Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: syg kylling?  (Læst 7444 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hundesalon

• Bruger
  • sanne
syg kylling?
« Dato: 23 Juli , 2013, 12:02 »
en af mine kyllinger, 7 uger gammel orpington, ser syg ud. det har stået på i en uge. startet med lidt dirre, den står og sover det meste af tiden men den spiser lidt og drikker meget. burde jeg aflive den? troede i går da jeg så den spise at det var over men i dag putter den sig igen.

Offline hønehuset

• Bruger
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: syg kylling?
« Svar #1 Dato: 23 Juli , 2013, 13:04 »
øv, hvor træls.

Det er jo lidt svært at spå om hvad der kan være galt.

Jeg ville ihvert fald nok holde dem adskilt fra de andre af to grunde. Den vigtigste er nok hvis det er noget der smitter ville det være meget ærgeligt hele flokken fik det, selvom de ikke lige nu mistrives, kan det jo ske, Så indtil den bette er på højkant ville jeg da lade den bo selv. den anden årsag at hvis den er sløj har den brug for lidt ekstra ro og det er ikke sikket søskende er helt enige i det ::)

du kan forsøge at lave lidt skånekost til den og se om den vil have det (hønseguf). knus lidt hvidløg i drikkevandet. Du kan evt. give lidt undulatfrø-blanding og knuse lidt trækul i foddet det samler maven lidt hvis det blot er fx. varmen der har slået den ud.

Vil den slet ikke drikke kan du give den æblemost, det glider somme tider lidt bedre, ihvertfald er det vigtigt den får godt med væske i varmen og særligt nu hvor den bruger ekstra på dirren.

Hvis du skulle være uheldig at det er coccioside(staves??) (se lektikon) Kan fasanstarter have en forebyggende virkning, men jeg tror ikke det helbreder så der må du overveje om det er doktor dyr eller kylle-himmelen.

Rigtig held og lykke med den *k *k *k *t
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder

O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Pernille Fox

• Bruger
« Svar #2 Dato: 23 Juli , 2013, 14:37 »
Jeg har n3etop mistet 2 voksne høns til coccidiose - den ene så sløj ud og kunne til sidst slet ikke gå  den anden døde bare over natten. Nu er resten behandlet for coccidiose - inkl. 2 1 uge gamle kyllinger - og de ser ud til at have det fint. Så jeg ville skynde mig afsted med en gødningsprøve til dyrelægen. mvh Pernille Fox

Offline hundesalon

• Bruger
  • sanne
« Svar #3 Dato: 23 Juli , 2013, 17:07 »
Jeg har n3etop mistet 2 voksne høns til coccidiose - den ene så sløj ud og kunne til sidst slet ikke gå  den anden døde bare over natten. Nu er resten behandlet for coccidiose - inkl. 2 1 uge gamle kyllinger - og de ser ud til at have det fint. Så jeg ville skynde mig afsted med en gødningsprøve til dyrelægen. mvh Pernille Fox
ok her til aften har den svært ved at holde ballancen, ser frisk ud mens den skraber i jorden men den tilder.

Offline Turbomoster

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 23 Juli , 2013, 20:41 »
Jeg har også en lidt syg hønekylling- jeg fik 4 nye høner + en kok kylling i onsdags og den ene er slet ikke som de andre, den hænger meget og står tit helt alene i hønsegården, med lukkede øjne :O(( - de sidste 2 aftener har jeg også måttet hjælpe hende ind om aftenen - hun har lidt tynd mave, så kan det være coccidiose og hvis ja, hvordan og med hvad behandler man det så ? -  Vi har flere dage truet med aflivning, men så virker hun pludselig bedre og vi har slået det hen og håber selvfølgelig stadig, at hun kommer sig - både i går og i dag har hun virket lidt friskere, men er stadig ikke helt på toppen.

Offline hundesalon

• Bruger
  • sanne
« Svar #5 Dato: 23 Juli , 2013, 21:22 »
Jeg har også en lidt syg hønekylling- jeg fik 4 nye høner + en kok kylling i onsdags og den ene er slet ikke som de andre, den hænger meget og står tit helt alene i hønsegården, med lukkede øjne :O(( - de sidste 2 aftener har jeg også måttet hjælpe hende ind om aftenen - hun har lidt tynd mave, så kan det være coccidiose og hvis ja, hvordan og med hvad behandler man det så ? -  Vi har flere dage truet med aflivning, men så virker hun pludselig bedre og vi har slået det hen og håber selvfølgelig stadig, at hun kommer sig - både i går og i dag har hun virket lidt friskere, men er stadig ikke helt på toppen.
jeg tror at hvis en høne eller kylling har coccidiose er den mere dårlig med blod i fugleklatten, meget hængende og træt og vil ikke spise eller til tider se frisk ud. et sygt dyr skal gå for sig selv ja, med hensyn til smitte. spiser den tror jeg den bliver frisk igen ellers plejer de at dø selv efter få dage hvis ikke vi har grebet ind før, hvis de ser ud som om at de lider. min kylling spiser og drikker, den vakler lidt og sover meget men den er isoleret fra de andre og jeg tror ikke at den lider. gør som mig, se tiden an. til andre herinde, ret mig hilsen sanne
« Senest Redigeret: 23 Juli , 2013, 21:33 Fra hundesalon »

Offline hundesalon

• Bruger
  • sanne
« Svar #6 Dato: 23 Juli , 2013, 21:34 »
jeg tror at hvis en høne eller kylling har coccidiose er den mere dårlig med blod i fugleklatten, meget hængende og træt og vil ikke spise eller til tider se frisk ud. et sygt dyr skal gå for sig selv ja, med hensyn til smitte. spiser den tror jeg den bliver frisk igen ellers plejer de at dø selv efter få dage hvis ikke vi har grebet ind før, hvis de ser ud som om at de lider. min kylling spiser og drikker, den vakler lidt og sover meget men den er isoleret fra de andre og jeg tror ikke at den lider. gør som mig, se tiden an. til andre herinde, ret mig hilsen sanne
kan det være varmen?

Offline Turbomoster

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 23 Juli , 2013, 21:58 »
Jeg har så godt nok ikke isoleret hende, men måske jeg skulle gøre det - Hun går jo sammen med den lille flok, som hun kom sammen med, så jeg tænker, at de jo nok er smittede, hvis det smitter, de er dog alle sunde og friske og ingen gør hende noget - Hun både spiser og drikker, men står så og sover lidt indimellem - her til eftermiddag, kom hun ligefrem løbende hen til hegnet, da jeg kom for, at håndfodrer dem med friske ærter, som jo er i fuld gang i haven lige nu - skrællerne må jeg gerne selv beholde, men ærterne er de rigtig glade for og selv den syge spiste dem med velbehag - Jeg har lige sat hende ind i huset til de andre her kl. 21,45 og fik noget MEGET ildelugtende hønsemøg på fingerne, så er godt nok bekymret for, om det er Coccidiose hun har :O((

Offline Pernille Fox

• Bruger
« Svar #8 Dato: 24 Juli , 2013, 09:39 »
Min hane, som døde af coccidiose stoppede først med at gale. Så stod den og sov en del, og til sidst kunne den ikke rigtigt komme på benene. Men under hele forløbet spiste og drak den - indtil den altså døde, inden vi havde fået svar på gødningsprøven. Gødningsprøven skal du bare aflevere til din dyrelæge. Vores sendte den videre til mikroskopi, men jeg ved, at der er andre, som selv kan gøre det - og dermed starte behandling tidligere. Hønen, som døde viste ingen tegn udover at hun en aften ikke selv gik op ad rampen til hønsehuset. Næste morgen var hun død. Samme dag fik vi svar om, at det var coccidiose og jeg behandlede mine øvrige høns og kyllinger (5 ialt) blev behandlet med baycox (egentlig til får) for det var hvad dyrelægen havde. De skal bare have een gang medicin. Ellers kan man bruge esbetré (hedder det vist). mvh Pernille

Offline Turbomoster

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 24 Juli , 2013, 09:44 »
Hej Pernille - tusind tak for dit svar og jeg vil helt sikkert behandle hele banden, der er nemlig flere i den lille flok, som har tynd mave nu - hvad er dosis på Baycox til Dværgkyllinger de er 17-18 uger nu ?? - er Esbetre noget som man kommer i drikkevandet eller skal begge dele gives i munden ??

Offline Pernille Fox

• Bruger
« Svar #10 Dato: 24 Juli , 2013, 14:42 »
Esbetre kommer man i drikkevandet - jeg kender ikke dosis. Baycox sheep - som er det jeg brugte - gav jeg dem direkte i næbbet med en sprøjte. ca. 1 ml til voksne og ca. 2 ml til mine baby kyllinger på 1 uge. Jeg puttede lidt mere i sprøjten, da en del ramte ved siden af næbbene!! Dosering er 0,4 ml pr. kg kropsvægt, men de tager ikke skade af lidt overdosering. Du kan også se min tråd om det http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=34440.msg301447#msg301447 og http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=34536.msg302076#msg302076.

Det var ikke så svært som jeg havde regnet med at give dem det i næbbet - jeg tog dem på skødet, lagde dem på ryggen og holdt hovedet med den venstre hånd og holdt dem på maven med højre arm mens jeg sprøjtede i næbbet med højre hånd. Det viste sig at hvis man sprøjter en smule på siden af næbbet åbner de selv, så man kan sprøjte ind.

Men jeg har også kun 3 høns og 2 kyllinger nu, da hanen og en høne er døde.

Derudover har jeg gjort grundigt rent i hønsehuset og sprøjtet med Rodalon. Da de har en stor gård midt i vores have, med træer, græs og buske har jeg ikke gjort noget der.

God fornøjelse, håber kyllingerne kommer sig.

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #11 Dato: 24 Juli , 2013, 14:45 »
Når flokken smittes med coccidiose, så går det stærkt og dyrene dør, hvis de ikke bliver behandlet.

Baycox doseres: 0,4 ml. pr. kg legemsvægt - gives i næb ned sprøjte

Esbetrè doseres 0,5 g. pr 1 l. drikkevand. Esbetrè må IKKE overdoseres, da det også slår dyrene ihjel.

....men doseringen vil din dyrlæge nok fortælle dig, da du alligevel skal forbi en sådan hurtigt, hvis du vil redde din flok.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14