor. Et lys i huset kunne måske lokke dem ind, ellers er I nok nødt til at bære dem ind, ind til de lærer selv at gå ind. Lok evt. med noget lækkert i det oplyste hønsehus, fx lidt leverpostej, dåsemajs eller revet ost. Jeg tror ikke, at sandet har nogen betydning.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline ØkoErna

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 03 August , 2013, 22:02 »
Jeg må prøve med lyset.
Jeg har prøvet ost, majs, kød, cornflakes ikke leverpostejen ;-)
Meningen er at de IKKE skal sove i hækken!
Hilsen Mette

1,0 Mand
1,0 Søn fra 2007
0,2 Bielefelder
0,3 Farverolles hvide
0,6 Isa Brown
0,1 American Bulldog

Offline Christina ♦

• Passiv bruger
    • Naturens Gaver
« Svar #5 Dato: 03 August , 2013, 22:06 »
Har de hele tiden gjort det Mette, eller er de begyndt på det ?
Christina

Offline ØkoErna

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 03 August , 2013, 22:12 »
Jamen i starten var der halm, og der bar vi dem ind igennem døren mm. Nikolaj, manden min var liiidt længe om at lave lemmen.
Vi har lige være på ferie og dem der passede hønsne skulle også bære dem ind.
Jeg syntes det er meget undeligt. Jeg tror vi skal have sat det der lys op. Det er støm derude, så jeg skal vel bare sparke manden til at sætte en lampe op.
Hvor mange watt og kan det være energispare?
Hilsen Mette

1,0 Mand
1,0 Søn fra 2007
0,2 Bielefelder
0,3 Farverolles hvide
0,6 Isa Brown
0,1 American Bulldog

Offline Christina ♦

• Passiv bruger
    • Naturens Gaver
« Svar #7 Dato: 03 August , 2013, 22:17 »
hmm, det lyder underligt, for de har da været hos jer et stykke tid nu, så de burde da have lært det..

bare lys, kan sagtens være en sparepære, tror nu heller ikke du behøver de vildeste Watt
Christina

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #8 Dato: 04 August , 2013, 08:42 »
Vi har sådan en "mekanikerlampe" hængende med en sparepære i. Det virker fint. :). Måske kan I prøve at lokke dem hen til smuthullet i løbet af aftenen. Sætte et havehegn op med nogle tentorpæle, og så se hvad der sker. Hvis de ingen hæk eller andre gode steder har at gemme sig i, vil de sandsynligvis selv gå ind til sidst.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #9 Dato: 04 August , 2013, 08:58 »
En lille lampe på batterier, du kan slukke når du alligevel lukker for dem,,, så behøver du ikke vente på manden,, det er alt for langsommeligt  <:  Når de først har fundet fidusen så behøver de ikke lampen,,, det er et helt almindeligt problem for høns der kommer til et nyt sted, og endnu ikke har fået ideen, men det kommer hurtigt, når først der er en rutine.

Prøv at lade være med at fange dem ved dagslys,, start med at bruge lidt tid på at holde øje med dem ved skumringstid, og se hvor de går hen, lad dem falde til ro, tag dem så, og sæt dem ind... høns er helt rolige i mørke, så vent til det er blevet næsten mørkt, så skal du ikke jage dem...
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline ØkoErna

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 04 August , 2013, 09:53 »
Jamen vi må prøve det med lys og skumingstiden.
Mange tak for alle de gode svar.
Hilsen Mette

1,0 Mand
1,0 Søn fra 2007
0,2 Bielefelder
0,3 Farverolles hvide
0,6 Isa Brown
0,1 American Bulldog

Offline ØkoErna

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 04 August , 2013, 21:06 »
Den ene var oppe i hækken, den anden lagðe an til at flyve op også. Jeg fik den ene ned, og vi måtte igen bære dem ind i huset igennem lemmen. Kan det være siddepinden er for langt nede?

Hvor er det øv. Godt naboen er en sød en af slagsen, som selv har duer.

Hilsen Mette
Hilsen Mette

1,0 Mand
1,0 Søn fra 2007
0,2 Bielefelder
0,3 Farverolles hvide
0,6 Isa Brown
0,1 American Bulldog

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #12 Dato: 04 August , 2013, 22:27 »
Hvis det var mine ville jeg spærre dem inde i huset i en uge, med foder og vand og ingen udgang.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline LEgaa

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 05 August , 2013, 09:49 »
Tænker de ikke kan lidt sandet. Jeg har savsmuld på gulvet og der er både en lille "dør" til hønsene og en stor jeg bruger når jeg skal derind. Jeg lader på varme dage den store dør være åben og så kan de smutte ind og ud. De render tit ind og leder efter insekter i savsmulden. Det gode ved min savsmuld er at jeg til efteråret kan sprede det ud over min køkkenhave, så er jorden gødet til foråret og hønsene får rent gulv. I forsommeren inden jeg sår har jeg tænkt mig at gøre det igen.  ;D
Ellers kan det være siddepindene, jeg har fældet en hyld og en af de store grene fungere som siddepind. Har også alm. siddepinde, men de vælger mest den naturlige. Siddepindene er ved vinduet så de kan holde øje med det hele.  8)

Håber de finder ind, inden ræven finder dem.  :-[

Mvh Lotte

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #14 Dato: 05 August , 2013, 10:37 »
Hvis det var mine ville jeg spærre dem inde i huset i en uge, med foder og vand og ingen udgang.

Jeg tænker også de skal finde ud af at bo inde,,,, og der er masser der bruger sand til bund, og det er enormt nemt at holde rent, og selvfølgelig kan de gå på det... jeg ville også lukke dem inde, men pas på med varmen, hvis det er et lille hus med sol på... så må det vente, eller der må tages andre forholdsregler, så de ikke går til i varmen
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn