Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: HELT hvid Sussex - Kan det lade sig gøre?  (Læst 1276 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Simone

• Bruger
HELT hvid Sussex - Kan det lade sig gøre?
« Dato: 02 August , 2013, 19:04 »
Jeg har været så heldig, at en af mine Sussexhøner blev skruk i år. Hun havde lagt sig på et enkelt æg, men vi gav hende 10 mere at ligge på, så hun havde 11.

Vi har en enkelt amberlinkhøne, og ellers lyse Sussex for resten. Vi lagde 10 Sussexæg og 1 Amberlinkæg under hende. 7 æg klækkede med skønne kyllinger. Da der var 3 Sussexæg samt 1 Amberlinkæg, der ikke klækkede, må alle de kyllinger vi har fået jo være rene Sussex - eller er de?

Den ene af kyllingerne (ser ud til at være en hane), er nemlig HELT hvid. Dvs. ingen aftegninger/sorte fjer. Er der nogen der ved, om at kan lade sig gøre, at en ren Sussexhane/høne kan være helt hvid, eller har der været et Amberlinkæg i forklædning mellem de andre? :o

Offline EMO

• Passiv bruger
Sv: HELT hvid Sussex - Kan det lade sig gøre?
« Svar #1 Dato: 02 August , 2013, 20:52 »
Hvide Sussex har været en anerkendt farve. Det er måske 20 år siden, jeg har set nogle få stykker i Danmark, så sandsynigheden for at det er gener herfra er meget lille.
Jeg tror først du kan få svar på dit spørgsmål, når du kan se kropsformen på din hvide kylling.

Offline Simone

• Bruger
Sv: HELT hvid Sussex - Kan det lade sig gøre?
« Svar #2 Dato: 02 August , 2013, 22:01 »
Hej EMO,

Tak for dit svar  :)

Hvor gammel tror du den skal være, før man eventuelt kan se forskel? Spændende.. også selvom der kun skulle være en lille sandsynlighed for det. (og er det muligt at se det, når man ikke er den store race-kender?)