Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilke trådhegn til hønsegård?  (Læst 12833 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mutti-Dutti

• Passiv bruger
Hvilke trådhegn til hønsegård?
« Dato: 29 Juli , 2013, 22:03 »
Hvilket trådhegn skal jeg vælge til hønsegården. Jeg tænker bla. trådtykkelse, hulstørrelser??
Dværg Kochin 0.3
Sussex 0.1
Huskatte 2.1
Børn 1.1

Offline Lisbeth Ea

• Passiv bruger
  • Det er SKØNT at bo på landet :)
Sv: Hvilke trådhegn til hønsegård?
« Svar #1 Dato: 29 Juli , 2013, 23:01 »
Hejsa  :)

Jeg er helt sikker på, du vil få flere rigtigt fine svar fra erfarne hønsefolk på dit spørgsmål herinde  /o

Vi har som nybegyndere efter svar herinde valgt 13 x 13 x 0,9 mm volierenet rundt om og over hønsegården + elhegn omkring hønsehus/hønsegård.

Volierenettet graves 60 cm ned i jorden og der lægges fliser rundt om hønsehus/hønsegård.

Sommerhilsen
Lisbeth Ea
1.10  stor sort dobbeltrandede Barnevelder siden september 2013 :) det bliver spændende at følge dem - det er ganske tydeligt, at de har forskellige personligheder...men rolige og tillidsfulde er de alle.

Har du også Barneveldere eller påtænker at blive Barnevelder-ejer?
Så skriv til Ingrid på ingridlarsen@mail.tele.dk og få et gratis prøvemedlemsskab i Barnevelder-klubben!

http://www.barnevelder.dk/9341404
http://www.naestved-fjerkraeklub.dk/
http://www.racefjerkrae.dk/
http://www.okologi.dk/
http://www.oekologi.dk/

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #2 Dato: 30 Juli , 2013, 00:44 »
Hvilket trådhegn skal jeg vælge til hønsegården. Jeg tænker bla. trådtykkelse, hulstørrelser??

Det var et MEGET bredt spørgsmål.

De rigtige svar afhænger i høj grad af hvilken funktion dit hegn skal have.

Skal det bruges til at holde hønsene inde? I givet fald, hvilke hønseracer? Jeg kan se hvad du har nu, men ikke hvad du påtænker at anskaffe.  ;)
Skal det bruges til at holde rovdyr ude? I givet fald, hvilke rovdyr er aktuelle hvor du bor?
Rotter?

Jeg har 110 cm højt hegn i maskestørrelse 10 x 10 cm rundt om min hønsegård. Ikke noget nedgravet hegn. Jeg bor som nabo til Rævebakken, men har over 15 år kun mistet én høne til ræven. Naturlig beplantning er med til at skjule hønsegården, men ræven kan jo høre at der er høns på matriklen. Men indtil videre fungerer dette arrangement her. Det skal dog siges at vi også har 3 fritgående hunde. 
Mvh
Erik Andersen

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #3 Dato: 30 Juli , 2013, 07:27 »
Jeg bruger en kombination af volierenet og plastbelagt kyllingenet. Jeg tør ikke bruge tyndt hønsenet eller havehegn med store maskestørrelser, da ræven kan gnave sig igennem (eller hoppe igennem maskerne på havehegnet). Her har vi ikke gravet nettet ned, men i stedet lagt rionet langs kanten hele vejen rundt, og derpå lagt enten tunge sten eller fliser. Græsset gror oven på nettet, så det bliver usynligt allerede året efter det er lagt.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Mutti-Dutti

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 30 Juli , 2013, 07:38 »
Vi bor midt i et villa kvarter og jeg har aldrig hørt om eller set ræve, har boet her i 12 år. Hønsegården skal holde hønsene inde og så skal vi kunne være hjemmefra uden at funderer for meget over ubudne gæster.
Vi har automatisk døråbner/lukker, og den har desværre snydt os nogle gange, hvor den ikke har lukket, og det er egentlig den største bekymring vi har.
Mange tak for Jeres svar indtil videre  :)
Dværg Kochin 0.3
Sussex 0.1
Huskatte 2.1
Børn 1.1

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #5 Dato: 30 Juli , 2013, 07:58 »
Jamen så ville jeg vælge noget kyllingenet eller volierenet og dække over for oven med et net fra en fiskefabrik (kan bestilles til overkommelig pris på mål). Rovfugle og katte kan også godt lide hønse/kyllingesteg. Jeg ville stadig sikre for neden med en række fliser. Jeg stoler ikke på, at ræv, brud, mår eller mink ikke pludselig finder vej til en hønsegård i et villakvarter.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Tove

• Bruger
« Svar #6 Dato: 01 August , 2013, 14:49 »
Det kommer jo også lidt an på, hvor stor en hønsegård, du skal have. Volierenet er solidt, men ret dyrt pr m2. Vi har meget store problemer med både ræve og krager. Vi er lige nu i gang med at ombygge, og det bliver til en indre hønsegård med hønsenet i 1.80 med kyllingenet bukket om og langt ned langs hele hegnet og en eltråd hele vejen også. Alt overdækket med fuglenet fra exponet. Senere kommer der en tilsvarende ydre hønsegård. Det kræver bare lidt tilløb, da den vel bliver på omkring 1000 m2, så der skal altså graves en del huller.
Brahma i stor, tværstribede plymouth rock, silker, maran, hollandske dværge, 1 hitte-dværg-høne, faverolles i stor,
2 maine coon, 2 siamesere, 1 tervueren/border collie bl., 1 mand, 2 voksne sønner, 2 svigerdøtre, 2 børnebørn (0,2)