Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Den ulækre..  (Læst 10157 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Fru Falkirks

• Gæst
Den ulækre..
« Dato: 10 Juli , 2013, 21:43 »
Som ny ærgerrig hønseejer vil jeg jo gerne lave spændende tiltag til/i hønsegården og jeg kom i tanke om, at jeg engang i Svend Fleurons bog Fasandyret, læste om en maddike-station..

Nu har jeg efter lidt søgen på nettet fundet følgende; http://www.themodernhomestead.us/article/Feeding-Chickens-Maggots.html

Nogen af jer der har erfaringer med dette? Jeg tænker en høj 3 ben + en hullet spand og et dødt dyr...  ;D :laugh:

Offline Christina ♦

• Passiv bruger
    • Naturens Gaver
Sv: Den ulækre..
« Svar #1 Dato: 10 Juli , 2013, 21:58 »
Følger lige med her  :)
Christina

5 dværg farverolles høner

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 10 Juli , 2013, 22:40 »
jeg har en gang lavet sådan en ved tilfælde... vi havde en død høne(eller stor kylling), den skulle begraves ude i skoven, men jorden var så hård at jeg ikke kunne få spaden i, så jeg lå hønen på en betonplads og overdækket den med en sort spand, i tilfældet af hundende eller andre dyr skulle få smag for den,  meningen var at når manden kom hjem skulle han klare sagen for mig... men den glemte jeg lige at fortælle om og efter par dage ... eller hvor mange der nu gik, kom jeg i tanken om den stakkels ullækre høne... skyndte mig  over til spandet løftede låget- fy føj siger jeg bare der var SÅ godt gang i den hvis ikke spandet så kunne den blive båret ud ;D du skulle se alle de andre høns  når de så al det hvide kryb/kravl... <O
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #3 Dato: 10 Juli , 2013, 23:08 »
Muhahaha!   :o Maddike-opdrætteren nævner selv et vigtigt problem: botulisme-bakterier KAN blive opformeret i sådan et kadaver, og det er dødsens farligt, intet mindre.

Jeg personligt har ikke modet til at gøre det. Men hvis andre vil... så er det godt for dem...hvis uheldet er ude..... at kyllingerne dør af pølseforgiftning før du selv gør.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Christina ♦

• Passiv bruger
    • Naturens Gaver
« Svar #4 Dato: 10 Juli , 2013, 23:11 »
Kan man ikke købe div larver et sted?
Christina

Fru Falkirks

• Gæst
« Svar #5 Dato: 10 Juli , 2013, 23:14 »
hmm - ja - det ville jo være intet mindre end en katastrofe hvis mine kylle-ryller dør og hånden på hjertet, så får jeg kvalme ved tanken om maddiker.. Nå men jeg mener at have læse noget om melorm herinde, de er omtrent ligeså klamme og sikkert en ligeså stor lækkerbisken...

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #6 Dato: 10 Juli , 2013, 23:15 »
-> Christina Hvordan tror du de evt. er fremstillet?

Offline Christina ♦

• Passiv bruger
    • Naturens Gaver
« Svar #7 Dato: 10 Juli , 2013, 23:17 »
-> Christina Hvordan tror du de evt. er fremstillet?

?? hvad mener du
Christina

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #8 Dato: 10 Juli , 2013, 23:18 »
Man kunne forsøge med labre larver: http://www.gotfred.com/melorm.html

Sådan en spandfuld havde jeg engang hvor jeg havde tudser i terrarium. De feder, har jeg hørt, så det er mere til kyllinger end til æglæggere.

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #9 Dato: 10 Juli , 2013, 23:19 »
Jeg mener, at for at lave fluemaddiker, er man NØDT til at bruge noget dødt kød af en slags - med risiko for at der kommer uheldige/farlige bakterier i spil.

Offline Christina ♦

• Passiv bruger
    • Naturens Gaver
« Svar #10 Dato: 10 Juli , 2013, 23:20 »
okay, der var altså "smil" på din bemærkning  /o
(kunne ikke lige lurer hvor du var i humør ud fra teksten)

Jeg syntes da også at jeg har set orme i en eller anden dyre forretning  :)
Christina

Fru Falkirks

• Gæst

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #12 Dato: 10 Juli , 2013, 23:27 »
Muhahaha!   :o Maddike-opdrætteren nævner selv et vigtigt problem: botulisme-bakterier KAN blive opformeret i sådan et kadaver, og det er dødsens farligt, intet mindre.

Man kan også få en tagsten i hovedet, hvis man bevæger sig udenfor sit hus.  ;) ;D ;D

Vil man dyrke maddiker skal man nok ikke gøre det et sted ude i solen. Hvad risikoen for et evt bakterietilfælde er, ved jeg ikke.

Der findes glimrende tråde herinde om dyrkning af egne melormekulturer, hvis det er det man vil.

Mvh
Erik Andersen

Fru Falkirks

• Gæst
« Svar #13 Dato: 10 Juli , 2013, 23:34 »
Altså nu er det længe siden jeg har læst bogen, men jeg havde (før jeg fandt artiklen) forestillet mig at man kunne lave en slags bakke af hønsetråd og så lægge et dødt dyr på den.. Set i bagklogskabens lys (artiklen) så bliver der ikke et lukket rum hvor botulisme bakterien kan opformeres..... EJ - det er sku for ulækkert.. Jeg må give min fjer-venner regnorm, dem kan jeg magte...  :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:
« Senest Redigeret: 11 Juli , 2013, 13:54 Fra MarleneB »

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #14 Dato: 10 Juli , 2013, 23:53 »
Jeg er sikker på at de også vil sætte stor pris på en portion regnorm.

Ved du hvordan du skaffer en god portion regnorm?
Mvh
Erik Andersen