Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: problem i hønseflokken  (Læst 9265 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline martin roed

• Passiv bruger
problem i hønseflokken
« Dato: 03 Marts , 2009, 13:17 »
Hej,

HAr 8 x lys sussex incl 1 hane.
Kokken er konstant efter den ene høne - han springe rpå ryggen af hende ofte, og når han ikke gør det, så jagter han hende rundt i stedet og hakker hende. Hun er delvis bar på gumpen og på halsen. Tydeligt at se at hun er bange for ham. Meget af tiden flygter hun ind i hønsehuset og gemmer sig for ham.

Hønen er blevet noget tyn, og slet ikek i samme fine stand som de andre høns.

Hvad skyldes det, og er der noget jeg kan gøre?

- Martin

Offline Rixen

• Passiv bruger
Sv: problem i hønseflokken
« Svar #1 Dato: 03 Marts , 2009, 13:42 »
Jeg synes det er en mærkelig opførsel din hane har..måske er det fordi den stakkels høne ser anderledes ud end de andre, nu hvor den er halvskaldet..jeg ved ikke hvorfor hanen er så barsk, men jeg synes at du skal ta hønen væk fra flokken et stykke tid..men så kan det jo gi problemer senere hen, når du vil lukke dem sammen igen..vh. rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline mathias christensen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 03 Marts , 2009, 14:00 »
hvor lang tid har de gået sammen. hvor gamle er de?
mathias-3,3 rouen ænder, 1,1 grå landgæs, 2, 6 landhøns + det løse

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 03 Marts , 2009, 14:35 »
Jeg ville kappe knoppen af hanen. Sådan skal en hane ikke opføre sig, i hvert fald ikke i min flok.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline martin roed

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 03 Marts , 2009, 14:40 »
dyrene er fra marts 08, og har gået sammen altid.
Kokken er ikke ellers agressiv overfor høns, hunde eller mennesker.

Offline Lars Erik Bobsin

• Passiv bruger
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
« Svar #5 Dato: 03 Marts , 2009, 14:56 »
De fleste haner har en yndlings høne, og det er nok det der er problemet hos dig.

Hvis du har mulighed for at sætte hende et andet sted i 14 dage så hun kan komme sig, vil det være godt, ellers mister du hende måske.

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 03 Marts , 2009, 15:00 »
Jeg ville også skille hans hoved fra kroppen.

Sådan skal en hane ikke opføre sig overfor nogen hverken høns eller andre individer. At den er rar nok overfor de andre høns, ville ikke være nok til at den overlevede her i vores gård og slet ikke så længe, at en høne ville blive bar på gump eller noget andet.

Hanen skal være den der holder styr på damerne, holder orden i rækkerne og sørger for beskyttelse af høns og kyllinger. Den skal ikke angribe nogen.

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 03 Marts , 2009, 16:32 »
Nu er det ikke for at genere nogle der har sussex..men jeg havde for mange år siden en flok sussexer, hvor hanen var bindegal, han sprang på mig når jeg nærmede mig..(har også haft en barnevelder der overfaldt min søn på 5 år)så lige de to racer er jeg lidt på vagt over..men ved jo godt det kan ske indenfor alle racer og det nærmest er tilfældigt hvad for haner der bliver aggressive...men nu har jeg altså sussex i min rugemaskine og glæder mig til de skal klække i morgen..de er nu skønne.. :)
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 03 Marts , 2009, 17:08 »
måske er din hane bare i overgangsalderen. jeg synes ikke du skal tage hønen fra, for når hun så kommer tilbage, kan du være sikker på at han har glemt at om hende. hun får sig derfor en ordenlig omgang bank. med hensyn til aggresive haner er det jo ikke kun et dårligt egenskab, for det er jo for at beskytte hans flok. hvis det var mig, ville jeg sætte pris på det.

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 03 Marts , 2009, 17:12 »
Ja men en hane der er aggressiv over for høner i hans flok er ikke noget med at beskytte. Det er bare dominerende adfærd. Og det ville bare ikke blive accepteret i min hønseflok.
Min hane beskytter og respekterer hans høner. Han træder dem meget forsigtigt og selv om han holder fat i nakkefjerene er der ingen af dem der er skallede i nakken.
Jeg tror at hvis du tager hønen ud af flokken vil den som mathias siger få tæsk når du sætter den ind i flokken igen. Så hvis det var mig ville jeg enten slagte hanen eller hønen. Men hvis du slagter hønen risikerer du bare at hanen finder et nyt offer.
Venlig Hilsen
Lisbeth

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 03 Marts , 2009, 17:20 »
hvor lang tid har det stået på. hvis det er begyndt for lidt siden, synes jeg du skal vente en uge til 2 med at handle. en periode turde min gås heller ikke at komme i nærheden at min gase pga samme problem, som du beskriver. det gik dog hurtigt over efter lidt''parterepi''

Offline liski

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 03 Marts , 2009, 17:59 »
Der er ikke som en regel noget i vejen med sussex haner.  Den bedste hane, jeg har haft var en stor, smuk lys sussex (undskyld, sort hvid columbiafarvet  ;)). 
Men i dette tilfælde holder jeg med Lisbeth Kristine og hønen.  Ud med hanen, ikke hønen! 
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 03 Marts , 2009, 20:35 »
Enig... Du vil bare flytte eller udskyde problemet :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #13 Dato: 03 Marts , 2009, 20:39 »
Hej Liski

Det hedder nu hvid sort/columbia  ;D :D

Måske man kunne tage hanen fra i et stykke tid .................... og se hvad der så sker.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline liski

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 03 Marts , 2009, 21:55 »
Tak, Lestat, hvid sort/columbia !!!  Jeg gemmer det helt sikkert i min korttidshukommelse igen  ;D  Lys sussex bor i langtidshukommelsen, er jeg bange for, det bliver måske det sidste, jeg kan huske, når seniliteten sætter ind om et kvarterstid!

Enig i at det ville være en god ide at fjerne hanen et stykke tid og se, hvad der så sker.  Det giver ham da en chance for at tænke lidt over tingene  <A
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk