Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilket røvdyr ???  (Læst 15017 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline nimrod

• Passiv bruger
Hvilket røvdyr ???
« Dato: 13 Juli , 2013, 14:18 »
Jeg har nu i nogle måneder kæmpet med noget der tager mine dyr.

Jeg havde 6 new hampshire, som yndede at hoppe over hegnet og rende rundt i noget krat. Pludselig en dag var den ene væk, kun fjer tilbage ...

så blev det snevejr og jeg kunne på marken bagved se nogle sjove spor, som jeg efter lidt research på nettet besluttede måtte være fra en mårhund.

Så forsvandt endnu en new hampshire høne ca. en md efter.

Jeg satte nu ekstra hegn op så de ikke kunne tage på udflugt og så gik der en del tid igen, så forsvandt der en indisk løbeand fra andeindhegningen.

Jeg kigger jævnligt efter spor eller andre efter ladenskaber, men finder intet, blot fjerspor der fortaber sig på vores grusvej.

ca. en uge efter løbeanden forsvinder min stuuure 4 årige moskusandrik, ikke lige det mindste bytte - jeg tror stadig det er en mårhund for hønsene går i fred bag 1 m 10x10 havehegn og det kan en ræv jo forcere uden at blinke, mårhunden mistænker jeg for at være noget mindre adræt og mere gumpetung.

Jeg laver nu fort andeindhegning, det sætter en stopper for andeforsvindingerne indtil videre ...

så går der et par uger, så mangler 2 new hampshire høner, taget om dagen mens jeg var i huset med døren åben og hunden i haven ... Den ene høne dukker op igen om aftenen. Mange fjer mangler, den er blevet hapset i gumpen og mangler en del skind hvor fjerene er flået af. Det er nu en uge siden og det ser ud til den kommer sig  :)

Så rykker jeg så hønsene længere ind i haven og er nu ved at opføre fort hønseindhegning, inkl. en masse dejlig strøm fra mit hestehegn ... <mu ha ha>

Men i går aftes lige efter vi er gået ind fra haven, så kigger jeg ud på havegangen ned til stalden. Vores kat står og ser lidt dum ud oven på taget af stalden og derfor bliver jeg ved med at kigge og så kommer der noget vandrende.
Ved første øjekast ligner det en gigantisk fed hankat der mangler halen, den er sådan lys rødbrun der går over i lyse ben. Den går med måsen mod mig og lunter ned mod stalden, umiddelbart vil jeg skyde den til 8-10 kg (den er noget mere klein end vores cocker og mange gange større end vores lille bitte kat)
Jeg når ikke lige at tænke over hvad jeg så, jeg råber noget om en fed hankat til manden min og så ræser hunden og jeg ud efter kræet, der nu er pist væk.
Jeg bruger derefter det meste af en time på at sidde på lur ved vinduet for at se om den dukker op igen, men det gør den ikke - her til morgen er en af vores (store, meget store, 5½kg's) gæslinger blevet gumlet i, der er taget en luns af det ene ben, så det blev øksen til den stakkel ...

Og nu tænker jeg bare WTF!, har vi en haleamputeret norsk skovkat der lusker rundt herude og lyder det ikke helt hen i vejret at sådan en skulle give sig i kast med en gås ...
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Bente E.

• Bruger
Sv: Hvilket røvdyr ???
« Svar #1 Dato: 13 Juli , 2013, 15:24 »
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline mcquolle

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 13 Juli , 2013, 16:14 »
Mårhunde jager ofte parvis eller i flok. De kan tage både fuldvoksne kalkuner og gæs. De er absolut ikke noget man ønsker i nærheden af sin hønsegård. Hvis du er sikker på det ikke er en ræv, så findes der et nationalt team af mårhundejægere som kan hjælpe med at få dem udryddet.
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 13 Juli , 2013, 16:32 »
Bente: den havde ingen pletter, og en los er jo også sådan en 20 kg's ting, men halen ligner god nok. (og hvor filan skulle en "dværg" los lige komme fra  ???)

Morten: Jeg har hele tiden troet det var en mårhund, men det var helt klart ikke en mårhund i haven, de har jo den der buskede hale og ligner sådan en kryds mellem en skødehund og en vaskebjørn ...
jeg har selv set en mårhund i stenderup skov ikke langt herfra og indberettet den og ved godt at hvis man har bevis f.eks. foto eller aftryk af en mårhund så ringer man bare til naturstyrelsen så er der fælder og jægere klar ;-) derfor har jeg også været på jagt efter beviser (aftryk, deres specielle toilet, eller bare få øje på kræet) - men så dukkede det der kattedyr op i går aftes og nu ved jeg snart ikke hvad jeg skal tro ...

Nogen der kender et sted hvor man kan få et billigt bevægelsesaktiveret jagtkamera på batteri?
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat

Offline Tapani

• Bruger
« Svar #4 Dato: 13 Juli , 2013, 16:34 »
Beskrivelsen lyder som mårhund. Se her: http://www.naturstyrelsen.dk/Naturbeskyttelse/invasivearter/Arter/Dyrearter/Maarhund/Udseeende-maarhund/
Det vist nok en nyhed at mårhund har spredt sig så meget nord på som mellem Vejle og Horsens . Hvis billederne virker bekendt vil Naturstyrelsen og Jægere meget gerne vide det: http://www.naturstyrelsen.dk/Naturbeskyttelse/invasivearter/Arter/Dyrearter/Maarhund/Det_kan_du/
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #5 Dato: 13 Juli , 2013, 21:02 »
Skal det være på batteri? Hvis du kan lave en netforbindelse dertil, så har jeg et IP kamera der er bevægelsesaktiveret og sender billeder på mail. Der må du gerne låne
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline mcquolle

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 13 Juli , 2013, 21:40 »
Www.vildtkamera.dk
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 14 Juli , 2013, 09:17 »
Tak, fandt ud af i går at jeg kunne downloade noget software til mit webcamera så det bliver bevægelsesaktiveret.
Nu tænker jeg at den bærbare må en nat i hønsehuset, hvis jeg bare kan få positioneret kameraet så den overvåger lige uden for hønsegården

Med venlig hilsen

Charlotte

1.1 heste
3.0 Missetat

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 14 Juli , 2013, 12:12 »
Nattens udskejelser ...

#¤%&#¤%&"§ - møgdyr ...

ps. det var en dejlig gås
Med venlig hilsen

Charlotte

1.1 heste
3.0 Missetat

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 14 Juli , 2013, 18:10 »
Så er gæssene flyttet i hesteboks, ænderne sat sammen i én indhegning med 5 tråde stødhegn udover 1,80 trådhegn inderst, hønsene sat i ny indhegning også 1,80 dog uden stød, men de er også lukket i hønsehuset for natten ...

Mårfælden gravet frem fra skuret og monteret med en rest gås og sat der hvor gåsen blev taget i nat ...

Nu venter man så med "spænding" på hvordan det ser ud der ude til morgen ...
Med venlig hilsen

Charlotte

1.1 heste
3.0 Missetat

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #10 Dato: 14 Juli , 2013, 20:15 »
hvis du ser spor og er i tvivl mener jeg at kattedyr er de eneste der trækker klørene ind, og de derfor ikke vises i et fodaftryk,

er det en kat kan den sikkert fanges i en mårfælde/rævefælde, med et afkadaverne som lokkemad, husk ikke at røre med fingre og nye handsker

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 14 Juli , 2013, 20:55 »
Kan ikke forestille mig at selv en norsk skovkat kan bide hele ryggen af en stor gås, er tilbage ved mårhunde teorien - selvom farveaftegn og halelængde ikke passer med det dyr jeg så. Måske en fejlfarve, sommerpels, ungdyr??? jeg ved det ikke, men nu må se om den kan klemme sig ind i mårfælden (vores egen kat har vi allerede fanget en gang i løbet af aftenen ...).

Det poteaftryk jeg så i sneen i vinters, lignede fuldstændig billedet fra naturstyrelsen af en mårhund. Tydelige kløer og de to "side" tæer meget ud ad strittende, størrelsen som stor kat.

Vi har rørt ved både fælde og kød, men da den jo åbenbart færdes hjemmevant på vores terrasse og havegang, så tænker jeg at det ikke gør fra eller til ...
Med venlig hilsen

Charlotte

1.1 heste
3.0 Missetat

Offline palleti

• Bruger
  • Livet er kort - spil bridge!
« Svar #12 Dato: 14 Juli , 2013, 21:22 »
Øv, det var da en træls historie, Charlotte. Venter spændt på om der kommer en opklaring. En tanke: Automatisk upload af stills på nettet, så hele nationen kan følge med i dramaet? Mvh Palle
0,1 Maran/Araucana, blå (Aura)
0,1 Araucana, guldhalset/blå (Carla)
0,3 dværg Wyandotter, blå, rød, gul columbia (Madam Blå, Brownie, Rappenskralden)
0,02 sorte Ea kyllinger
0,03 blå/kobber Maran kyllinger

Offline alex1981

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 15 Juli , 2013, 20:01 »
fik du fanget noget?

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 15 Juli , 2013, 20:10 »
Nope - fælden var urørt, ingen dyr mangler og alle hegn ser uberørte ud.

Men vi prøver da bare igen i nat ...

@Palle det var da en glimrende ide, ligesom med ulvene ved den der fåreindhegning ;)
Desværre har vi ikke indlagt netforbindelse i staldbygningerne og der er for mange mure imellem for den trådløse forbindelse, så i må vente på den manuelle status opdatering  8)
Med venlig hilsen

Charlotte

1.1 heste
3.0 Missetat