Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Dårlige ben  (Læst 1419 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Dårlige ben
« Dato: 27 Juli , 2013, 16:18 »
Min araucana, Sofie, fra 2011 har alle dage døjet med sår på ben og fødder. Jeg vasker og bader jævnligt, og smør ind i vaseline eller fed salve, men det virker kun kort tid. Har nogen af jer et bud på hvad der plager hende? I dag fandt jeg hende med sår på fødderne. Hun har ligget skruk i snart to uger, så jeg har ikke set hendes fødder før i dag. Hun fik et fodbad i lunken vand, som hun nød meget, og derefter blev hun smurt ind i lavendelsalve. Ingen andre i flokken har de samme problemer. 
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Turbomoster

• Passiv bruger
Sv: Dårlige ben
« Svar #1 Dato: 27 Juli , 2013, 18:29 »
Min første tanke er, om det mon er hende selv der bidder/hakker hul, fordi der er noget som klør ? - har du prøvet at smøre hendes ben og fødder ind i Dexentogen olie (Staves ??)

Offline Bente E.

• Bruger
Sv: Dårlige ben
« Svar #2 Dato: 27 Juli , 2013, 18:35 »
Jeg synes det ligner kalkben, Tanja. Du kan se de rejste skæl på tæerne. Jeg synes også at huden omkring sårene virker nekrotisk=død, der er sådanne sorte partier. Helt sikkert har din høne nogle ømme, irriterede fødder.
Hvis det var min, skulle den have den helt store fedtkur - med organiske fedtstoffer, fordi den har åbne sår. Eller hvordan er det med kopattesalve? Er det ikke både fedt og godt og lettere desinficerende?
Nogle maraner, nogle araucana.