Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ræven kom, fjerene reddede orperne, men...  (Læst 635 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Vandhund

• Passiv bruger
Ræven kom, fjerene reddede orperne, men...
« Dato: 15 Juli , 2013, 08:58 »
Vi havde besøg af ræven i går :(
Da vi kom hjem efter en times fravær kl 20 i går, lå der fjer OVERALT og vi så ræven stikke af ud over markerne.
3 kyllinger kom os spænende i møde og vi troede det var dem der var tilbage :( men så begyndte den store gennemsøgning af have, naboens have, vores eng og til sidst kiggede vi på de omkringliggende marker. Efter 1,5 time var der fundet 13 levende høns og en død hanekylling. De to sidste (en hanekylling og en 3 årig høne) opgav vi at finde. At dømme på fjermængderne er de ikke i live.

Men, hvad med de overlevende? Kyllingerne ser alle ud til at have gemt sig, men de voksne mangler en del fjer. Den store hane mangler alle halefjerene, og en af damerne mangler alle "pyntefjerene" i den ene side (fyldig orpington). De andre ser lidt pjuskede ud. Ingen blødte eller var umiddelbart "ægte" sårede, som jeg kunne se det i går. Tror den store fjerdragt har reddet flere liv.
Men hvad skal jeg være opmærksom på nu? (Udover ræven!) Bare om de ser ud til at trives?

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Ræven kom, fjerene reddede orperne, men...
« Svar #1 Dato: 15 Juli , 2013, 09:25 »
Øv, den ræv altså /d.

Prøv evt. at læse denne tråd. Den er lang, men der er gode råd til at holde sårene rene. God bedring med dine høns. 

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=32139.0
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Vandhund

• Passiv bruger
Ræven kom, fjerene reddede orperne, men...
« Svar #2 Dato: 15 Juli , 2013, 09:31 »
Tusinde tak, det vil jeg gøre.

De hænger noget med næbbet i dag, men mon ikke det går over om et par dage, hvis de bliver i den sikrede 40m2 indhegning og får masser af god mad.
En har lagt et æg, det er på størrelse med sådan et lakridsæg fra en pose matadormix... Meget mystisk at se, når man er vant til 65g æg

Offline lysholm

• Bruger
Sv: Ræven kom, fjerene reddede orperne, men...
« Svar #3 Dato: 15 Juli , 2013, 10:31 »
Jeg synes der er rigtig mange, der har besøg af ræven i øjeblikket  :(
Ræven var også inde hos mine høns i går kl 13.30 jeg var indenfor, men kunne høre, at hønsene skabte sig og nået lige at se ræven ud af vinduet, så løb jeg ud i haven, sammen med hunden, som jeg har lært at gø på kommando, så stod jeg og råbte samtidig med at hunden gør, men den havde heldigvis ikke fået fat på høns eller kalkuner.
Men der er os kun 3 høns tilbage efter, at en anden ræv, som var meget mørkere i pelsen, tog 6 høns  :'( Men det er desværre fordi jeg har indhegnet hønsegården med et hegn, der for stormasket.
Så jeg må sætte et andet hegn uden på det hegn, som er der nu, men jeg bor ud til en eng, så der er rigtig meget bevoksning både inde i den store hønsegård og på den anden side af hønsegården ud til engen. Men jeg er rigtig bange for edderkobber og dem vil jeg jo møde mange af, hvis jeg skulle sætte et nyt hegn op  /d men jeg må prøve at lokke kæresten til at hjælpe mig, når vi har ferie, selvom han heller ikke er så glad for kryb  *k