Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Havehegn til høns...?  (Læst 3552 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hurlumhey

• Passiv bruger
Havehegn til høns...?
« Dato: 26 Juli , 2013, 10:00 »
Kære forum,
Jeg er ved at samle udstyr sammen til at få 3 høns i baghaven, og har derfor masser af småspørgsmål... Et af dem er om man til indhegningen kan benytte havehegn med 10x10 felter, eller om hønsene så vil smutte ud igennem...? Jeg har endnu ikke tager stilling til hvilke høns jeg skal ha (de skal være robuste og køkkenaffaldsspisende, og hyggelige at se på...nogle bud?), men tænker at hvis de er store nok, så burde 10x10 også være tilstrækkeligt...?
Udover løbegård, satser jeg på at indrette et legehus til hønsehus. Erfaringer i den forbindelse modtages også gerne!
Jeg havde tænkt at der ikke skal 'tag' på lønegården; baghaven er beplantet med buske og træer, så de burde kunne futte rundt der... Måske på sigt...
Nå, men, meninger/erfaringer om havehegn modtages meget gerne!
På forhånd tak,
Birgit
-hønseholder in spe

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Havehegn til høns...?
« Svar #1 Dato: 26 Juli , 2013, 10:13 »
Hej Birgit,

Velkommen til forum.

10 x 10 bliver for stort, og så kan ræven også snildt komme igennem den maskestørrelse. Er det til selve indhegningen i haven eller er det til selve hønsegården?

Der findes mange robuste og gode hønseracer. Ens for dem alle er, at de elsker køkkenaffald, men alle skal have korn og "rigtig" hønsemad ved siden af for at trives og lægge æg. Den lille danske landhøne er meget robust, men er også flyvsk.

En overdækning er ikke nødvendigt at have på hønsegården, men den er rar at have. Om vinteren, når det regner eller sner, vil hønsene helst opholde sig i huset, med mindre der er tørt i hønsegården. Jeg har desværre ikke selv overdækning, men et net der er købt på mål. Det sikrer både hønsene for rovdyr og sikrer mig, at mine høns ikke flyver over hegnet.

Kig lidt herinde, og søg i de gamle arkiver. Der er mange spændende tråde om opstart af hønsehold :). Den her er der rigtig mange gode råd og billeder i. http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=31443.0
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Helle

• Passiv bruger
  • 1,10 lys columbiafarvede dværg sussex
« Svar #2 Dato: 26 Juli , 2013, 10:14 »
Vi har haft fåre hegn. Det er ca 10x10, men det holder ikke kyllinger inde! Derfor er vi endt med voliere hegn. Vi har også haft udækket herregård. Der har vi op i den blå luft mistet en dværghøne! Derfor har vi net over.
Skønt for hønsene med en gård, hvor der er naturligt planteliv.
Tænker at et legehus fint kan bruges til hønsehus. Vær opmærksom på at få lukket sprækker, skue huller mv. Det vil blive glad for på sigt.
Hvad angår race vil mange racer leve op til dine ønsker. Prøv at læse race beskrivelserne her på forum. Vi startede med dværg  wyandotter for på13 år siden. Siden har vi haft silkehøns, store oprpingtonner og har nu dværg busser. Busser er en robust race som nemt kan gøres tæmme hvis du køber dem unge og de er gode til at lægge æg om v7æteren. Til ny begynder vil jeg personligt  anbefale dig at gå uden om racer med fjer på fødderne da de er i større risiko for problemer.

Held og lykke med den nye hobby :-)
Helle
Begejstret ejer af gode ægproducenter :-)

Offline jeanette lund

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 26 Juli , 2013, 11:08 »
Hej

Vi er en familie på 4 der har haft hyggehøns i flere år. Vi bor midt i en mindre by så vores valg af høns skulle passe ind i det. Vores hønsegård startede vi op med noget alm. 6 kantet/masket hønsetråd, men måske havde vi købt det for billigt, for det rustede og det blev nemt for hønsene at "bryde" ud. Vores erfaring er at vælge et 6 kantet/masket hønsetråd belagt med plast, det koster lidt mere men holder meget længere og det er nemt at se hvis der skulle have været gæster der har villet ind til hønsene. Hønsene er pt. 5 stk. store New Hampshire (der er kyllinger på vej for første gang)der både er alt spisende og meget tamme. De larmer faktisk slet ikke og er meget rolige og nysgerrige dyr der kommer løbende helt hen til os, når lågen er åben til haven.
Det var lidt om vores erfaringer.
Held og lykke med jeres hønseprojekt

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #4 Dato: 26 Juli , 2013, 11:27 »
Et legehus er rigtig fint til hønsehus. Tænk på at store høns faktisk tit larmer mindre end små høns. Det har noget at gøre med at de har dybere stemmer, og det ikke skurrer sådan i ørerne. Kan se I bor i Århus, så det kan være det skal ind i overvejelserne.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline RandiL

• Passiv bruger
Havehegn til høns...?
« Svar #5 Dato: 28 Juli , 2013, 17:05 »
Vi er blevet hønseejere i år og bruger netop et gammel legehus og det fungerer perfekt. Hvis du er interesseret kan jeg let sende nogle billeder af indretningen indenfor.
Vi valgte Luttehøns - netop fordi de skulle være robuste og gode til at skaffe sig selv føde (læs holde ukrudtet nede). De er en slags danske landhøns men flyver ikke så meget, de er ikke så store så der er god plads i legehuset og deres korte ben gør at de ikke graver alting op. Dertil er de meget tillidsfulde. Vi har så en omgang dværg wyandot kyllinger oveni nu - så det bliver også spændende!