Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Helt fra starten...  (Læst 1927 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline StinneBD

• Passiv bruger
  • Bare en smule lykke :)
Helt fra starten...
« Dato: 15 Juli , 2013, 17:53 »
Hvis en høne bliver befrugtet, ligger hun så med det samme befrugtet æg og hvordan ser man det så på ægget og hvis det ender ud med ex 10 kyller, ligger hun så et æg hver dag i ti dage, for så at ligge sig skruk de næste 21 dage på æggene..... Jeg forstår ikke lige selve cyklussen, vær så rar at skære det ud i pap for mig :) 
Nybegynder :)
Nu med 4 dværg silkehøns
1 vildfarvet
2 perlegrå
1 rød
2 hvide, af de store

Offline Rudy

• Bruger
Sv: Helt fra starten...
« Svar #1 Dato: 15 Juli , 2013, 17:58 »
Hvis en høne bliver befrugtet, ligger hun så med det samme befrugtet æg og hvordan ser man det så på ægget og hvis det ender ud med ex 10 kyller, ligger hun så et æg hver dag i ti dage, for så at ligge sig skruk de næste 21 dage på æggene..... Jeg forstår ikke lige selve cyklussen, vær så rar at skære det ud i pap for mig :) 

Hvis en høne har gået uden hane, og der bliver hane lukket til hønen, så er der befrugtede æg 2-3 dage efter parring. Når hønen har lagt et antal æg, som kan svinge meget før hun bliver skruk. Snyde æg der lægges i reden løbende, når de æg der skal ruges fjernes, vil fremme processen med at få hende skruk.
NB: der findes racer der slet ikke bliver skruk.

Offline Kastrup

• Passiv bruger
Sv: Helt fra starten...
« Svar #2 Dato: 15 Juli , 2013, 18:00 »
Du blander det lidt for meget sammen...

- Hvis en høne får lys og mad nok (og er ung nok) lægger hun æg.
- Hvis der er en hane til stede er æggene måske (formentlig en stor del af dem) befrugtede. (Hun kan også lægge befrugtede æg flere uger efter at hanen fx. er død/væk)
- På et tidspunkt slår det "klik" (skruk) for hønen, med mindre hun er en race hvor det er avlet helt væk, nogle racer gør det mere end andre. Når hun bliver "skruk" kan du tydeligt høre at hun lyder anderledes. Hun vil så på et tidspunkt lægge sig til at ruge (og samtidig stoppe med at lægge æg), og hvis hun ligger på nogle befrugtede æg (hendes eller andre) vil der muligvis komme kyllinger 21 dage senere!!

Håber det gav mening  ;)