Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Er man helt tosset hvis...  (Læst 1356 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Fru Falkirks

• Gæst
Er man helt tosset hvis...
« Dato: 16 Juli , 2013, 15:06 »
Er man helt tosset hvis... man kalder sine fjerkræ navne?

:) :D ;D :o ::) :P :laugh:

-afventer lige respons FØR JEG indrømmer noget..  *f

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Er man helt tosset hvis...
« Svar #1 Dato: 16 Juli , 2013, 15:15 »
Det er der da mange der gør. Jeg giver kun hanerne navne, og først efter at de øvrige hanekyllinger er blevet slagtet. Men det er nok mest fordi jeg har mange høner, og ikke lige kan kende forskel på dem alle sammen. Der er et par enkelte høner der skiller sig ud, og de har også navne. (En enkelt dværghøne og en blå araucana). Så lige nu regeres hønsegården af barnevelderhanen Kong Knud. Han har et hof af landhøner og barnevelderhøner samt dværglandhønen Mrs. Robinson og araucanaen Frk. Blå. I den anden gård går kyllingerne. Det er en flok New Hampshire og så alle barnevelderkyllingerne. Når de er blevet sorteret og der kun er en NH-hane tilbage får han sikkert også navn.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #2 Dato: 16 Juli , 2013, 15:27 »
Er man helt tosset hvis... man kalder sine fjerkræ navne?

JA - det syntes jeg inden - og i første dage efter, jeg fik høns ;D

Nu har alle mine høns navne ::)
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #3 Dato: 16 Juli , 2013, 15:42 »
Næsten alle vores dyr har navne. Sådan er jeg (og børnene) vist bare indrettet ;) Men vi navngiver dog ikke dyr der skal spises, og alle mine avlsmus (opdrætter til slangefoder mm) har altså heller ikke navne. Der er det kun børnenes kælemus, der hedder noget.

Så nej - jeg synes det er helt normalt at give sine dyr navne :)
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Kokholm

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 16 Juli , 2013, 16:32 »
Personligt syntes jeg det er nemmere at slagte hvis man ikke "personliggør". Jeg må så indrømme at vi havde for et par år siden en stor opblæst sort hane med et ego der næsten ikke kunne være i hønsehuset - ham kaldte vi Gadaffi.

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
  • "Pulverheks- altid i træsko"
« Svar #5 Dato: 16 Juli , 2013, 17:15 »
 :laugh: Oork nej! Jeg har allerede navne i tankerne til vores kommende besætning- i første omgang i retning af race/farvebestemt men det kan jo hurtigt ændre sig ved nærmere bekendtskab af de enkelte personligheder........  ::) + at min yngste søn gerne vil have lov at bidrage til den opgave...........
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline Loan

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 16 Juli , 2013, 17:36 »
Jeg har kun to med navne i min lille Sussex flok, den ene fordi hun skiller sig helt ud med sin gang. (Hun går med røven i jorden) og den anden fordi hun er en blanding, så hun er os tydelig at spotte i flokken.. Så det er Rumpegump og Lillemor, resten har ikke navne men kaldes bare alt muligt forskelligt hehe.. Dog har vores hane er navn han altid kaldes, nemlig kryster, men det nok mere fordi han er verdens største kryster hehe
Loan Sørensen

1.1 Huskatte, snart ingen.

Nu uden høns da vi flytter i lejlighed uden have :'(

Offline Gåsepigen

• Bruger
« Svar #7 Dato: 16 Juli , 2013, 17:41 »
Jeg har to poser i fryseren mærket henholdsvis "Cæsar" og "Cleopatra" - jeg har ingen problemer med at spise dyr med navne. Tværtimod; faktisk synes jeg de glider nemmere ned, når man har kendt dem og ved, de har haft det godt. Det er en glimrende lejlighed til at mindes de oplevelser, man har haft med dem.

Det gør det også meget nemmere at omtale dem. I stedet for "den største af de to sortspættede høner med gule ben", så er det da meget nemmere at sige Gyldenspjæt. Eller hvad man nu vælger at kalde den.

Alle mine dyr har haft navne, med mindre de var for mange til at man kunne kende forskel på dem. Selv solsortehannen i hækken har jeg kaldt "Chuck" - opkaldt efter den lyd, han siger, når jeg griber planteskovlen. Så kommer han straks flyvende, sætter sig en meter fra mig og siger "tjok" for at få mig til kaste orm og larver hen til ham.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline Fr. Hønseløs

• Passiv bruger
  • Nu MED høns
« Svar #8 Dato: 17 Juli , 2013, 07:05 »
selvfølgelig skal hønsene da have navne.
Her i huset fik vi tre daggamle og måtte vælge navn til en hver.
Min mand som hedder Jose (i Spanien giver det altid kælenavnet Pepe) valgte (meget beskedent ;)) at opkalde det lille kræ efter sig selv: Pepa...som mens den er lille så bliver til Pepita.
Min hedder Lola... og når der ingen voksne danskere er Lolita.
Min søn er 6 år så hans skulle have et sejt navn, resultat: et styk dværg wyandotkylling ved navn Torden. 8)

Men det med at vælge navne mens de ikke kan kønsbestemmes er jo lidt farligt, for enten har vi en virkelig BUTCH høne eller også er Lolita en stor nysgerrig, fremme i hønsefødderne Hanekylling på 7 uger. ;D
Og Torden er en sjovt nok en hæs hanekylling, lige fra lille har han pippet lidt sjovt, sådan dagen derpå-agtigt. :o

Nu må du vist snart ud med dine egne påfund.
Venlig hilsen Monica

2.1 sølv/sortrandede dværg wyandotter
0.0.1 blanding Dansk landrace/Andaluser
1.0 Andaluser
(de to sidste er min søn og min mand);)

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #9 Dato: 17 Juli , 2013, 08:42 »
Høns med navne er da hyggeligt /o Selv om min flok er temmelig stor, har alle jeg kan kende forskel på navne - minus eventuelle hanekyllinger som skal i fryseren. Det kniber at kende forskel på de gamle maraner... Ellers er her fine navne som Nuggi, Mette, Donna, Lillepigen, Vinge, Laura, Trut, Perle, Gråskæg, Carlo, Medusa, Grillkylling (hun er fire år og skal ikke spises ;)), Fnug, Irma, Happy, Pjuske, Duchess, Marie, Silke og så videre ::) ;D
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Olversdottir

• Passiv bruger
    • stutterihektor.com
« Svar #10 Dato: 17 Juli , 2013, 09:00 »
I min flok er der kun 3 som har navne ..
Det er Halldora som er Islandsk landnamshøne som jeg fik af Halldor .. Og Svarta mín som er en kulsort blandning .. Og så en extra lille Landnamshøne som er på størrelse med 4-5 ugers kylling og hun hedder Ingvars luðalabbi .. Det er fordi min søn Ingvar kaldede hende for Lúðahænuna som er noget i retning mod gumpehønen :)
(Vi er Islændinge)
MVH
Svandis
Islandske heste 2.7.4

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #11 Dato: 17 Juli , 2013, 09:45 »
@Tanja - nu må du jo ikke glemme Jokke :o

Alle mine ti høner har også navne, og min hane hedder Strømpesok, fordi han er en araucana-blanding med fjer på benene. Jeg tror, at Strømpesok synes hans navn er noget tøset og ikke en rigtig mand værdig >:(, for han kan godt blive noget vrissen på mig en gang imellem ::)
« Senest Redigeret: 17 Juli , 2013, 10:10 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Fru Falkirks

• Gæst
« Svar #12 Dato: 17 Juli , 2013, 10:08 »
Pyhaaa  ;D

Altså samlet hedder de "Gokke-lokkerne" eller HØns'ne.. Så kommer de spænende..

Hanekyllingen der er faverolles og ret let at kende, kalder jeg "Kalle" -men min mand er ikke enig, så måske han ender med et andet navn.. Ud over ham, er der Skalde & Psyco  ;D ::) resten er ikke rigtig navngivet (endnu)

Ville egenligt have kaldt en for Kylle og en anden for Tykke, men det skal mine fremtidige heste hedde  :laugh: sååå deeeetttt....  :o

Vedhæftet er Psyco...

Offline Ilse B

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 17 Juli , 2013, 11:56 »
Ja, helt tosset !l
...og hurra for det :)

Jeg har en Maggi, hun er skrap og vil bestemme.Hun  er opkaldt efter Margeret Thatcher og vi har været på vej efter øksen et par gange.
Så er der Kola som er sort brun og kan sige som når man åbner en dåse ( cola)
Gurli ligner bare en gurli :laugh:

Så har jeg et par kochin kyllinger. En der lignede en pingvin, da den var helt lille, Pingo.
Og den sødeste kylling, tykke Bertha, som vist ender ud med at må hedde Bertram, øv bøv.

Så, ja ,det er helt skørt at give dem navne *d
Venlig hilse Ilse

0,2 silkehøns, sort og perlegrå i stor
0.1 moderne engelsk dværgkamphøne (Gurli)
1,2 dværgkochin
En tålmodig mand.

Offline hopper

• Passiv bruger
  • Høns i haven - lykkepiller uden bivirkninger!
« Svar #14 Dato: 18 Juli , 2013, 14:03 »
Hos mig bor der en Maude, Constance, Belle og Regitze, gråstribede marans. Dot og Dotte wyandotter, Ingrid, Margrethe, Benedicte og Natalie dk landhøns, samt antoinette og jeanette to farverolles.
Mine haner hed teodor, Jacques og
Garcon.
Så mine dyr har også navne!