Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hønsene "snakker" hele tiden :)  (Læst 1024 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline bettemus

• Passiv bruger
Hønsene "snakker" hele tiden :)
« Dato: 28 Juli , 2013, 18:33 »
Hej

Vi er helt nye hønseejere. Fik tre høns i maj. En enkelt flot sort skovhøne og to flotte, brune. Damerne "snakker" konstant. Især skovhønen kan jeg hører hele tiden. Jeg har lidt dårlig samvittighed, fordi jeg tænker, det måske er kedsomhed.
De går i en fin hønsegård med meget plads og ved sidst på eftermiddagen lukker vi dem ud.
Når jeg kommer hen til dem, så siger de næsten ingen ting.
Har nogen et bud. Eller "snakker" høns bare meget :)

Offline Anders Christensen

• Passiv bruger
Sv: Hønsene "snakker" hele tiden :)
« Svar #1 Dato: 28 Juli , 2013, 19:20 »
Hvor meget plads er der i en "fin hønsegård med meget plads"?

Taler vi 2x3 meter (6 m2) eller taler vi 10x20 meter?

Her snakker mine høns stortset ikke, men de er så også 7 stk fordelt på det meste af matriklen på godt 1000 m2.
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline bettemus

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 29 Juli , 2013, 10:30 »
Vores hønsegård er 3 x 4 m (12 m2) De har mulighed for læ, for skygge og de har træstubbe og tykke grene, de kan gå på. Hver dag får de en stor klump jord med masser af ukrudt, de kan pikke i og sidst på dagen bliver de lukket ud et par timer  :)

Offline Anders Christensen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 29 Juli , 2013, 10:36 »
Hos os er det lige omvendt, der er de typisk lukket inde nogle timer i hønsegården om dagen, eller hvis vi har hunde på besøg. Ellers har de adgang til det meste af haven, der er hegnet ind.
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline palleti

• Bruger
  • Livet er kort - spil bridge!
« Svar #4 Dato: 29 Juli , 2013, 14:09 »
Hos os er de 4 snakkehoveder ude i haven hele dagen, fra det øjeblik vi står op og bekvemmer os til at lukke dem ud af gården. De ca 20 kvm gård har de for længst udforsket, så den finder de vist jævnt kedelig - når nu der er noget større og bedre at spadsere rundt i.
De har adgang til størsteparten af haven, godt 100 kvm hver /o (efterhånden mere natur- end prydhave). Det virker absolut som om de synes det er den helt rigtige hønsetilværelse.
Hvis vi venter for længe med at lukke dem ud, skal vi nok få deres utilfredshed at høre, så "snakker" de ganske rigtig temmelig meget, det er tydeligt de bare venter på at vi skal få lettet røven, de står i kø ved døren. Lige nu er de ganske stille, tøffer rundt i haven og hygger sig. Af og til skal de lige prale højlydt af deres æglægningsformåen, og det kan af og til forplante sig, så der står et par stykker og fører sig frem i kor. Der er også en enkelt som har for vane at prale inden hun går ind på reden. Står det på over længere tid, bliver den hyggelige lyd hurtigt til en irriterende larm >:(
Så kommer opdragelsesproblematikken: Ligesom børn hurtigt lærer fidusen hvis plageri medfører belønninger, er jeg lidt bekymret for at det samme gælder hønsene. Så vil de jo i tide og utide lave et helvedes spektakel for at opnå et eller andet, om det så er godbidder eller at blive lukket ud!! ;D
0,1 Maran/Araucana, blå (Aura)
0,1 Araucana, guldhalset/blå (Carla)
0,3 dværg Wyandotter, blå, rød, gul columbia (Madam Blå, Brownie, Rappenskralden)
0,02 sorte Ea kyllinger
0,03 blå/kobber Maran kyllinger

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #5 Dato: 29 Juli , 2013, 15:02 »
Jeg tror, at palleti har fat i noget af årsagen til "snakkeriet" i din hønsegård.

Har hønsene fået smag for livet uden for gården, så kan de "plage" noget så gudsjammerligt for at blive lukket ud - "snakker" de også, når de går frit i haven?

Her hos mig, er hønsene aldrig lukket inde i hønsegården, det er ikke nødvendigt...men det er ganske enkelt heller ikke muligt, da de snakker eller LARMER så vedholdende og højt, at jeg tror de kan høres i hele Nordsjælland, hvis de bliver lukket inde. De går ikke engang hvileløst langs hegnet, men stiller sig forskellige høje steder i hønsegården med front ned mod menneskehuset, og så er der hevy metal koncert for fuld skrue lige indtil de bliver lukket ud.

Den samme koncert kan de opføre, hvis ikke den rå oksekød bliver serveret til tiden om morgenen på terrassen.

man skal passe på med, hvad man vænner sine høns til :o
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 29 Juli , 2013, 15:35 »
vores snakker også meget især når de er inde eller hvis nogle få er ude og resten er inde(der er par stykker der har fundet ud af at hoppe over hegn)
for par måneder siden var vi nødt til at lave om på "åbningstiderne" af  hensyn til middagsro- for barnevognene- ellers render de omkring barnevognene og gokker - så snakker de i stedet så lystigt hele formiddagen  i hønsegården indtil de bliver lukket ud ved 2-3 tiden
høns, ænder, hunde, katte...

Offline bettemus

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 29 Juli , 2013, 18:08 »
Tak for alle jeres gode svar :)

Jeg tror i har fuldstændig ret i, at det er fordi, de har fået smag for den frie tilværelse. De "snakker" nemlig ikke, når de går frit   :D

Vi bor på en landejendom og det er ikke muligt at bare lade dem gå. De bevæger sig ret langt væk og vores naboer har begge hunde. Så jeg tør ikke bare lade dem gå.

Vores grund er ikke let at hegne ind, men har tænkt på at et flytbart hegn måske er løsningen. Så er der jo lidt styr på dem og de kan få et større areal med masser af grønt. Så håber jeg de ikke finder på at springe over hegnet  :P

Heldigvis generer deres "snak" ikke nogen. Jeg er bare bekymret for om de keder sig.

Offline Berit Linea

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 29 Juli , 2013, 19:19 »
Vores er altså også nogle snakke hoveder  *f, og ikke kun når de keder sig . Vores silker snakker hver gang jeg kommer i nærheden af dem ( og det er da ikke fordi vi plejer at føre en samtale  ::) .. Eller..  <G ) . Det er da vildt hygge . Min engelsk Araucana høne snakker også, men det er ikke kun pludren, men lyder mere som plageri  :P. Dv. Maranerne snakker på en tredIe måde, sådan mest til hinanden - tror jeg .  ;)
Vores høns er så heldige at jeg har overvundet min rævefrygt og lader dem gå på alle 5000 kvm  (+ lidt af naboens mark  /f ) så de snakker ikke af kedsomhed, men blir de ikke lukket ud, så kan vi høre det ... Så RÅBER de  *s
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

0.2 dværg maran sort- kobber, 2.2 dværg maran hvedefarvet., 0.2.3 dværgsilke , 0.1 dværg engelsk Araucana, 1.3 Hollandsk dværg i guldhalset , 0.3 blandingsrace
1.0 brun labrador bl.hund ,2.0 hvide katte + skøn stor menneskefamilie
Medlem af Maranklub.dk

Offline bettemus

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 29 Juli , 2013, 21:58 »
Det er hyggeligt at høre deres "snak" :D og du har ret, de har hver deres måde at "snakke" på. Vores skovhønde pludre hele tiden og de to andre "snakker" med dybe stemmer. Den ene lyder nærmest som en trompet  :D Indrømmet - jeg taler altså med dem  ;) Det er lidt hyggeligt.