Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Søger wyandotter på Sjælland?  (Læst 13748 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline familien dk

• Passiv bruger
Søger wyandotter på Sjælland?
« Dato: 03 August , 2013, 16:41 »
Hejsa,

Vi har længe gået med tanken om at få lidt høns. Nu har vi lavet hønsegård, hus osv. Så mangler vi "bare" beboerne. Vi er falde for de smukke wyandotter som også lyder til at kunne passe til os...
Men vi kan ikke finde Wyandotter (ikke dværg) til salg nogen steder? Tanken er 3-4 stk sammen med en brahma hane til at holde orden.
Lyder det tosset? Og kender i til nogle der sælger et sted?

På forhånd tak for hjælpen
Helle

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Søger wyandotter på Sjælland?
« Svar #1 Dato: 03 August , 2013, 17:11 »
Hej Helle og velkommen til forum :). Hvor herligt, at I gerne vil have høns, det bliver I glade for /o. Har du prøvet specialklubben for wyandotter? Måske kan de hjælpe dig med at finde nogle wyandotter til dit nye hønsehus *k.

http://danskwyandotklub.dk/kontakt.html
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #2 Dato: 03 August , 2013, 17:23 »
Hvorfor ikke få en Wyandot hane og så få gang i lidt ren Wyandot avl ?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

thorleif

• Gæst
« Svar #3 Dato: 03 August , 2013, 17:54 »
Nogle "dotter" i haven er en rigtig god plan, men den Brahma-hane bliver alt for stor for de stakkels "dotte-damer". Synes jeg.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #4 Dato: 03 August , 2013, 20:04 »
Hejsa,

Vi har længe gået med tanken om at få lidt høns. Nu har vi lavet hønsegård, hus osv. Så mangler vi "bare" beboerne. Vi er falde for de smukke wyandotter som også lyder til at kunne passe til os...
Men vi kan ikke finde Wyandotter (ikke dværg) til salg nogen steder? Tanken er 3-4 stk sammen med en brahma hane til at holde orden.
Lyder det tosset? Og kender i til nogle der sælger et sted?

På forhånd tak for hjælpen
Helle

Hvorfor dog en brahma hane, hvis du gerne vil have wyandotter,,, deres hane er da både stor og meget flot, så det ville jeg aldrig vælge.
Hvis du godt kan lide de store dyr, så er brahma jo fint og findes i mange farver, som kan pynte i haven,, men når nu du skal starte helt ny flok op, så ville jeg da vælge en ren flok
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline preben r

• Bruger
  • Med udsigt til den jyske højderyk.
« Svar #5 Dato: 03 August , 2013, 20:22 »
Jeg vil nu også vælge en ren flok det vil være en skam at blande dem med en anden race da der ikke er så mange af dem /o
Er der nogle bestemte farver du er ude efter :)
opdræt af
stor chokoladefarvet    Wyandotter
dværg chokoladefarvet Wyandotter
stor Sort wyandotter

http://racefjerkrae.dk/dffr/
http://www.h-o-o-f.dk
http://www.danskwyandotklub.dk/

Offline familien dk

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 03 August , 2013, 20:57 »
God pointe med rent hold. Det havde vi nok ikke lige tænkt nærmere over (i må gerne korse jer ;) ). Det var bare min kæreste der havde forelsket sig i Brahma hanen.

Hvordan er de i forhold til børn? Jeg Har lånt Hønsebogen på biblo og læst lidt om de mange racer og så Googlet en hel del. Og umiddelbart sku Wyandotteren være en ok race for nybegyndere?

Offline familien dk

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 03 August , 2013, 21:00 »
Jeg vil nu også vælge en ren flok det vil være en skam at blande dem med en anden race da der ikke er så mange af dem /o
Er der nogle bestemte farver du er ude efter :)

Altså hvis det kan lade sig gøre så ville vi meget gerne have fat i guld eller sølv/sort randet. Tværstribet er også flotte men de andre står øverst på ønskesedlen.
Men spørgsmålet er nok om vi overhovedet kan få fat i nogle :-0

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #8 Dato: 03 August , 2013, 21:04 »
Wyandotter er også en dejlig alround race (kød og æg) og de findes i en del smukke farver.

Det eneste minus er nok at der desværre ikke findes så mange avlere af dem.

MEEEN selvfølgelig alt efter farve i vælger, så skulle de da være til at skaffe. ;)
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline familien dk

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 03 August , 2013, 23:18 »
Tusind tak for alle svarene ;-) det var hurtig hjælp!
Jeg har lige skrevet til specialklubben så må vi se om de kan hjælpe.

Lige et tillægs spørgsmål (beklager, men er helt grøn indenfor høns): hvad er forskellen på en Wyandotter og fx en Barnevelder?

Offline Laila

• Bruger
  • Ovenover skyerne er Himlen altid blå
« Svar #10 Dato: 04 August , 2013, 01:16 »
I kan i hvertfald ret sikkert få en hane i den ønskede farve hernede på Lolland hos Maja1981, der er medlem herinde :) Jeg selv har kyllinger af wyandotter, men de er dels mixet i farverne, og dels ved jeg ikke hvilke jeg beholder endnu :) Der er også en gruppe for Wyandotter på Facebook :) Bare søg på Wyandotter derinde
Bor på mit elskede Lolland;D
1,4 homo Sapiens sapiens afkom
0.1 Rottweiler
1,0 Krølhund ( Puddel)
4,3 Missekatte
0,1 Hamster
Og lidt fjerkræ ;)
610 L Akvarievand

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #11 Dato: 04 August , 2013, 06:30 »
Wyandotter og Barnevelder er to forskellige racer, hvor den største forskel er at Wyandotten skal have rosenkam og Barnevelderen skal have enkeltkam. Så er der også forskelle på typen (racepræg/kropsformen) hvor Wyandotten skal have mere afrundede former.

Alle anerkendte racer er forøvrigt samlet i en standard, hvor racen er beskrevet i detaljer og også alle farverne de findes i.

I Danmark bruger vi Den Skandinaviske Fjerkræ Standard, som vi deler med Norge og Sverige.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline familien dk

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 04 August , 2013, 11:27 »
Super Laila! Tusind tak ;-)
Nu du skriver sådan så bliver jeg jo nysgerrig - hvornår kan man se farverne på en kylling? Ellers må vi jo lige Vente og se om der er nogen herinde der sorterer i deres små pipper over det næste stykke tid. Hmmmm havde nu ellers ikke tænk at vi sku ha kyllinger. Men på den anden side hvis det er den måde man kan få W sååå må det vidst overvejes. 

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #13 Dato: 04 August , 2013, 13:17 »
Ellers, igen, så prøv at ringe til formanden for specialklubben. Ofte er der hjælp at hente hos foreningerne. Jeg havde i lang tid forsøgt diverse salgssteder for at finde mine første høns, og fandt til sidst nogen i den blå avis (som jeg er meget glade for - de er tre år nu). Da jeg tog til Landsudstilling for et par år siden mødte jeg avlere fra hele landet, som villigt ville lade mig købe alle de racer, som jeg slet ikke havde kunnet finde via fx forum, den blå avis osv. Derfor kan det være en rigtig god idé at forhøre sig ad via specialklubberne og diverse fjerkræudstillinger.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #14 Dato: 04 August , 2013, 15:30 »
ja som Laila skriver så har jeg wyandotter i flere farver og mixet farver. (det er næsten de flotteste hvis man ikke vil avle seriøst :))

jeg får 2 blå hønekyllinger (ikke rene i farven, men farvemixet) til salg på et tidspunkt. havde ellers 3, men har desværre mistet den ene. jeg har større haner i flere rene farver og i farvemix.

jeg har bla. 3 haner som skal sælges fra samme flok som hønerne. (de er super gode at spise) de er dog ikke store nok til at deles op endnu. jeg skal selv nok beholde 2 af dem udover dem der er nævnt.

men hvis du er intereseret i farvemix så kan det da være Laila også får nogle til overs så du kan få lidt flere høner ;)

Wyandotter er rolige/ gode og lægger fint med æg. og overskydende haner smager framragende. bliver desuden bag et lavt hegn. jeg er meget glad for dem og er vild med de farver de fåes i.

Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.