Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kønsbestemmelse af Wyandotter  (Læst 1032 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Turbomoster

• Passiv bruger
Kønsbestemmelse af Wyandotter
« Dato: 26 Juli , 2013, 07:46 »
Hejsa - jeg har en lille samling af gule Dværg Wyandotter, som skulle bestå af 1 hane og 5 høns - men nu er jeg kommet i tvivl da jeg syntes, at den ene høne mere ligner en hane - de er 16 uger gamle - hvad syntes i ??

Offline Turbomoster

• Passiv bruger
Sv: Kønsbestemmelse af Wyandotter
« Svar #1 Dato: 26 Juli , 2013, 07:48 »
Hane eller høne ?

Offline Turbomoster

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 26 Juli , 2013, 07:50 »
Her er helt sikkert hanen

Offline Turbomoster

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 26 Juli , 2013, 07:53 »
Læg mærke til fjerdragten, er de to haner eller en høne og en hane ?? - det er helt sikkert hanen forrest  :)

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #4 Dato: 26 Juli , 2013, 09:09 »
Der er bestemt mere end en hane. Løft fjerne nederst på ryggen, og se efter spidse fjer. Er der spidse fjer, som bliver til saddelbehæng, så er det jo en hane :)
NB: jeg sorterer altid ud fra spidse fjer eller ej  /o

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #5 Dato: 26 Juli , 2013, 09:58 »
det er svært at se på billederne syntes jeg. jeg kigger aldrig efter spidste fjer for inden de får det kan jeg se køn på andre punkter. jeg kigger selv på hagelapper og kam på mine wyandotter. (store, ikke dværg) og kan som regel allerede se køn når de er omkring 14 dage til 1 måned på fjersætningen. (høner får fjer først)

jeg har nu kyllinger på godt i måned og jeg er allerede nu sikker på kønnene. hagelapper og kam kan man også se forskel på nu.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 26 Juli , 2013, 10:26 »
Jeg tror også at der er tale om 2 haner, selvom den ene ikke er særlig udviklet endnu. Det er nok også dét der har snydt ham/hende du har købt dem af.

Hovedparten af hanerne viser køn "hurtigt" men der er altså bare en lille del som er meget sent udviklet. Det ses indenfor mange racer.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #7 Dato: 26 Juli , 2013, 11:35 »
Er man i tvivl, så kan spidse fjer i saddel eller ej være det afgørende /o  Normalt kan sorteres efter hoved-dele, men ved tvivl....  så kikker jeg altid efter spidse fjer på ryg.
Og tråden handler netop om et tvivls-tilfælde ;)
Netop, som Danny skriver, så kan enkelte haner gå og blive "trykket" af de andre haner og dermed ikke så hurtigt udvikle hane-præg, især hoved-dele (kam/hagelapper).
Det ser jeg ofte hvor der går flere hane kyllinger, jeg har tit mellem 50 og 75 stk. pr. hold af haner, og selvom de har samme alder så er der altid nogen for vokser med raket fart og dominerer de lidt mindre, som så bliver "trykket" og umiddelbart i lang tid ligner høner. Problemet bliver mindre jo mindre antal der er pr. hold.

Offline Turbomoster

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 26 Juli , 2013, 11:49 »
Tusind tak for alle jeres gode svar - Jeg må hellere gå ud og studere fjerdragten nærmere på dem alle og så på den måde, finde frem til hvor den jeg er i tvivl om, passer bedst ind - hos hønerne eller hos hanerne  /o - vender tilbage med et svar senere  8)

Offline Turbomoster

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 26 Juli , 2013, 13:25 »
Som jeg ser det, så har den lige så mange orange fjer som kokken, hvorimod ingen af hønsene har de orange fjer på kroppen - så jeg har hvis 2 kokke i flokken øv øv  ;D

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #10 Dato: 28 Juli , 2013, 23:33 »
Det er helt klart to haner du har gående desværre. Den høneprægede hane har allerede spidsere fjer i halsbehænget og fået det på vingebuer og øverste af ryggen og nogle få fjer ved saddelbehænget.

Vi har en enkelt gang haft en Gul sort-columbia Dværg Wyandothanekylling der snød os fuldstændigt, men ellers plejer det ikke at være et problem med Dværg Wyandotterne synes jeg.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen