Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Orm med posten  (Læst 634 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline may-brit

• Bruger
Orm med posten
« Dato: 23 Juli , 2013, 22:36 »
En sød forum-bruger har efter aftale sendt mig nogle kompostorm med posten. Det gik ikke så godt.... I dag åbnede jeg en æske med døde orm. Vi troede fejlagtigt de kunne overleve, når æsken kun var halvt fuld af kompost og orm - altså en ret stor del luft. Nogen der har positive erfaringer i orme- transport med post?  ;)

0.1 silke, 0.1 blomsterhøns, 0.1 araucana, 0.1 "blomster-cana", 0.2 "sorte dværghøns", 1.2 børn

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Orm med posten
« Svar #1 Dato: 23 Juli , 2013, 23:51 »
Der er flere firmaer der gør sig i at sende ormekulturer med posten, så det må jo kunne lade sig gøre.

Du kan være heldig at den portion du har modtaget indeholder æg, men jeg er ikke sikker på om disse kan tåle at blive stukket ind i kompostbunken sammen med den modtagne jord og de døde orme.
Mvh
Erik Andersen

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #2 Dato: 24 Juli , 2013, 07:03 »
Det er sikker pga varmen. Jeg villle ha bestilt melorm den anden dag, men fik at vide, at det gør de ikke lige for tiden, fordi de brænder sammen i varmen.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #3 Dato: 24 Juli , 2013, 09:34 »
For mange år siden da kompost orm pludselig fik meget omtale og alle gerne ville have, solgte vi dem i store mængder og de fleste blev sendt via PostDK. Jeg har aldrig fået meldinger om døde orm ved fremkomst til modtager. Men vi sendte også orm i flere kg. kompost. Det der sker hvis det er i en mindre kasse/æske, så opvarmes helt masse let (og ekstrem let i denne varme) når/hvis pakken i en periode måske står i direkte sol.
Der er sikkert en del fugt i massen du har modtaget, så måske (som Erik også skriver) nogle af æggene har overlevet på trods at alt for høj temperatur.