Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: De "kære" iberiske skovsnegle  (Læst 1500 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
De "kære" iberiske skovsnegle
« Dato: 22 Juli , 2013, 06:40 »
Vi fik dem i haven for en del år siden, og blev ivrige samlere af snegle  /3
I år har vi stort set ikke haft nogle, faktisk kun fundet i alt 4 pænt store snegle.
Vi tilskriver det at hønsene går frit, men det har de jo sådan set gjort hele tiden.
Oplever I andre, at der er færre af dem i år?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Fr. Hønseløs

• Passiv bruger
  • Nu MED høns
Sv: De "kære" iberiske skovsnegle
« Svar #1 Dato: 22 Juli , 2013, 06:51 »
Her hvor jeg bor, ser man dem kun hvis man leder, fx: under hostaer eller store potter. og det tror jeg er fordi jeg bor ekstremt tørt; på toppen at en sandklit.
Mit gæt er at denne (indtil videre) rekordtørre juli er grunden. *o Yeah SOMMER, mer sommer.
Venlig hilsen Monica

2.1 sølv/sortrandede dværg wyandotter
0.0.1 blanding Dansk landrace/Andaluser
1.0 Andaluser
(de to sidste er min søn og min mand);)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 22 Juli , 2013, 07:15 »
Ja, men foråret har da ellers været ret fugtigt, og det plejer at give mange snegle hos os.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #3 Dato: 22 Juli , 2013, 07:26 »
Da de første høns flyttede ind i min have for seks år siden, havde vi mange af disse røde slimede sataner - som årene er gået er antallet hvert år reduceret...og i år har jeg ikke mødt ene eneste ...endnu. Jeg er sikker på, at det er hønsene, som sørger for at støvsuge deres territorium for snegleæg samt alt andet uønsket krible krable - vi har haft en ret våd forsommer, så der skulle ellers nok kunne gemme sig en del for tørken rundt omkring...men helidgivs nej /o
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline momik

• Bruger
« Svar #4 Dato: 22 Juli , 2013, 08:16 »
Hej, vi har jo ikke høns endnu, men afgjort færre "dræber"snegle i år, i foråret troede vi, at vinteren havde gjort kål på dem, så kom der nogle frem og nu i tørken er de helt væk igen, men det er vinbjergsneglene også. Så det er altså ikke alene hønsene, der har gjort kål på dem.
Marianne er det at spame din tråd at blande spidsmus ind her?
Vi har nemlig fundet en del døde spidsmus, de ligger med flere hundrede meters afstand både på vores grund og på markvejen, her inden for den sidste måned. Vi spekulerer på, om de er ramt af en smitsom sygdom eller???? Vi har udelukket gift, katte etc og har aldrig oplevet det på den måde før.
Nogen der har en ide eller oplevet det?
Hilsen Bente           

Offline StinneBD

• Passiv bruger
  • Bare en smule lykke :)
« Svar #5 Dato: 22 Juli , 2013, 08:42 »
Når du nævner det med de små mus, har jeg også set flere af dm døde... Hmm   <A
Nybegynder :)
Nu med 4 dværg silkehøns
1 vildfarvet
2 perlegrå
1 rød
2 hvide, af de store

Offline TosseTina

• Passiv bruger
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
« Svar #6 Dato: 22 Juli , 2013, 08:48 »
Den anden dag da jeg gravede kartofler op, fandt jeg to slimede bæster der var kravlet sammen nede i jorden. De venter gør de. Og på torsdag kravler de alle op i regnvejret og tager revanche.
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 22 Juli , 2013, 09:19 »
Mus har jeg ikke set, hverken levende eller døde.
Men sneglene er et mysterium, vores have grænser op til et grønt sumpet område, og vores have er vel det, man kalder park-lignende, men der er helt afgjort meget få af sneglene i år, ganske vist har vi også en del pindsvin, men så mange snegle ta'r de jo heller ikke.
Men det er nu SKØNT at slippe for dem *y
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #8 Dato: 22 Juli , 2013, 09:37 »
Jeg tror jeg har forhold lidt a'la Marianne, skovbund, å og parkhave.
Jeg havde også for nogle år siden en del snegle, men da jeg også har nogle lette æglæggere i min hønseflok, ( de går mere omkring end orperne) så de har vendt møddingen, så der var ikke mange sidste år.
Til gengæld har de få der har været her i år, beskæftiget sig udelukkende med mine jordbær  :(

Lige på den anden side af skoven mindre end en km i fugleflugt, bor nogle rare mennesker, for hvem min søn har passet dyr i deres ferie...
Tal lige om snegle af den værste slags  /3  jo længere græsset blev i den uge, jo flere snegle, måtte tømmes ud af kaninernes mad, og når man rørte ved de aflukkede korntønder, ja så sad der 50 snegle i kanten,, føj hvor var det ulækkert, de 16 dv.wyandotter der ellers går frit i haven, måtte pænt blive i deres hønsegård, da vi synes der blev meget stille i mange timer, til vi kom igen, og skoven er nærmeste nabo...
Det var ikke muligt at træde et skridt uden at jokke på skidtet, og damens indhegnede køkkenhave, blev til absolut ingenting, da sneglenes forkærlighed for rucola og andet frisk salat, er uovertruffen,, de sad i klaser på planterne,,,

Summa summarum der er masser af dræbere, og var det min have, så kom der omgående ænder, 1000 kg salt langs haven hele vejen rundt og snegelgift i rå mængder,,, føj det var virkelig klamt, og det skønt de rare mennesker hver dag gjorde deres til at indsamle kravlet...
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 22 Juli , 2013, 10:04 »
Jeg har haft høns i snart to år. Før havde vi en del. De sidste par år har vi stort set ikke haft nogen - kun et par enkelte.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline RandiL

• Passiv bruger
De "kære" iberiske skovsnegle
« Svar #10 Dato: 22 Juli , 2013, 15:24 »
Vi plejer at have rigtig rigtig mange "dræber" snegle men i år er det ikke så vildt - og de 4 høns vi har gående kan nok ikke rigtig tage æren :-)
Frygter dog at når det bliver vådt igen - så er de tilbage!

Offline momik

• Bruger
« Svar #11 Dato: 22 Juli , 2013, 15:42 »
ja de gemmer sig, det er dog muligt at komme af med dem. Vi boede før med grøft på 3 sider af grunden og en ofte våd mark til Kongeåen og en lille skov de kunne være ugeneret i. Efter en 4-5 år med ihærdig jagt morgen og aften og sikkert god hjælp af vejret forsvandt de, og vi så dem ikke de sidste 4 år, vi boede der og de næste beboere har heller ikke været plaget, - så der ER håb forude.

Offline Hyttemeier

• Passiv bruger
  • He who is content, is rich
« Svar #12 Dato: 22 Juli , 2013, 21:19 »
Vedr. spidsmusene så er de ikke mus, men insektædere i familie med muldvarp og pindsvin. Derfor kunne det være at de har svært ved at finde mad, ligesom pindsvinene, når der er så tørt som der er nu.

Derudover har vi heller ikke så mange snegle i år, og håber på at de er blevet sat lidt tilbage.

Mvh. Betina
3.10 Gul-sortsømmet Orpington i stor
0.1 barn
0.1 huskatte

Offline MOK

• Passiv bruger
    • Odahesten.dk
« Svar #13 Dato: 22 Juli , 2013, 22:18 »
Summa summarum der er masser af dræbere, og var det min have, så kom der omgående ænder, 1000 kg salt langs haven hele vejen rundt og snegelgift i rå mængder,,, føj det var virkelig klamt, og det skønt de rare mennesker hver dag gjorde deres til at indsamle kravlet...

Sådan har jeg det også med de "bæster" - hørte at man bare skulle "klippe-dem-over-med-en-spade" men føj - det er bare for ulækkert, når det vælter ud ....  /3
Mvh.

Morten

Startet med høns igen i 2013 og nu:
3,6 sølv brakel
Kyllinger fra 8. marts, 6. april og 4 maj

Samt
1,3 islænder

Offline momik

• Bruger
« Svar #14 Dato: 22 Juli , 2013, 22:36 »
Vedr. spidsmusene så er de ikke mus, men insektædere i familie med muldvarp og pindsvin. Derfor kunne det være at de har svært ved at finde mad, ligesom pindsvinene, når der er så tørt som der er nu.

Derudover har vi heller ikke så mange snegle i år, og håber på at de er blevet sat lidt tilbage.
Ja, selvfølgelig, det lyder som en plausibel forklaring. Tak, for det, vi har spekuleret og spekuleret. /o
venlig hilsen Bente

Jeg fiksede lige dit citat, så man kan se, hvad du har skrevet, Bente :D
Marianne - admin
« Senest Redigeret: 23 Juli , 2013, 08:01 Fra Marianne Vedel »