Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kræsne høns..  (Læst 6750 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christina ♦

• Passiv bruger
    • Naturens Gaver
Kræsne høns..
« Dato: 31 Juli , 2013, 22:05 »
Jeg ved godt jeg selv har "ødelagt" dem  /o og forkælet dem "lidt  :laugh:

Men de skøre høns vil ikke spise det super fine æglægningsmad jeg har købt  /d
i deres foderautomat i huset, roder de alt maden ud for at få hveden og havren (jeg har blandet hvede - havre og æglægningspillerne)..

Hertil aften tog jeg så en bøtte fra foderkassen og sad og hyggede med dem og maden, men også her midt i hyggen sortere de fra, og taget kun hveden og havren  /d

Skal jeg holde fast, og lade være med at give dem andet før de acceptere eller hva.. (skal nok lade være og forkæle dem lige så meget med lækkerier  :laugh:
Christina

5 dværg farverolles høner

Offline Bente E.

• Bruger
Sv: Kræsne høns..
« Svar #1 Dato: 31 Juli , 2013, 22:20 »
Jeg ville fjerne ALT undtagen fuldfoderet -

Her hos mig har de adgang til fuldfoderet hele dagen, men fodres med madrester om morgenen. Det betyder ofte at de ikke tager ret meget fra foderbakken dagen igennem, men hellere finder insekter osv - så lukkes de inde for natten, så er der KUN adgang til fuldfoderet, så fra de vågner kl. måske 5:30 til jeg kommer og lukker ud kl. 7:30 har de kun færdigfoder - med 13 næb, skal der nok blive taget fra af det! Sult og konkurrence plejer at være gode krydderier.

Når det så er sagt, så vil jeg sige at jeg plejer at kaste lidt hvede eller andre gode korn ud over hønsegården sådan lidt i flæng - som regel om eftermiddagen - så går der hyggelig hønsetid med at finde alle kernerne igen.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Christina ♦

• Passiv bruger
    • Naturens Gaver
« Svar #2 Dato: 31 Juli , 2013, 22:25 »
Bente, jeg har blandet 25 kg fuldfoder + 10 kg hvede + 10 kg havre . det er godt nok meget at skulle sidde og sortere det  :laugh:

Mine høns har også "kun" ovenstående i huset, og får normalt først resterne om aften, når vi er færdige med at spise aftensmad, men hvad de så går og finde i haven, er vel også med til at mætte dem og give dem "dronninge fornemmelser"..

sååå hvad hulen gør jeg nu ??
Christina

Offline TosseTina

• Passiv bruger
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
« Svar #3 Dato: 01 August , 2013, 07:18 »
Det gjorde jeg også i starten blandede ægglægningsfoderet med kornene. Hønsene smed det hele ud for at komme til alle hvedekernerne.  >:(
Så holdt jeg i en periode op med at købe æglægningsfoder, da de alligevel ikke ville have det. Men så flød blommerne ud da jeg slog æggene ud på panden.  ???
Så købte jeg det igen, men hældte det i et fodertårn, som ikke så nemt kunne tømmes. Der var en masse lodrette riller i ringen, så de ikke bare kunne vælte det hele ud.
Nu har jeg holdbare blommer.  :)
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline Christina ♦

• Passiv bruger
    • Naturens Gaver
« Svar #4 Dato: 01 August , 2013, 22:12 »
Jeg må holde fast, de SKAL spise det hele
Christina

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 01 August , 2013, 22:22 »
jeg vil give dem en ny portion først når alt er spist... de dør ikke af at spise fuldfoder... at de kommer til at  gokke utilfredse i par dage, går det nok...
mine tager ALT hvad der kommer i gården - lidt uhyggeligt egentlig
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Christina ♦

• Passiv bruger
    • Naturens Gaver
« Svar #6 Dato: 01 August , 2013, 22:46 »
Jeg fylder førts foderautomat når de har tømt dem  /o

Tusind tak for råd
Christina

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #7 Dato: 01 August , 2013, 22:53 »
Mine høns vågner op til et fodertårn kun med piller og først henad aften får de deres korn smidt så de kan søge efter det,, så spiser de af fodertårnet det meste af dagen, og så kommer der først korn lige inden sengetid.

Det virker  /o
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Christina ♦

• Passiv bruger
    • Naturens Gaver
« Svar #8 Dato: 01 August , 2013, 22:56 »
jeg tror jeg har lært lektien  :laugh:
ikke blande det forskellige foder  :laugh:

men nu er de damer altså nøgt til at æde sig igennem ALT det mad jeg har blandet  :laugh:    mangler en slå mig selv i hovedet smily  :laugh:
Christina