Jeg har nu i nogle måneder kæmpet med noget der tager mine dyr.
Jeg havde 6 new hampshire, som yndede at hoppe over hegnet og rende rundt i noget krat. Pludselig en dag var den ene væk, kun fjer tilbage ...
så blev det snevejr og jeg kunne på marken bagved se nogle sjove spor, som jeg efter lidt research på nettet besluttede måtte være fra en mårhund.
Så forsvandt endnu en new hampshire høne ca. en md efter.
Jeg satte nu ekstra hegn op så de ikke kunne tage på udflugt og så gik der en del tid igen, så forsvandt der en indisk løbeand fra andeindhegningen.
Jeg kigger jævnligt efter spor eller andre efter ladenskaber, men finder intet, blot fjerspor der fortaber sig på vores grusvej.
ca. en uge efter løbeanden forsvinder min stuuure 4 årige moskusandrik, ikke lige det mindste bytte - jeg tror stadig det er en mårhund for hønsene går i fred bag 1 m 10x10 havehegn og det kan en ræv jo forcere uden at blinke, mårhunden mistænker jeg for at være noget mindre adræt og mere gumpetung.
Jeg laver nu fort andeindhegning, det sætter en stopper for andeforsvindingerne indtil videre ...
så går der et par uger, så mangler 2 new hampshire høner, taget om dagen mens jeg var i huset med døren åben og hunden i haven ... Den ene høne dukker op igen om aftenen. Mange fjer mangler, den er blevet hapset i gumpen og mangler en del skind hvor fjerene er flået af. Det er nu en uge siden og det ser ud til den kommer sig

Så rykker jeg så hønsene længere ind i haven og er nu ved at opføre fort hønseindhegning, inkl. en masse dejlig strøm fra mit hestehegn ... <mu ha ha>
Men i går aftes lige efter vi er gået ind fra haven, så kigger jeg ud på havegangen ned til stalden. Vores kat står og ser lidt dum ud oven på taget af stalden og derfor bliver jeg ved med at kigge og så kommer der noget vandrende.
Ved første øjekast ligner det en gigantisk fed hankat der mangler halen, den er sådan lys rødbrun der går over i lyse ben. Den går med måsen mod mig og lunter ned mod stalden, umiddelbart vil jeg skyde den til 8-10 kg (den er noget mere klein end vores cocker og mange gange større end vores lille bitte kat)
Jeg når ikke lige at tænke over hvad jeg så, jeg råber noget om en fed hankat til manden min og så ræser hunden og jeg ud efter kræet, der nu er pist væk.
Jeg bruger derefter det meste af en time på at sidde på lur ved vinduet for at se om den dukker op igen, men det gør den ikke - her til morgen er en af vores (store, meget store, 5½kg's) gæslinger blevet gumlet i, der er taget en luns af det ene ben, så det blev øksen til den stakkel ...
Og nu tænker jeg bare WTF!, har vi en haleamputeret norsk skovkat der lusker rundt herude og lyder det ikke helt hen i vejret at sådan en skulle give sig i kast med en gås ...